Dank weer voor alle reacties. Die roepen bij mij weer nieuwe vraagstukken op, of doen mij de wenkbrauwen ernstig fronsen.
VOA met prio1 ter plaatse. Dat is boeiend, want er is helemaal geen sprake van een dingende taak zoals het RVV (artikel 29) heeft bedoeld. Zie daartoe de Landelijke Brancherichtlijn Verkeer Politie van 29 maart 2011. Dat kan en mag dus niet waar zijn. De VOA die zoiets doet, is gewoon in overtreding.
Dan het economische argument van de letselschade. DiNozzo heeft duidelijk geen verstand van economie. De bedoelde schade is er en die drukt dus per definitie op de economie (de inkomsten en uitgaven van ons allemaal). Of je dat nu onderzoekt of niet, dat maakt alleen verschil voor degene die daarvoor op moet draaien. En aangezien alle motorvoertuigen wettelijk verplicht zijn verzekerd tegen wettelijke aansprakelijkheid, is dat een verzekeringskwestie. Hetgeen macro-economisch uiteindelijk ook niet tot een verschil zal leiden: you win some, you loose some......
Dat ongevalssporen verloren gaan met de tijd zien we iedere dag helaas met de casus MH17, dat was mij bekend. Ik durf echter de stelling wel aan dat de meeste ongevalsoorzaken komen vast te staan op basis van verklaringen van getuigen en eventueel verdachte(n). Sporen vormen daarbij vervolgens het aanvullend bewijs, waardoor het wettig en overtuigend bewijs sterker wordt. Maar doorslaggevend op basis van sporen? Wie kent casuïstiek waarbij dat (geheel en al) het geval was. Bovendien zijn het overigens regelmatig defecten aan de betrokken voertuigen. Ook daarvoor is onderzoek ter plaatse en direct niet altijd noodzakelijk.
Overtuigd van het nut ben ik dus nog steeds niet.........