blauw/oranje licht

Auteur Topic: blauw/oranje licht  (gelezen 46965 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #120 Gepost op: 3 december 2005, 16:59:21
mijn ervaring is dat ze de blauwe zwaailicht al gebruiken als er een vuilniszak overboord is gewaaid.

brandweer funktie of niet ze gebruiken hem toch wel.
en zo ook het binnen slepen van jachten die motorpech hebben is niet hun taak! :'(

Reddingsbrigade of KNRM met blauw blauw heb ik weinig problemen mee. Het is in ieder geval duidelijk dat er een HV-dienst vaart. Of ze nou een politie, brandweer of reddingsbrigade taak uitvoeren, van mij mogen ze blauw licht. Zolang het maar niet voor niets is. Het slepen van een jacht, om je voorbeeld te gebruiken, vind ik niet blauw-waardig.

Vind jij blauw licht, gevoerd door de RPA en politie, trouwens wel gepast bij bewaking van een amerikaans marine schip? Ik vind dat ook niet gepast, het gebeurde wel.

Ik vind eigenlijk dat, net als op het land, schepen ook toestemming moeten krijgen van een centrale voor het voeren van blauw blauw.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #121 Gepost op: 3 december 2005, 17:13:15
Reddingsbrigade of KNRM met blauw blauw heb ik weinig problemen mee. Het is in ieder geval duidelijk dat er een HV-dienst vaart. Of ze nou een politie, brandweer of reddingsbrigade taak uitvoeren, van mij mogen ze blauw licht. Zolang het maar niet voor niets is. Het slepen van een jacht, om je voorbeeld te gebruiken, vind ik niet blauw-waardig.

Vind jij blauw licht, gevoerd door de RPA en politie, trouwens wel gepast bij bewaking van een amerikaans marine schip? Ik vind dat ook niet gepast, het gebeurde wel.

Ik vind eigenlijk dat, net als op het land, schepen ook toestemming moeten krijgen van een centrale voor het voeren van blauw blauw.

Eens.
Ook bij de sinterklaasintocht voerde de reddingsbrigade hier het blauwe licht. Het stond stoer! 8)
Maar de oranje zwaailamp, die tegelijk gevoerd werd was veel beter zichtbaar. :-\

Henk


rpatje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #122 Gepost op: 3 december 2005, 22:59:20
Reddingsbrigade of KNRM met blauw blauw heb ik weinig problemen mee. Het is in ieder geval duidelijk dat er een HV-dienst vaart. Of ze nou een politie, brandweer of reddingsbrigade taak uitvoeren, van mij mogen ze blauw licht. Zolang het maar niet voor niets is. Het slepen van een jacht, om je voorbeeld te gebruiken, vind ik niet blauw-waardig.

Vind jij blauw licht, gevoerd door de RPA en politie, trouwens wel gepast bij bewaking van een amerikaans marine schip? Ik vind dat ook niet gepast, het gebeurde wel.

Ik vind eigenlijk dat, net als op het land, schepen ook toestemming moeten krijgen van een centrale voor het voeren van blauw blauw.

BPR Artikel 3.27

Artikel 3.27   Bijkomend teken van schepen van handhavingsdiensten en van brandweerboten
Een schip van ambtenaren belast met toezicht of opsporing mag, om zich kenbaar te maken, als bijkomend teken een blauw gewoon rondom schijnend flikkerlicht of snel flikkerlicht tonen. Hetzelfde geldt voor een brandweerboot die hulp biedt of daartoe op weg is.
Toelichting
Dit artikel is thans, behalve op brandweerboten, ook van toepassing op schepen van toezichthoudende ambtenaren. Dit begrip wordt als te eng ervaren. Het blauwe flikkerlicht wordt gevoerd door schepen van ambtenaren die zowel met toezicht zijn belast alsook een opsporingstaak hebben. Dit wordt in de nieuwe redactie tot uitdrukking gebracht. Voorts is “flikkerlicht” in feite niet altijd in overeenstemming met de praktijk, aangezien dergelijke schepen allemaal zijn uitgerust met zwaailichten. Deze zijn niet in overeenstemming met de in het BPR gebezigde definitie van flikkerlicht. Aan deze definitie is nu een definitie van snel flikkerlicht toegevoegd waaraan de onderhavige lichten wel kunnen voldoen.


    Artikel 3.28

   Bijkomend teken van schepen die werkzaamheden in of nabij het vaarwater uitvoeren

   Een schip dat in of nabij het vaarwater werkzaamheden uitvoert mag, teneinde dit kenbaar te maken, als bijkomend teken, behoudens toestemming van de bevoegde autoriteit, tonen:
      een geel helder of gewoon rondom schijnend flikkerlicht
  

we hebben het nu over het BPR het blauw is alleen maar om je kenbaar te maken alszijnde handhavingsdienst of brandweerboot (toezicht en opsporing)
dus maarten ik kan je wel vertellen dat als ze bij een am. oorlogsschip liggen met blauw heeft dit toch wel wat te zeggen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #123 Gepost op: 4 december 2005, 00:55:23
Reddingsbrigade of KNRM met blauw blauw heb ik weinig problemen mee.

Van mij ook. Alleen hebben wij er weinig over te zeggen... ;D

Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #124 Gepost op: 4 december 2005, 22:59:30
(...)
dus maarten ik kan je wel vertellen dat als ze bij een am. oorlogsschip liggen met blauw heeft dit toch wel wat te zeggen.

Dat het niet voor niets is, en dat het is toegestaan, dat weet ik. Op basis van artikel 3.27 vind ik blauw niet bij de situatie passen. De boot is niet opweg naar, of aanwezig bij, een incident. (Of valt bewaking wel onder incidenten?)

het blauw is alleen maar om je kenbaar te maken alszijnde handhavingsdienst of brandweerboot (toezicht en opsporing)
Op basis van artikel 3.28 vind ik blauw wel goed bij de situatie passen.
Maar geldt dat dan niet ook voor de reddingsbrigade? Het reddingsbrigadewerk valt toch onder de verantwoordelijkheid van de brandweer? Voeren ze dan niet eigenlijk altijd een brandweertaak uit? Dan is het lijkt mij juist goed dat ze zich kenbaar maken dmv. blauw, dan weet je dat je met een hulpverleningscollega (indirect met een brandweerboot) van doen hebt.
Kortom, ik vind dat de reddingsbrigade t.b.v. of tijdens een incident blauw mag voeren, anders niet.

Van mij ook. Alleen hebben wij er weinig over te zeggen... ;D

Jammer hč :P
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


IBV

  • boa te aqua
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • IBV
Reactie #125 Gepost op: 4 december 2005, 23:39:36
Laten we nou wat wij vinden inleveren op het politiebureau
want deze discussie is maar zo zo
de praktijk is dat de soep nooit zo heet wordt gegeten
en de echte hulpverleners wel veel zweten
het is ook geen vak maar een roeping
en een lamp is maar een ding
dus hoed U voor de ramp
en stop over de blauw/oranje klote lamp

groeten sint de zwaailamp piet   :P

[verwijderd door de beheerder]


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #126 Gepost op: 5 december 2005, 20:59:38
Dat is een zeer mooi gedicht
't is echter, dat ik hiervoor niet zwicht
ik geef mijn mening weer, vandaar "ik vind"
bemoei me nu eenmaal graag met het bewind
ik breng het niet als een feit, vandaar geen "het is zo"
'k heb niets in te leveren op het politiebureau
Dit schrijven loopt niet echt
Maar ik heb het toch aardig weerlegt?
Dus laat mensen lekker hun mening geven
Ook al zult u er niet zoveel aan beleven

Groeten en een prettig avondje van Sinterklaas toegewenst ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


IBV

  • boa te aqua
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • IBV
Reactie #127 Gepost op: 5 december 2005, 23:15:01
of het nu blauw is of oranje
hoop dat ik mee mag naar spanje
ole del coloros el lampos di bomberos
 :) ;) :D ;D >:( :( :o 8) ??? ::) :P :-[ :-X :-\ :-* :'(

[verwijderd door de beheerder]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #128 Gepost op: 6 december 2005, 08:41:56
Ik denk dat het nut van de blauwe lamp in praktische zin zeer beperkt is, iedereen kent de reddingsbrigade boten en weet dat als ze hard varen er wat aan ernstigs aan de hand is (vastgelopen boot, boot met motorpech. touw in de schroef in naburige haven, Sinterklaasintocht)  dus begrip is er toch wel. Blauw geeft ook geen recht op voorrang, de rode vlag op de boeg wel. Die heb ik overigens nog nooit gezien, maarja die staat ook niet zo stoer.

Dus blijft er nog maar een reden over: het heeft te maken met de behoefte zich te onderscheiden als echte reddingsboot en  met dat andere onderwerp dat daarover gaat, bescherming van de naam reddingsbrigade. In de praktijk zal de politie er voor zorgen dat alleen de door de gemeente ingezette reddingsbrigades een blauwe lamp kunnen voeren, dus is dat een uitstekend middel om het zo fel begeerde onderscheid te laten zien.

Henk


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #129 Gepost op: 6 december 2005, 09:25:22
Nee Henk, dit zie je volgens mij fout hoor.
Dit heeft niets te maken met onderscheiden. Dit heeft te maken met 'belangrijk' willen doen (en het niet zijn) ;D
Ego strelen, drooggeilen op uniformen, lampen en wat dies meer zij.

Die figuren haal je er bij elke brigade zo uit...... Voorbeelden te over.
 :D
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE