Gebruik tourniqet door EHBO

Auteur Topic: Gebruik tourniqet door EHBO  (gelezen 121632 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #150 Gepost op: 15 augustus 2015, 10:50:42
Citaat van: Chrisdup link=msg=1366958 date=1439456225
Paar maanden geleden Combat Gauze gebruikt bij een cirkelzaagwonde in de hals.  Tourniquet was voor duidelijke redenen geen optie, slachtoffer moest levend in ziekenhuis geraken ...

Werkte perfect!  Bloeding gestopt, mooie propere wonde na verwijderen verband in ziekenhuis.  Zaak is hemostatisch verband in wonde te duwen en daarna minuut of 5 druk op wonde te geven.

Zie geen nadelen aan gebruik door ehbo (dus ook politie, brandweer, de gewone passant, ...) van tourniquet en hemostatisch verband.  Als je ze  CPR en een AED aangeleerd krijgt, dan moet je al een hele idioot zijn om dit niet aangeleerd te krijgen. Brengt enkel voordelen mee.

Combat Gauze is een hemostatisch verband, 3e generatie QuickClot.

Een expertgroep van American College of Surgeons heeft vorig jaar aanbevolen hemostatische verbanden toe te passen in de prehospitale setting als directe druk niet effectief of onpraktisch is. Hemostatisch verband dient ook gebruikt te worden als tourniquet plaatsen onmogelijk is. Men doet geen aanbeveling voor een bepaald merk hemostatische verband.

An evidence-based prehospital guideline for external hemorrhage control: American College of Surgeons Committee on Trauma.
Bulger, E. M., Snyder, D., Schoelles, K., Gotschall, C., Dawson, D., Lang, E., Sanddal, N. D., Butler, F. K., Fallat, M., Taillac, P., White, L., Salomone, J. P., Seifarth, W., Betzner, M. J., Johannigman, J., & McSwain, N. Jr. (2014).  Prehospital Emergency Care, 18(2), 163-173. doi:10.3109/10903127.2014.896962

Voorbeeld gebruik hemostatisch verband:

Let op: De beelden kunnen als schokkend worden ervaren

! No longer available

oma

• Senior gebruiker
Reactie #151 Gepost op: 20 augustus 2015, 12:52:24
Citaat van: amb link=msg=1367069 date=1439492061
Helemaal mee eens
en Oma het word tijd dat je de rollator naar bed brengt en niet van die rare dingen op internet opzoekt
 ;D

Citaat van: Oma link=msg=1367071 date=1439492518
Vertel me dan maar wat er precies zo raar is en voer de discussie op inhoud.

Bedankt.

Beste Amb,

Ik hoop dat ik vanavond niet weer naar bed hoef te gaan met een rolator zonder antwoord te hebben gekregen op mijn vraag (7 dagen geleden).

Ik heb mijn best gedaan om deze discussie inhoudelijk te voeren om een omslag te proberen te bewerkstelligen binnen de EHBO waarbij het doel is de kwaliteit van EHBO en de zorg aan zeer ernstig gewonde mensen te verbeteren.

Ik heb mij tot het uiterste ingespannen om relevante wetenschappelijke publicaties te citeren waardoor het mogelijk is voor instructeurs van EHBO en BHV instellingen om veranderingen door te voeren in het EHBO/BHV-onderwijs op basis van voldoende wetenschappelijke onderbouwing.

Jij gebruikt hele grote woorden die ik opvat als een poging mij in diskrediet te proberen te brengen op een openbaar forum. Ik heb daar totaal geen probleem mee mits je mij antwoord kan geven wat er raar is wat ik hier heb gepost en mij een wetenschappelijke publicatie kan tonen waarmee je mee mij voldoende kan overtuigen dat drukpunten wel effectief zijn. Ik heb immers wel de moeite genomen om een onderzoek te citeren waardoor men mag aannemen dat drukpunten niet effectief zijn.

Indien je geen antwoord wil geven is het voor iedereen duidelijk dat je deelname aan deze discussie totaal niet relevant is en uitsluitend tot doel heeft om een nuttige discussie te verstoren of een forumlid te beledigen.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #152 Gepost op: 20 augustus 2015, 13:52:25
Een vraag voor Oma, kun je als EHBO'er BHV'er bij een amputatie onderbeen met een drukverband om bovenbeen de bloeding stoppen of dusdanig verminderen dat je kunt wachten op Ambulance? Wat zijn de alternatieven als je alleen een 'pruts' standaard in de auto EHBO trommeltje binnen bereik hebt.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #153 Gepost op: 20 augustus 2015, 14:18:40
Citaat van: JJ75 link=msg=1367984 date=1440071545
Een vraag voor Oma, kun je als EHBO'er BHV'er bij een amputatie onderbeen met een drukverband om bovenbeen de bloeding stoppen of dusdanig verminderen dat je kunt wachten op Ambulance? Wat zijn de alternatieven als je alleen een 'pruts' standaard in de auto EHBO trommeltje binnen bereik hebt.

Dat is best wel een lastige vraag omdat het antwoord ja en nee is.

Bij een ideale traumatische amputatie is het mogelijk om de bloeding met een goed aangelegd drukverband onder controle te krijgen. Voorwaarde is dat je heel erg goed moet zijn met verband.

Buiten op straat heb je vaak te maken met een gedeeltelijke amputatie of een volledige amputatie waarbij de wond zeer onregelmatig is, er kan een stuk bot uitsteken of een grote lap weke delen (huid, spieren, etc) aanhangen waardoor het heel lastig gaat worden of zelfs onmogelijk om een effectief drukverband aan te leggen.

Een factor waar je ook rekening mee moet houden is dat je vreselijk zal schrikken als het je echt overkomt dat je ineens te maken krijgt met een slachtoffer dat zo ernstig gewond is. De kans dat je trilt als een rietje zal het niet eenvoudiger maken om een drukverband aan te leggen.

Ik heb dus de neiging om te zeggen dat het voor een EHBO-er onmogelijk is om bij traumatische amputaties van een arm of been een effectief drukverband aan te leggen.

Wat je wel gaat lukken is een tourniquet aanleggen, als je dat niet in je EHBO-trommel hebt zitten maak je een provisorisch tourniquet.

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #154 Gepost op: 20 augustus 2015, 14:42:13
Citaat van: Oma link=msg=1367993 date=1440073120
Wat je wel gaat lukken is een tourniquet aanleggen, als je dat niet in je EHBO-trommel hebt zitten maak je een provisorisch tourniquet.

Kijk, deze jongens is het ook gelukt: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150805_01806166
Hij leeft nog en zijn arm hangt er ook nog functioneel aan. Met andere woorden: bij hevige bloeding geen schrik hebben om een tourniquet aan te leggen.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #155 Gepost op: 21 augustus 2015, 15:22:28
Citaat van: Oma link=msg=1367993 date=1440073120

Dat is best wel een lastige vraag omdat het antwoord ja en nee is.

Bij een ideale traumatische amputatie is het mogelijk om de bloeding met een goed aangelegd drukverband onder controle te krijgen. Voorwaarde is dat je heel erg goed moet zijn met verband.

Buiten op straat heb je vaak te maken met een gedeeltelijke amputatie of een volledige amputatie waarbij de wond zeer onregelmatig is, er kan een stuk bot uitsteken of een grote lap weke delen (huid, spieren, etc) aanhangen waardoor het heel lastig gaat worden of zelfs onmogelijk om een effectief drukverband aan te leggen.

Een factor waar je ook rekening mee moet houden is dat je vreselijk zal schrikken als het je echt overkomt dat je ineens te maken krijgt met een slachtoffer dat zo ernstig gewond is. De kans dat je trilt als een rietje zal het niet eenvoudiger maken om een drukverband aan te leggen.

Ik heb dus de neiging om te zeggen dat het voor een EHBO-er onmogelijk is om bij traumatische amputaties van een arm of been een effectief drukverband aan te leggen.

Helemaal mee eens! Het aanleggen van een stompverband in de acute setting is vooral een 'stomverband'.

Neem als voorbeeld een traumatische onderbeensamputatie. Zie je het voor je…, puls…, puls…, puls…! Stel dat je tijdens een arteriële bloeding uit het onderbeen 10 ml bloed per puls verliest. Dat is met een hartfrequentie van 80 slagen per minuut dus 800 ml. Na drie minuten ligt er dus bijna tweeënhalve liter bloed op de grond. Een effectief drukverband leg je niet zomaar aan. Zeker niet in de acute situatie. Leg het slachtoffer plat neer, houd het aangedane lidmaat hoog, probeer rust te creëren. Me hoela!

Je moet het verbandmateriaal paraat hebben. Een wonddrukverband bestaat uit drie tot vier lagen. Ik heb ooit een EHBO cursus gevolgd en herinner mij dat het is opgebouwd uit een snelverband, daarbovenop een laag met (synthetische) watten, gevolgd door een stevige zwachtel. Let op; de watten moeten blijven uitsteken, anders loop je het risico op afknelling en stuwing, waardoor het weer harder kan gaan bloeden. Vervolgens hoop je dan maar dat je verband zo effectief is dat je de bloeding tot 'staan' hebt gebracht. En dat allemaal terwijl de adrenaline je oren uitkomt. Dat gaat natuurlijk nergens over. Je verliest kostbare tijd, terwijl je maar één ultiem doel hebt en dat is voorkomen dat iemand doodbloed onder je handen. Een tourniquet is dan snel, eenvoudig aan te leggen en effectief.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #156 Gepost op: 21 augustus 2015, 16:02:11
Citaat van: Expert link=msg=1368111 date=1440163348
Helemaal mee eens! Het aanleggen van een stompverband in de acute setting is vooral een 'stomverband'.

Neem als voorbeeld een traumatische onderbeensamputatie. Na drie minuten ligt er dus bijna tweeënhalve liter bloed op de grond. Een effectief drukverband leg je niet zomaar aan. Zeker niet in de acute situatie. Leg het slachtoffer plat neer, houd het aangedane lidmaat hoog, probeer rust te creëren. Me hoela!

Bij een traumatische bovenbeenamputatie (geen kaarsrechte guillotine-amputatie) gaat het nog sneller.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #157 Gepost op: 21 augustus 2015, 16:10:11
Citaat van: Expert link=msg=1368111 date=1440163348

Neem als voorbeeld een traumatische onderbeensamputatie. Zie je het voor je…, puls…, puls…, puls…! Stel dat je tijdens een arteriële bloeding uit het onderbeen 10 ml bloed per puls verliest. Dat is met een hartfrequentie van 80 slagen per minuut dus 800 ml. Na drie minuten ligt er dus bijna tweeënhalve liter bloed op de grond. Een effectief drukverband leg je niet zomaar aan. Zeker niet in de acute situatie. Leg het slachtoffer plat neer, houd het aangedane lidmaat hoog, probeer rust te creëren. Me hoela!

Wat er ook nog bij komt is dat niemand traumatisch zijn poot verliest onder bloedleegte.

helm

• Gast
Reactie #158 Gepost op: 21 augustus 2015, 16:44:45
Tel daar nog op het bloed wat in het amputaat zit.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #159 Gepost op: 21 augustus 2015, 17:08:51
Citaat van: René van der Helm link=msg=1368119 date=1440168285
Tel daar nog op het bloed wat in het amputaat zit.

Dat is wat ik bedoelde met mijn voorgaande reactie. Keurig omschreven, van der Helm!