blauw/oranje licht

Auteur Topic: blauw/oranje licht  (gelezen 47244 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #100 Gepost op: 8 november 2005, 15:49:27
Henk,

maar waar bestaat de brandweer functie dan uit?
  • het redden van mens en dier
  • het bestrijden van brand
  • het voorkomen van grote materiele schade

Volgens mij zijn dat tevens geëigende taken van een reddingsbrigade. Zeker het eerste deel. Daar zijn reddingsbrigades specialisten in op het gebied van oppervlaktewater redding. Dus mogen alle reddingsbrigade boten met een blauwe lamp varen. Tis maar een simpele gedachte kronkel, of ben ik te simpel aan het denken?

RR (die het graag simpel houdt)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #101 Gepost op: 8 november 2005, 16:17:50
omschreven (BPR) staat volgens mij een brandweerboot op weg naar een brand, maar dat moet ik nog even nakijken/vragen.

Het is niet zo dat een reddings(brigade)boot automatsch een brandweerboot is omdat dezelfde funkies worden uitgeoefend.
Op zee is het BPR helemaal niet geldig dus mag je daar met alle kleuren van de regenboog varen lijkt me, of denk ik nu weer te simpel  ;D .

Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #102 Gepost op: 8 november 2005, 16:22:32
Op zee heb je het BVA, en ik denk niet dat je verwarrende lichten mag gaan voeren ;)


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #103 Gepost op: 8 november 2005, 18:33:11
Ik weet het wel zeker dat dat niet mag. Maar de regels van het BPR zijn ook veranderdt. Dit moet alleen nog geregeld worden.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #104 Gepost op: 8 november 2005, 22:27:35
Een sirene vind ik net weer iets te voor op een boot

ik niet, als jij weet hoe druk het hier kan zijn op het water, en hoe stom de mensen reageren als ze ''opeens'' een blusboot zien aan komen stormen! Ik ben zeker van mening dat de sirene niets TE of overbodig is, je hoort de boot veel sneller waardoor je sneller actie kunt ondernemen! Ook heb je hier allemaal kleine slootjes waar het zicht om de hoek nul komma nul is en dus de sirene zeker een functie heeft
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #105 Gepost op: 8 november 2005, 22:48:45
Ik zie de toegevoegde waarde van een blauw zwaailicht of flitslicht wel.
Het is voor de hulpverleningsinstanties ook duidelijker om andere hulpverleningsinstanties te herkennen tussen overige hulpverleners (= passanten die helpen). Dit is dan vooral van toepassing in het donker. Ook voor steun vanuit de lucht zijn ze beter herkenbaar. Een oranje lamp kan immers iedereen op z'n boot zetten, een blauwe moeilijker. Bij grote evenementen vind ik dit ook van belang (dan denk ik aan Sail en de wereldhavendagen).
Zit ik er naast als ik zeg dat er op het water veel zondagsvaarders zijn? Die zullen de betekenis van blauw denk ik beter snappen oranje (net als andere 'leken'). Het is dus ook voor de burger gemakkelijker om de HV'ers te herkennen.

Het beste lijkt mij beide kleuren lampen op de boot, je kan dan de signaalvoering aanpassen op de situatie.

Een sirene op een boot vind ik erg raar, gebruik dan de scheepshoorn ofzo.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #106 Gepost op: 8 november 2005, 23:51:08
ik niet, als jij weet hoe druk het hier kan zijn op het water, en hoe stom de mensen reageren als ze ''opeens'' een blusboot zien aan komen stormen! Ik ben zeker van mening dat de sirene niets TE of overbodig is, je hoort de boot veel sneller waardoor je sneller actie kunt ondernemen! Ook heb je hier allemaal kleine slootjes waar het zicht om de hoek nul komma nul is en dus de sirene zeker een functie heeft

Net alsof je met je zeilboot aktie kunt ondernemen als daar een brandweer/reddingsboot met sirene aan komt zetten. Wat wil je doen, eruit springen? Ik vind dat een boot snel onder weg naar een ongeval er in de eerste plaats voor moet zorgen dat en beslist geen ongevallen bij komen. Je kan, ook met twintig sirenes en acht kleuren zwaailampen NOOIT verwachten dat er ook maar iemand is die op tijd een doorgang voor je vrij kan maken, ook niet, zeker niet in/na een bocht. Je zult zelf de doorgang moeten zien en op tijd het gas eraf als die doorgang niet gegarandeerd is. Een blauw zwaailicht als je je wilt onderscheiden van de andere hulpverleners als de KNRM is prima, maar ga er in hemelsnaam geen rechten aan ontlenen want die heb je niet. Op de weg is het "onder gelijken" handig als je op een kruispunt voorrang krijgt, maar iedereen die dit vergelijkt met de situatie op de weg moet maar eens een keertje op een drukke zondagmiddag met ons mee tijdens een uitruk, dan zal je zien dathet zaak is overal OMheen te gaan en dat het niet nodig is dat er iemand z'n koers en of snelheid wijzigd, (liever niet eigenlijk) dan zie je precies het plaatje van de snelste, rechte lijn.

Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #107 Gepost op: 9 november 2005, 09:55:31
Andere (langzame) boten hoeven ook niet uit te wijken voor een reddingboot op weg naar een actie. Je hoort niemand dit vragen, want het is een kleine moeite om er inderdaad omheen te varen. Ik vind wel dat een blauw flitslicht waarde toevoegt, om te laten zien dat je niet zomaar aan het spelenvaren bent. Hiermee voorkom je misschien ook een hoop irritatie, als je hard vaart op plekken waar dit eigenlijk niet mag.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #108 Gepost op: 9 november 2005, 11:20:47
ik blijf zeggen dat het voeren van blauw zwaailicht en sirene zeker weten zin heeft, mensen reageren er toch beter op als dat er een politieboot of brandweerboot zonder blauwe lamp en sirene aan komt varen.
Net alsof je met je zeilboot aktie kunt ondernemen als daar een brandweer/reddingsboot met sirene aan komt zetten. Wat wil je doen, eruit springen? Ik vind dat een boot snel onder weg naar een ongeval er in de eerste plaats voor moet zorgen dat en beslist geen ongevallen bij komen. Je kan, ook met twintig sirenes en acht kleuren zwaailampen NOOIT verwachten dat er ook maar iemand is die op tijd een doorgang voor je vrij kan maken, ook niet, zeker niet in/na een bocht. Je zult zelf de doorgang moeten zien en op tijd het gas eraf als die doorgang niet gegarandeerd is. Een blauw zwaailicht als je je wilt onderscheiden van de andere hulpverleners als de KNRM is prima, maar ga er in hemelsnaam geen rechten aan ontlenen want die heb je niet. Op de weg is het "onder gelijken" handig als je op een kruispunt voorrang krijgt, maar iedereen die dit vergelijkt met de situatie op de weg moet maar eens een keertje op een drukke zondagmiddag met ons mee tijdens een uitruk, dan zal je zien dathet zaak is overal OMheen te gaan en dat het niet nodig is dat er iemand z'n koers en of snelheid wijzigd, (liever niet eigenlijk) dan zie je precies het plaatje van de snelste, rechte lijn.

Henk

Een zeilboot kan dan geen actie ondernemen maar als motorboot kun je toch even proberen om aan de kant te gaan (bijv. in het kanaal, als hij plots achter je zit zonder sirene kun je weinig kanten meer op maar als hij MET sirene vaart kun je toch nog uitwijken!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #109 Gepost op: 9 november 2005, 14:50:27
ik blijf zeggen dat het voeren van blauw zwaailicht en sirene zeker weten zin heeft, mensen reageren er toch beter op als dat er een politieboot of brandweerboot zonder blauwe lamp en sirene aan komt varen.
Een zeilboot kan dan geen actie ondernemen maar als motorboot kun je toch even proberen om aan de kant te gaan (bijv. in het kanaal, als hij plots achter je zit zonder sirene kun je weinig kanten meer op maar als hij MET sirene vaart kun je toch nog uitwijken!



Wat voor motorboot is dat dat ie de doorgang blokkeert, dat  moet een groot schip zijn!. Ik heb dat nog niet meegemaakt, maar alles kan. Wat voor idee heb je daarbij, kan je dat wat nader, zo precies mogelijk omschrijven, en wat de funktie dan precies is van de sirene, ik kan me er niets bij voorstellen?  ;)

Henk