blauw/oranje licht

Auteur Topic: blauw/oranje licht  (gelezen 46988 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #40 Gepost op: 19 september 2003, 10:50:55
Als je mij kan aanwijzen waar dat staat in het BPR dan bwen ik gelukkig. Er zijn een aantal voorwaarden voor draagvleugelboten, een luchtkussenvaartuig en een moterschip met een meervoudige romp, die geen klein schip zijn en sneller varen als 30 km per uur, deze zijn  om andere boten hun eigenkoers te laten varen en mogen niet hinderen (art 6.01a BPR)

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 19 september 2003, 12:58:10
inderdaad, dit art. komt nog het meest overeen met wat wij doen, snel varen en dan voor alles uitwijken, er kan immers niet worden verlangt dat iemand uit gaat wijken voor een boot die zo'n 50 km per uur vaart.

Citaat
Art. 6.01a - DRAAGVLEUGELBOTEN EN LUCHTKUSSENVAARTUIGEN

Van de schepen die met een conventionele snelheid varen kan niet worden verwacht dat zij rekening houden met de manoeuvres van zeer snel varende schepen. Zij verkeren zelfs in de onmogelijkheid om aan een eventuele uitwijkplicht te voldoen. Deze (beperkte) categorie van snelvarende schepen wordt dan ook als dermate gevaarlijk beschouwd, dat zij thans als een derde categorie in de rangorde van voorrang zal moeten worden beschouwd: deze schepen dienen niet alleen aan (andere) «grote» schepen doch ook aan alle kleine schepen voorrang te verlenen. Tussen snelvarende schepen en andere schepen behoren nimmer de gewone vaarregels van toepassing te zijn, maar snelvarende schepen dienen altijd uit te wijken. Immers heeft een snelvarend schip alle mogelijkheden om uit te wijken. Voorts komen snelvarende schepen nauwelijks voor.
Mitsdien kan m.b.t. snelvarende schepen worden volstaan met de uitwijkverplichting. Aldus ook het overeenkomstige nieuwe art. 6.01 bis in het CEVNI dat is ontleend aan het bestaande art. 6.02, derde lid, van het Donaureglement. Geheel anders is de situatie m.b.t. kleine schepen in art. 6.02, tweede lid. Tussen kleine schepen en «grote» schepen dienen dikwijls de gewone vaarregels van toepassing te zijn, zodat dan kleine schepen niet behoeven uit te wijken voor «grote» schepen. Immers hebben kleine schepen niet altijd de mogelijkheid uit te wijken. Voorts is er een zeer groot aantal kleine schepen.
Een snelvarend schip staat mitsdien geenszins op één lijn met een klein schip. Een draagvleugelboot of een luchtkussenvaartuig moet derhalve steeds uitwijken. Een snelheidscriterium is hier niet bruikbaar, omdat het voor andere schepen niet altijd mogelijk is om waar te nemen of een dergelijk schip zeer snel dan wel met een conventionele snelheid vaart, m.n. niet wanneer men het schip van voren inziet. Draagvleugelboten en luchtkussenvaartuigen zijn echter als zodanig herkenbaar.

De redactie van dit artikel laat toe dit voorschrift zó uit te leggen dat deze uitwijkregel ook van toepassing is op een langzaam varende draagvleugelboot c.q. luchtkussenvaartuig. Dit valt te verdedigen omdat anders een uitwijkplichtige snel varende draagvleugelboot c.q. luchtkussenvaartuig vlak voor het mo- ment van uitwijken opeens langzaam zou kunnen gaan varen en dan eventueel niet meer uitwijkplichtig zou zijn. Dit zou een hoogst ongewenste situatie veroorzaken.
Bezwaar tegen bovengenoemde stelling is wel dat een langzaam varende draagvleugelboot niet als zodanig te herkennen is (een luchtkussenvaartuig wel, n.l. aan de “rok” rondom en de propellor bovenop).
Voor luchtkussenvaartuigen gelden overigens ook nog eisen op grond van de Wet geluidhinder (besluit luchtkussenvoertuigen).

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #42 Gepost op: 19 september 2003, 16:25:50
Als je jullie reddingsboot hieraan willlen conformeren dan moet je dus altijd uitwijken voor iedereen, ook als je voorang hebt, Het zwaailicht wordt  dus gebruikt om aan te geven dat jegeen voorrang hebt. Nu ben ik de weg kwijt, volgens mij worden dezwaailichten gebruikt om aan te tonen dat je haast hebt en dus om andere scheepvaart er op te wijzen dat je haast hebt, hierdoor krijg je geen voorrang maar de andere boten kunnen rekening met je houden. Dus de vraag waarom oranje, brandweerboten mogen wel met blauw varen volgens het BPR, vallen reddingsboten niet onder dezelfdenoemer???

9910001
9910001


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #43 Gepost op: 19 september 2003, 16:28:16
misschien JUIST omdat er brandweer op staat,denk maar aan de politie is ook een civiele dienst.Ik gooi maar een balletje op hoor :-\ :-\ :-\


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #44 Gepost op: 19 september 2003, 17:20:55
Als je jullie reddingsboot hieraan willlen conformeren dan moet je dus altijd uitwijken voor iedereen, ook als je voorang hebt, Het zwaailicht wordt  dus gebruikt om aan te geven dat jegeen voorrang hebt. Nu ben ik de weg kwijt, volgens mij worden dezwaailichten gebruikt om aan te tonen dat je haast hebt en dus om andere scheepvaart er op te wijzen dat je haast hebt, hierdoor krijg je geen voorrang maar de andere boten kunnen rekening met je houden. Dus de vraag waarom oranje, brandweerboten mogen wel met blauw varen volgens het BPR, vallen reddingsboten niet onder dezelfdenoemer???

9910001  
Wat nou voorrang ??? Ik kan geen situatie bedenken waarbij ik met 50 (in ons geval soms 90 als het ernstig is) tussen de dagjesmensen vaar die maar twintig mogen waarbij ik voorrang zou kunnen eisen, ik ben opweg om een ongeval meester te worden, niet om er een te veroorzaken! Ik ga gewoon overal omheen en hou rekening met kano's, kleine zeilbootje ect. Als ik een brug onderdoor moet gaat 't gas er even af als er andere scheepvaart is. Ik hou met iedereen rekening en met een oranje zwaailamp met 50 km per uur ergens heen dan weten ze heus wel dat je geen werkboot bent op weg naar het besnoeien van de waterkant. Daar heb ik geen blauw voor nodig. dat de brandweer blauw voert is omdat ze dat op het land zo gewend zijn.  Zoals ze wel meer dingen doen op het water omdat ze dat op het land zo gewend zijn. Wat ik er over gelezen heb in het BPR zijn het echt alleen de "toeziend houdende ambtenaren

, ambtenaren belast met het toezicht, dus volgens art.3.27:

In de nota van toelichting staat ook dat :
Citaat
het blauwe flikkerlicht bedoelt in dit artikel slechts dient om hun hoedanigheid kenbaar te maken

1) rijkswaterstaat

2) politie

3) havendienst (in dienst van gemeente, anders zijn het geen ambtenaren)

4 de brandweerboot die hulp biedt of daar naar op weg is
en dan is dus dat lampie alleen maar om aan te geven wie ze zijn en wat ze doen.
Dat heeft niets te maken met voorrang, snel varen enz.

Dus als je nu nog steeds een blauwe lamp wil, geef dan gewoon toe dat je dat wil omdat dat zo "echt"staat.

art 3.17
Wil je echt voorrang dan zal je dit kenbaar moeten maken door het plaatsen van een rode vlag op de punt van je boot, je wordt dan een schip dat "recht van voorang heeft".

Dat was het goede nieuws.

Nu het slechte nieuws:  je kan (sinds de derde wijziging op dit artikel) dit recht alleen maar laten gelden bij een sluis.

Om met voorrang geschut te worden  ???;D

Moet je 'm wel duidelijk laten zien bij het aanvaren om aan te geven dat je van dat recht gebruik wil maken, (nota van toelichting)

als brandweerboot. :-\

Henk

PS handig zo'n vriendje die vaarbewijscdroms schrijft/op de markt brengt:

http://www.numij.nl/fondslijst.html

kijk onder :Nieuw Interactief op CD-Rom  
Binnenvaartpolitiereglement

Incl. Nota van Toelichting, Alle Bijlagen met duidelijke figuren in kleur, Nota van Toelichting compleet met wijzigingen, Vaststellingsbesluit.


Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #45 Gepost op: 19 september 2003, 20:31:26
Niet alle reddingsboten varen op wateren waar snelheidsbeperkingen van kracht zijn. Op de noordzee, waddenzee en ijsselmeer zijn geen snelheidsbeperkingen. Hierdoor heb je ook af en toe voorrang volgens BPR, ongeacht je snelheid. Als je met je reddingsboot iets wat associaal lang vaart dan ontstaat er iets van begrip als ze door hebben dat je haast hebt. Verder moet je altijd veilig varen naar een ongeval dus ook af en toe het gas eraf, dit wil niet zeggen dat je altijd rekening moet houden met golfslag e.d.. Verder is oranje volgens mij ook gewoon verboden als zwaailicht net als blauw. Dus als je met je reddingsboot een lamp wilt voeren zorg ervoor dat je hiervoor gerechtigdbent. Dit kan door van je boot eenbrandweerboot te maken of zoeken naar andere mogelijkheden.

9910001

ps ik hoef geen CD met regelementen omdat deze ook direct via internet te vinden zijn.
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #46 Gepost op: 19 september 2003, 21:15:02
Niet alle reddingsboten varen op wateren waar snelheidsbeperkingen van kracht zijn. Op de noordzee, waddenzee en ijsselmeer zijn geen snelheidsbeperkingen. Hierdoor heb je ook af en toe voorrang volgens BPR, ongeacht je snelheid.

Waar en wanneer wil je nou voorrang hebben op het IJsselmeer of de Noordzee???

Oke, wij varen voor een uitruk. Wanneer heb je dan die voorang nodig, ga je vlak voor schepen langsvaren ofzo, dat ze uit moeten wijken?? Ik heb dat nooit, wij verschillen van vaargewoonte denk ik, ik ga overal omheen en heb nog nooit voorrang nodig gehad. Ik heb het wel vaak, als ze weer eens bakboordswal varen in de vaargeul hier bijvoorbeeld.  Maar op een of andere manier heb ík altijd nog heel veel plaats naast het schip en hoef ik er niet doorheen...  Maarja... ???En BPR op de Noordzee???

Henk


Dave

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 20 september 2003, 12:39:03
Als wij met grote snelheid naar een spoedmelding  varen, hebben wij onze zwaailamp aan om beter gezien te worden door de andere scheepvaart.

Daarbij varen wij als het even kan net buiten de vaargeul, als het daar minder druk is. Heeft de overige scheepvaart ook geen last van ons en kunnen 'gewoon' doorvaren.

Volgens mij zijn ze al heelang bezig binnen BiZa, knbrd en knrm om reddingsboten en (patrouille-)auto's van reddingsbrigades onder in de zelfde wet als brandweer en politie te laten vallen. Ze willen er zelfs een aparte striping aan geven.

Maar hoever ze ermee zijn, weet ik niet .

Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #48 Gepost op: 28 september 2003, 10:36:41
De blauwe lamp is voorbehouden aan Politie en aanvarende brandweer. De oranje fitser/zwaailamp heeft een doel omschrijving in het BPR. (alle) Schepen die met werkzaamheden bezig zijn en snelvarende schepen met uitwijkplicht zijnde catamaran of luchtkussenvaartuig kunnen/mogen een oranje zwaailamp tonen.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #49 Gepost op: 28 september 2003, 16:52:01
Volgens mij valt de Seeker niet onder deze vaartuigen, zeker niet tijdens het varen. Je lijkt altijd nog meer een brandweer of politie boot dan de catamaran of luchtkussenboot. Het mag allebei niet dus moet de lamp er maar af.

9910001
9910001