Gebruik tourniqet door EHBO

Auteur Topic: Gebruik tourniqet door EHBO  (gelezen 121621 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

• Gast
Reactie #120 Gepost op: 13 augustus 2015, 09:42:12
Citaat van: Oma link=msg=1366939 date=1439449824
Ik heb ook geen problemen met gebruik van hemostatische verbanden (bijv. QuickClot, ChitoGauze, etc) door zowel getrainde EHBO-ers als ambulance.

Hemostatisch verband in de kluif proppen of op de stomp drukken is dan noodzakelijk.

Zijn er contra-indicaties voor hemostatisch verbanden?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #121 Gepost op: 13 augustus 2015, 09:56:40
Citaat van: René van der Helm link=msg=1366945 date=1439451732
Zijn er contra-indicaties voor hemostatisch verbanden?

Nee, als ik ze wel zou kennen had ik het niet in dit "ehbo-deel" van een hulpverleningsforum gepost.

Chrisdup

• Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #122 Gepost op: 13 augustus 2015, 10:57:05
Citaat van: Oma link=msg=1366939 date=1439449824
Alleen ben jij net als Expert geen EHBO-er. Jullie komen als professionals ter plaatse waar bijvoorbeeld een EHBO-er of iemand van de politie al een tourniquet had kunnen aanleggen.

Prehospitale bloedtransfusie is op zich geen probleem, feit blijft dat er gewoon veel haken en ogen aanzitten. In eerste instantie moet je gewoon samen met omstanders, EHBO-ers zorgen dat er een cultuur onstaat waarin men streeft om zoveel mogelijk bloed in de traumapatient te houden waardoor er geen prehospitale transfusie noodzakelijk is. Het laten overleven van deze mensen is een verantwoordelijkheid van ons allemaal, niet alleen voor de reguliere medische hulpdiensten.

Ik heb ook geen problemen met gebruik van hemostatische verbanden (bijv. QuickClot, ChitoGauze, etc) door zowel getrainde EHBO-ers als ambulance.

In iedere ambulance hier ligt een major hemorrhage pack (met o.a. tourniquet, blast bandage, chest seal en hemostatisch verband).

Bij de voorbeelden die jij noemt kan het ook zijn dat de trein de benen te hoog heeft afgereden waardoor het onmogelijk is om nog tourniquet te plaatsen. Hemostatisch verband in de kluif proppen of op de stomp drukken is dan noodzakelijk.

Tourniquet door EHBO-ers aangebracht zorgt dat ambulanceverpleegkundige "betere patienten" voor de kiezen krijgt. Het is allemaal wel leuk en aardig om op cursus te leren een drukverband aan te leggen. Oefenen op andere cursisten of LOTUS is nuttig maar dat zegt helemaal niets over hoe iemand zal reageren als ze ineens echt te maken krijgen met een slagaderlijke bloeding of een traumatische amputatie. Ik voorspel vooral paniek en trillende handjes waardoor aanleggen van effectief drukverband faalt. Dat is niet erg omdat het menselijk is, tourniquet gebruiken stopt de bloeding. Bij slagaderlijke bloedingen kan de ambulanceverpleegkundige zelf een goed verband aanleggen/tourniquet verwijderen. Geen arm of been zal geamputeerd moeten worden omdat een EHBO-er een tourniquet gebruikt bij slagaderlijke bloeding omdat in Nederland de ambulance binnen 15 minuten ter plaatse is.

Paar maanden geleden Combat Gauze gebruikt bij een cirkelzaagwonde in de hals.  Tourniquet was voor duidelijke redenen geen optie, slachtoffer moest levend in ziekenhuis geraken ...

Werkte perfect!  Bloeding gestopt, mooie propere wonde na verwijderen verband in ziekenhuis.  Zaak is hemostatisch verband in wonde te duwen en daarna minuut of 5 druk op wonde te geven.

Zat en zit nog niet standaard in onze ambulance/MUG, was persoonlijk pakket in jas (bestaande uit tourniquet, chestseal, combat gauze, Israelisch verband).   Tourniquet en Chestseal wel al paar jaar standaard in ambulance/MUG op mijn werk na wat aandringen. ;-)

Zie geen nadelen aan gebruik door ehbo (dus ook politie, brandweer, de gewone passant, ...) van tourniquet en hemostatisch verband.  Als je ze  CPR en een AED aangeleerd krijgt, dan moet je al een hele idioot zijn om dit niet aangeleerd te krijgen. Brengt enkel voordelen mee.

RemcoV

• Forum gebruiker
Reactie #123 Gepost op: 13 augustus 2015, 12:00:05
Ik begrijp dat er (volgens de voorgaande posters) niet zo veel bezwaren zijn voor het gebruik van een tourniqet door EHBO-er of zelfs passant in het geval er een massale bloeding plaats heeft (beperkte risico's ten opzichte van het alternatief van leeg bloeden).

Maar zijn jullie niet bang dat als iedereen met een tourniqet op zak loopt deze ook gebruikt gaat worden in die gevallen waarin deze niet nodig is? Wat zijn de risico's van een tourniqet voor een 'gezond' lichaamsdeel. En voor de rest van het lichaam als die tourniqet er weer af gaat.

Op dit forum lees ik dat iemand die enige tijd in een valharnas heeft gehangen niet zomaar op de grond gezet mag worden i.v.m. afgeknelde bloedsomloop naar de benen en opbouw van afvalstoffen (shock risico). En dat bij het bevrijden van beknelde ledematen een zelfde risico speelt.

Ben geen arts dus hoor het graag van de experts.

Dus wat zijn de risico's van het toepassen van een tourniqet waar dat niet nodig is?
En welke 'inzetcriteria' zouden jullie een EHBO-er mee geven? Wanneer wel/niet/last resort...
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

helm

• Gast
Reactie #124 Gepost op: 13 augustus 2015, 12:14:29
In het meest recente Amerikaanse PHTLS las ik dat een tourniquet probleemloos 3 uur kan blijven zitten zonder dat het gevolgen heeft.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #125 Gepost op: 13 augustus 2015, 12:23:29
Citaat van: RemcoV link=msg=1366969 date=1439460005
Ik begrijp dat er (volgens de voorgaande posters) niet zo veel bezwaren zijn voor het gebruik van een tourniqet door EHBO-er of zelfs passant in het geval er een massale bloeding plaats heeft (beperkte risico's ten opzichte van het alternatief van leeg bloeden).

Maar zijn jullie niet bang dat als iedereen met een tourniqet op zak loopt deze ook gebruikt gaat worden in die gevallen waarin deze niet nodig is? Wat zijn de risico's van een tourniqet voor een 'gezond' lichaamsdeel. En voor de rest van het lichaam als die tourniqet er weer af gaat.

Op dit forum lees ik dat iemand die enige tijd in een valharnas heeft gehangen niet zomaar op de grond gezet mag worden i.v.m. afgeknelde bloedsomloop naar de benen en opbouw van afvalstoffen (shock risico). En dat bij het bevrijden van beknelde ledematen een zelfde risico speelt.

Ben geen arts dus hoor het graag van de experts.

Dus wat zijn de risico's van het toepassen van een tourniqet waar dat niet nodig is?
En welke 'inzetcriteria' zouden jullie een EHBO-er mee geven? Wanneer wel/niet/last resort...

Je moet bang zijn voor mensen die met vuurwapen op zak lopen, niet voor mensen die met een tourniquet op zak lopen.

Bezwaar maken tegen gebruik van een tourniquet door EHBO vanuit de ambulance- of traumazorg is jezelf vooral voor de gek houden. Onlangs kreeg ik via een Nederlandse ambulanceverpleegkundige een nieuwsbericht over een ongeval in Belgie; een paar jongens gebruikten een tuinslang om een ernstige bloeding onder controle te krijgen.

In Nederland is het wijsheid ambulance te bellen zodra je ziet dat er sprake is van ernstige bloeding, binnen een kwartier is de ambulanceverpleegkundige bij je, eventueel in gezelschap van een MMT. Als het je niet lukt een bloeding onder controle te krijgen kan je tourniquet aanleggen, zelfs als de professionals het overbodig vinden omdat je kan volstaan met een goed drukverband, kortom de tijd dat het tourniquet zou zitten in geval waarin het niet nodig was is minimaal.

Ik zou een ehbo-er als inzetcriteria meegeven:

* 112 bellen + doorgeven slagaderlijke bloeding/traumatische amputatie (ps: weet niet zeker of NLse meldkamer direct ambu + MMT zal sturen op basis van die info)
* directe druk
* drukverband
* als het niet lukt of als je denkt dat het je niet zal gaan lukken tourniquet aanleggen.

In een eerdere reactie + een onlangs gepubliceerde analyse van Boston EMS gaf ik je al aan dat die "amputatievrees" of grote gevolgen van tourniquet onzin zijn. Ik wil je ook nog meegeven dat niemand (ook niet bij EHBO) de vraag stelt over mogelijke gevolgen bij gebruik van AED (je kan dan ook iemand terugklappen naar onze wereld waarna ze nog een paar jaar in de luier zitten in verpleegtehuis)

oma

• Senior gebruiker
Reactie #126 Gepost op: 13 augustus 2015, 12:40:08
Citaat van: René van der Helm link=msg=1366971 date=1439460869
In het meest recente Amerikaanse PHTLS las ik dat een tourniquet probleemloos 3 uur kan blijven zitten zonder dat het gevolgen heeft.

Tourniquet weer af laten doen in opdracht van protocolclown op meldkamer heeft grote gevolgen als been van slachtoffer aan de andere kant van de straat ligt, zie forumpost eerder in deze discussie.

Citaat
   Dispatcher: OK. All right, so they put a tourniquet on his leg?

Caller: Um, no, a belt … they wrapped a belt around because his leg is chopped off.

Dispatcher: OK, we need to take that belt off. We don't want to tourniquet it.

Caller: Take the belt off, she said, take it off.

Dispatcher: Give me one second, OK? Let me pull up the instructions here. OK, they're on the way.

Dispatcher: Do we have the leg? Have you found the leg?

Caller: Where's the leg? It's down the street.

Dispatcher: OK, so we know where it is, it's down the street?

Caller: Yes.

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #127 Gepost op: 13 augustus 2015, 13:13:36
Op de traumatische amputatie na kan ik vrijwel altijd uit de weg van een traumazwachtel...Heb je daar al ervaring mee oma?
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

oma

• Senior gebruiker
Reactie #128 Gepost op: 13 augustus 2015, 13:26:43
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1366979 date=1439464416
Op de traumatische amputatie na kan ik vrijwel altijd uit de weg van een traumazwachtel...Heb je daar al ervaring mee oma?

Inclusief de traumatische amputatie kan ik mij prima redden met verbandjes. Ik kan mij ook prima redden met prehospitaal binnen paar minuten arm of been te amputeren waarbij ik de eerdere genoemde C-A-T tourniquet al aanleg voor de chirurgische amputatie en eventuele lekkage na amputatie beperkt door een 2e C-A-T tourniquet aan te leggen boven het 1e.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #129 Gepost op: 13 augustus 2015, 15:28:38
Citaat van: Oma link=msg=1366973 date=1439461409

Ik zou een ehbo-er als inzetcriteria meegeven:

* 112 bellen + doorgeven slagaderlijke bloeding/traumatische amputatie (ps: weet niet zeker of NLse meldkamer direct ambu + MMT zal sturen op basis van die info)

Ervaring bij ons in het dorp is dat MMT meteen werd meegealarmeerd bij een ongeval waarbij een oudere man zijn onderbeen verloor. EHBO was snel ter plaatse ivm wielerronde die langs zijn boerderij kwam.  Bekende van mij was de EHBO'ster en het heeft erg veel indruk op haar gemaakt.