blauw/oranje licht

Auteur Topic: blauw/oranje licht  (gelezen 46989 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Lifeguard

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 9 mei 2003, 19:15:18
Wel stoer zo'n blauw licht maar wettelijk mag de KNRM en de reddingsbrigade ze niet gebruiken.
Als ze wel op een schip of voertuig zitten dan word dit door de plaatselijke politie door de vingers gezien of ze letten gewoon niet goed op.
In geval van een aanvaring of aanrijding is de schipper of bestuurder zwaar de lul.
Het bestuur van de brigade ook want die heeft toestemming gegeven om dat blauwe lampje te plaatsen.
De KNRM heeft al een tijdje besloten om een inventarisatie te houden omtrent dit blauwe gedoe.
conclusie: Enkele KNRM stations hebben al hun blauwe lampjes moeten verwijderen.
Dat oranje lichtje is het probleem niet, daar moet je gewoon lekker mee spelen als je wilt opvallen.
Hoi!


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2003, 14:43:51
ja klopt, wij hebben op onze nieuwe Unimog 1300 ook geen blauw-blauw meer, persoonlijk vind ik het waardeloos, nu moeten wij komende zomer maar weer zien hoe we ons over het strand of openbare weg verplaatsen, mensen trekken zich van oranje zwaailichten geen ene m$%#r aan.

René.
NoordBorgh go's North again in 2009


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 12 mei 2003, 09:10:12
Bovendien sta je voor paal, want als je zo'n lamp er af haalt, merken veel mensen dat en krijg je commentaar, let maar op...

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2003, 12:04:43
Bij een voertuig van de maatschappij zal het meevallen ibj een brigade voertuig meer. Een unimog van de maatschppij rijdt alleen voor inzet en voor oefeningen op het strand. Alleen bij inzet op een warme zomerdag zullen er veel mensen zijn, Met of zonder lichten moet je rustig rijden. En en unimog valt volgens mij meer dan voldoende op zodat de mensen dan aan de kant gaan. Met lampen en sirerne wordt het alleen maar drukker met rampentoeristen.

9910001
9910001


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #14 Gepost op: 18 augustus 2003, 14:53:50
Dat de KNRM blauw zwaailicht voert kan ik nog begrijpen. Deze moeten vaak verder weg dan de oranjebootjes van de KNBRD. Dat een Unimog dus blauw zou mogen voeren, tja... daar kan ik best inkomen. Maar regelmatig zie je ook voertuigen van een KNBRD-reddingsbrigade met blauw en dat is, naar mijn idee, onzin ten top! Wat is zo spoed dat zij blauw moeten voeren? En ten tweede; iedereen die met blauw rijdt krijg, of liever gezegd, moet aan allerlei cursussen, examens en eisen voldoen, denk maar eens aan brandweer, politie en ambulance. En dan mag een vrijwilliger (misschien van maandag tot vrijdag wel werkzaam op kantoor) tijdens de zomerweekenden ineens met OGS op strand gaan rijden... Ik vind dat zeer vreemd! Dus van mij mogen ze alle KNBRD-brigades aanpakken met hun blauwe zwaailichten!
(Onze brigade heeft het ook niet en heeft het ook helemaal niet nodig en toch is er nog nooit iemand verdronken, zijn alle slachtoffers netjes en snel het strand afgehaald.... En dat al jaren zonder blauw zwaailicht!!)
Met vriendelijke groet, Arlé  


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #15 Gepost op: 18 augustus 2003, 15:58:18
Persoonlijk denk ik dat OGS voor de reddingsbrigades echt wel nuttig is.

Op een strand gelden toch geen (normale) voorrangsregels. Normaal gezien mag je er met de auto niet eens komen. OGS moet dan ook niet gebruikt worden om voorrang te verkrijgen of om door rood te mogen rijden, maar gewoon om extra goed op te vallen.
Mensen gaan niet zomaar aan de kant. Als je zwaailicht en sirene aan hebt staan horen ze je van ver aankomen en kunnen ze ook horen dat er iets ernstigs aan de hand is.

Ze moeten de OGS wel niet gebruiken als ze van het strand afgaan natuurlijk. Verder heb ik er geen problemen mee. (maarja, wie ben ik ;))
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Frank

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • R E S C U E
Reactie #16 Gepost op: 18 augustus 2003, 16:32:34
Waarom maakt men altijd onderscheid tussen KNRM en reddingsbrigades?? Zij doen (volgens mij) hetzelfde werk. Dus wanneer men geen blauw zwaailicht bij de reddingsbrigades wilt zien, snap ik niet waarom men dit bij de KNRM wel zou accepteren.

Het argument dat de KNRM verder moet varen, is waar. Maar waar zij verder varen is op zee en is veel minder scheepvaart dan op het IJsselmeer en randmeren. Dan denk ik toch dat de reddingsboten daar (zowel KNRM als KNBRD) toch meer aan een blauw zwaailicht hebben dan KNRM boten aan zee. Leuk zo'n lamp, maar er is dusdanig weinig scheepvaart in vergelijking tot de eerder genoemde gebieden, dat hij eigenlijk niet nodig is.....

Oh ja... er is een verschil tussen KNRM en KNBRD.... de bankrekening....
***** Zorgen moet je doen, niet maken *****


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #17 Gepost op: 18 augustus 2003, 16:32:55
Bij een voertuig van de maatschappij zal het meevallen ibj een brigade voertuig meer. Een unimog van de maatschppij rijdt alleen voor inzet en voor oefeningen op het strand. Alleen bij inzet op een warme zomerdag zullen er veel mensen zijn, Met of zonder lichten moet je rustig rijden. En en unimog valt volgens mij meer dan voldoende op zodat de mensen dan aan de kant gaan. Met lampen en sirerne wordt het alleen maar drukker met rampentoeristen.

9910001

Nou dat valt in de praktijk hard tegen, ook de knrm kan een grote bek krijgen als ze uitrukken. De mensen maken amper onderscheid.

En ik vind blauw geen overbodige luxe voor een strand rb, want het geeft je wel een mooi pad door de menigte.
Ik weet niet op welk strand je zit, maar in Callantsoog wordt de auto regelmatig ingezet om mensen uit zee te redden en voor reanimatie.

Echter is het wel zwaar illigaal voor de rb's om er mee te rijden, want het zijn nog steeds geen aangewezen hulpverleningsdienst. Dus daar zit zeker een pijnpunt. Echter wordt het lokaal wel gedoogd door de controlerende instanties. (alleen heb je daar weinig aan als het fout gaat)

Verder zijn er volgens mij geen wetten voor opleidingsnivo om met signalen te rijden alleen bepaalde richtlijnen.


Dave

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 18 augustus 2003, 17:59:41
Waarom maakt men altijd onderscheid tussen KNRM en reddingsbrigades?? Zij doen (volgens mij) hetzelfde werk.

Het verschil is het volgende:

De KNRM heeft een samenwerkingsovereenkomst met de kustwacht en hierdoor zijn hun boten 'Delared units' dit houd in dat zij officieel erkende reddingsboten zijn, en moeten indien inzetbaar als eerste worden ingezet bij sar acties.

De KNBRD heeft geen samenwerkingsovereenkomst met de kustwacht en hierdoor zijn hun boten 'non Delared units' dwz dat hun boten kunnen worden ingezet voor sar acties, maar worden niet erkend en worden gezien als derden (passanten dus).

Een blauw zwaailicht op het water heeft geen enkele functie. Dus het varen met een blauwe lamp is misschien wel stoer, maar heeft geen enkele waarde.

Voor een reddingsbrigade (non declared units) is het geen optie zoals ik hierboven heb beschreven. Bovendien geeft een oranje zwaalamp meer licht overdag en dus in de praktijk veel efficienter.

Wat betreft het strand... ik weet dat er veel brigade auto's worden ingezet als ambu's. Dit vaak onder de vlag van de plaatselijke brandweer. En hierdoor mogen ze dus wel met OGS rijden.


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #19 Gepost op: 18 augustus 2003, 19:57:01
Naast het verschil dat dave aangeeft, is het grootste verschil dat de reddingsbirgade (knbrd of redned) dagelijks het strand bewaakt en de knrm alles pakt vanaf 1 zeemijl uit de kust.
De reddingsbrigade is fysiek de gehele dag op het strand (in de zomermaanden) en de knrm heeft 24/365 pieperdienst.

KNRM is de doet de SAR en de brigades de dagelijkse bewaking. Maar in de praktijk werken de twee vaak samen. Zo helpt de reddingsbrigade vaak met grote zoekacties en kan de KNRM inspringen als strandbewaker tijdens een incident.