GRIP 1 Zeer grote brand (appartement) Langstraat - Barneveld 13-11-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (appartement) Langstraat - Barneveld 13-11-2014  (gelezen 11691 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #30 Gepost op: 13 november 2014, 19:19:02


Nog een foto van bovenaf. De schade is hier duidelijk te zien.
Wie goed kijkt ziet dat er op de muur aan de rechterkant van het pand 2 ramen boven elkaar aanwezig zijn. 1tje op dakhoogte, en 1 op de verdieping daarboven.

Na de binneninzet in het witte gebouw waar de brand is ontstaan is hier de inzet op gericht geweest. Het plafond binnen was gips. Gelukkig niet brandbaar want bij de binnenverkenning kwamen de vlammen door het raampje heen tegen het dak aan. Binnen was het zicht ongeveer een meter en vooral op de bovenste verdieping was al erg veel hitte.

Direct ramen op de bovenste etage eruit getikt om te zorgen dat de hitte er uit kan. Via de deur beneden aan de achterzijde is met een ventilator overdruk gecreëerd waarna er een luchtstroming ontstond. Door op elke verdieping met een straal het raampje te bewaken is doorslag daar naar toe voorkomen.

Diverse media melden dat de brand daar ook echt is overgeslagen. Het lijkt op de foto's ook alsof het pand is uitgebrand gezien de rook en de ramen. Dit is dus niet het geval. De vlammen zijn alleen bij de raampjes naar binnengekomen. Inpandig is er niets in brand gevlogen. Vooral rook, roet en waterschade dus.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 13 november 2014, 19:26:06
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1308265 date=1415902299
Vergeet niet dat tussen het shot van het uittreden en het shot daarna enige tijd zat. Nog 2 minuten ongeveer. Tijdens het uittreden zie je de vlammen in de kamer al verschijnen inderdaad. Maar inderdaad had het niet veel langer moeten duren.

In mijn, geen brandweerman zijnde, ogen een goeie actie. Naar binnen, zo snel mogelijk zorgen dat je zeker weet dat iedereen er uit is en daarna als de bliksem weer naar buiten toe. Goed werk door de ploegen aldaar.
Vindt je het erg als ik het geheel niet eens ben met je?

Ten eerste. Waarom naar binnen op deze manier als je niet zeker bent of er uberhaupt iemand nog binnen is. Waarom niet gewoon via een deur of trap via de binnenzijde. Is dat niet mogelijk moet je je gaan afvragen of het binnentreden van het pand op deze wijze veilig kan gebeuren, daarin mee nemende dat je een plan+ moet hebben voor als het fout gaat. Gaat het fout moet je rekening houden met een brand die zich zeer snel zal uitbreiden, luttele seconden werk. Je zult een goede vluchtweg moeten hebben. Ook deze was niet aanwezig.
Dan tref je iemand aan. Hoe eruit, via die ladder? Of via een hoogwerker?

Dan, gaan ze via de ladder naar boven, slaan de ramen eruit, en vervolgens gebeurt er een poos niets. Ga je zo'n actie uberhaupt doen, ga dan ook meteen naar binnen. Al de tijd dat er niets is gebeurd kan er bakken vol verse zuurstof naar binnen toe. En zuurstof daar is een brand gek op. Dat deze actie niet handig is bewijst ook het moment dat de brandweerploegen naar buiten gaan. Het vuur is ook in diezelfde ruimte, het is meer geluk dan wijsheid dat het vuur achterin blijft zitten. Was de brand snel naar voren gekomen hadden ze hopeloos in de knel gezeten. En nooit op tijd naar buiten kunnen komen. Hebben ze wel een HD-straal bij zich. Benut de brand zijn volle energie begin je met die HDstraal ook weinig.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #32 Gepost op: 13 november 2014, 20:05:36
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1308207 date=1415884649
1662 is een tankwagen. 1751 is niet terplaatse geweest. 3451 was terplaatse vanuit Barneveld. 1771 HV barneveld was ook terplaatse.
1761 + 17BMA1 waren ook terplaatse. 4802 was als HOvD Terplaatse
De 07-3451 word op dit moment opgeroepen als 07-1751 omdat de 07-1751 volgens mij een MLU ondergaat en de 07-3451 als wisselvoertuig voor het voertuig wat de MLU ondergaat in de regio VGGM.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #33 Gepost op: 13 november 2014, 20:09:26
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1308274 date=1415905536
De 07-3451 word op dit moment opgeroepen als 07-1751 omdat de 07-1751 volgens mij een MLU ondergaat en de 07-3451 als wisselvoertuig voor het voertuig wat de MLU ondergaat in de regio VGGM.

Klopt. Onze eigen hoogwerker is met 2 weken weer op de uitruk als het goed is. de 3451 staat als wisselvoertuig in Barneveld.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #34 Gepost op: 13 november 2014, 20:24:36
Citaat van: Peter71 link=msg=1308269 date=1415903166
Vindt je het erg als ik het geheel niet eens ben met je?

Ten eerste. Waarom naar binnen op deze manier als je niet zeker bent of er uberhaupt iemand nog binnen is. Waarom niet gewoon via een deur of trap via de binnenzijde. Is dat niet mogelijk moet je je gaan afvragen of het binnentreden van het pand op deze wijze veilig kan gebeuren, daarin mee, nemende dat je een plan+ moet hebben voor als het fout gaat. Gaat het fout moet je rekening houden met een brand die zich zeer snel zal uitbreiden, luttele seconden werk. Je zult een goede vluchtweg moeten hebben. Ook deze was niet aanwezig.
Dan tref je iemand aan. Hoe eruit, via die ladder? Of via een hoogwerker?


Dan, gaan ze via de ladder naar boven, slaan de ramen eruit, en vervolgens gebeurt er een poos niets. Ga je zo'n actie uberhaupt doen, ga dan ook meteen naar binnen. Al de tijd dat er niets is gebeurd kan er bakken vol verse zuurstof naar binnen toe. En zuurstof daar is een brand gek op. Dat deze actie niet handig is bewijst ook het moment dat de brandweerploegen naar buiten gaan. Het vuur is ook in diezelfde ruimte, het is meer geluk dan wijsheid dat het vuur achterin blijft zitten. Was de brand snel naar voren gekomen hadden ze hopeloos in de knel gezeten. En nooit op tijd naar buiten kunnen komen. Hebben ze wel een HD-straal bij zich. Benut de brand zijn volle energie begin je met die HDstraal ook weinig.

Ben het ook met je eens, was het indderdaad ook zo dat ze niet zeker wisten of er iemand binnen is. Ik begrijp deze actie absoluut niet.dit moet je toch nie willen. Als je ziet hoesnel die brand ontwikkeld, kleur van de rook en de kolk boven het dak. Snap ik niet dat je deze risicos wil nemen
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #35 Gepost op: 14 november 2014, 00:45:58
Citaat van: Peter71 link=msg=1308269 date=1415903166
Vindt je het erg als ik het geheel niet eens ben met je?

Ten eerste. Waarom naar binnen op deze manier als je niet zeker bent of er uberhaupt iemand nog binnen is. Waarom niet gewoon via een deur of trap via de binnenzijde. Is dat niet mogelijk moet je je gaan afvragen of het binnentreden van het pand op deze wijze veilig kan gebeuren, daarin mee nemende dat je een plan+ moet hebben voor als het fout gaat. Gaat het fout moet je rekening houden met een brand die zich zeer snel zal uitbreiden, luttele seconden werk. Je zult een goede vluchtweg moeten hebben. Ook deze was niet aanwezig.
Dan tref je iemand aan. Hoe eruit, via die ladder? Of via een hoogwerker?

Dan, gaan ze via de ladder naar boven, slaan de ramen eruit, en vervolgens gebeurt er een poos niets. Ga je zo'n actie uberhaupt doen, ga dan ook meteen naar binnen. Al de tijd dat er niets is gebeurd kan er bakken vol verse zuurstof naar binnen toe. En zuurstof daar is een brand gek op. Dat deze actie niet handig is bewijst ook het moment dat de brandweerploegen naar buiten gaan. Het vuur is ook in diezelfde ruimte, het is meer geluk dan wijsheid dat het vuur achterin blijft zitten. Was de brand snel naar voren gekomen hadden ze hopeloos in de knel gezeten. En nooit op tijd naar buiten kunnen komen. Hebben ze wel een HD-straal bij zich. Benut de brand zijn volle energie begin je met die HDstraal ook weinig.

Jij kijkt vanuit een andere blik als ik. Wat er voor mij goed en veilig uit ziet vind jij misschien risicovol. Dat komt omdat ik de uitkomst zie, en wat minder wat er nog kon gebeuren. Dat is het verschil tussen jouw opleiding en mijn onwetendheid  ;). Blijkbaar ben je niet de enige met deze mening. Ik werd vanavond al gebeld door team brandonderzoek van de regio welke interesse hadden in deze en de omliggende beelden. Hun waren ook van mening dat het niet veel langer moest duren en wilde de beelden erg graag gebruiken voor een nabespreking. Goed om te horen dat dat zo snel wordt opgepakt.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #36 Gepost op: 14 november 2014, 10:21:13
Citaat van: brw arie link=msg=1308279 date=1415906676
Ben het ook met je eens, was het indderdaad ook zo dat ze niet zeker wisten of er iemand binnen is. Ik begrijp deze actie absoluut niet.dit moet je toch nie willen. Als je ziet hoesnel die brand ontwikkeld, kleur van de rook en de kolk boven het dak. Snap ik niet dat je deze risicos wil nemen

Volledig eens


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #37 Gepost op: 14 november 2014, 13:23:02
Voor diegene die de nabespreking doen. Plaatsen van de ladder en naar binnen klimmen. Je ziet dat door het plaatsen in de raam opening het binnen klimmen lastiger wordt. Veel beter was geweest om de opening vrij te laten en de ladder bijvoorbeeld naast het raam te zetten. Ventileren en verwijderen van alle ramen, was dat nou zo handig? Misschien eerst eens het boven raampje er uit slaan, de heetste gassen zitten aan het plafond en dan eens kijken wat en hoe de RSTV er ziet. Ik vind dit een ondoordachte actie die gelukkig goed(nog net) is afgelopen.
Hd straal mee voor verkenning, terwijl overal LD rondom het pand te weinig is om branduitbreiding goed te bestrijden, door de hoge vuurbelasting?
Als je dan 1000% zeker wilde zijn dat er niemand meer was, had dan een collega met een LD bij het open raam op de ladder neergezet, die had dan de rookgassen kunnen koelen en een veilige terug tocht kunnen waarborgen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #38 Gepost op: 14 november 2014, 15:15:51
Citaat van: tower-ladder link=msg=1308385 date=1415967782
Voor diegene die de nabespreking doen. Plaatsen van de ladder en naar binnen klimmen. Je ziet dat door het plaatsen in de raam opening het binnen klimmen lastiger wordt. Veel beter was geweest om de opening vrij te laten en de ladder bijvoorbeeld naast het raam te zetten. Ventileren en verwijderen van alle ramen, was dat nou zo handig? Misschien eerst eens het boven raampje er uit slaan, de heetste gassen zitten aan het plafond en dan eens kijken wat en hoe de RSTV er ziet. Ik vind dit een ondoordachte actie die gelukkig goed(nog net) is afgelopen.
Hd straal mee voor verkenning, terwijl overal LD rondom het pand te weinig is om branduitbreiding goed te bestrijden, door de hoge vuurbelasting?
Als je dan 1000% zeker wilde zijn dat er niemand meer was, had dan een collega met een LD bij het open raam op de ladder neergezet, die had dan de rookgassen kunnen koelen en een veilige terug tocht kunnen waarborgen.

Helemaal mee eens. Misschien was het ook een optie om bij het raam vanaf de ladder de warmtebeeldcamera te gebruiken i.p.v. naar binnen te gaan?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #39 Gepost op: 14 november 2014, 16:41:29
Citaat van: Fireball link=msg=1308401 date=1415974551
Helemaal mee eens. Misschien was het ook een optie om bij het raam vanaf de ladder de warmtebeeldcamera te gebruiken i.p.v. naar binnen te gaan?
Maar krijg je dan meteen een goed beeld? Ik zou zeggen warmtebeeldcamera direct mee naar binnen met de verkenningsploeg, kunnen ze ook sneller een eventueel slachtoffer lokaliseren. ;)