Het gebruik van een tourniquet moet net zo laagdrempelig zijn als kunnen reanimeren, waar wel heel veel aandacht voor is.
Het moet natuurlijk wel in verhouding blijven. De kans dat je als leek in je woon en werk omgeving in aanraking komt met een reanimatie setting is vele malen groter dan de kans dat je bij een verbloeding uit komt. Zelfs in de huidige tijd waarbij er spraken is van een verhoogde terreurdreiging en ook daadwerkelijke aanslagen in ons continent is de kans het tegen te komen nog steeds vele malen kleiner.
Er zijn veel meer zaken waar een leek een leven mee kan redden die ook vaak voor komen, verstikkingen, verdrinkingen, anafylactische shock, CVA's kom je als leek ook nog steeds vaker tegen en kunnen net zo snel dodelijk zijn als verbloedingen.
Daarnaast wil je ook niet dat er zo veel paniekvoetbal gespeeld wordt dat de gemiddelde leek zodra het bloed er een beetje uit komt pulseren gelijk een tourniquet aanlegt. In erg veel gevallen doet directe druk op de wond immers ook nog zijn werk.
In het geval van CPR wordt het leken steeds makkelijker gemaakt, er zijn campagnes voor alleen borstcompressies, het laten vallen van circulatie controle etc, om mensen zo snel mogelijk en laagdrempelig mogelijk te laten starten met het uitvoeren van compressies. Het lijkt mij niet dat je met tourniquets de zelfde kant op wilt naar een strategie: als het bloed, afknellen.
Daarom snap ik de opmerking in de nieuwe EHBO richtlijn voor tourniquets bij politie, defensie en specifieke risicobedrijven ook wel. Je kunt die mensen dan immers ook gericht opleiden en zorgen dat ze ook in staat zijn om te oordelen wanneer het tourniquet geschikt is en wanneer er ook nog andere opties zijn die soelaas kunnen bieden. Helaas schat ik de gemiddelde leek niet intelligent genoeg in om dat altijd goed te kunnen.
Tourniquets zijn heel handig, en zouden inderdaad gewoon een standaard onderdeel van de EHBO uitrusting moeten zijn, maar we moeten niet vergeten dat het niet zaligmakend is en dat bij het onjuist gebruik of gebruik van geïmproviseerde tourniquets ook nadelen aan kunnen zitten. Goed onderwijs en er mee trainen is dan ook van belang, maar ik zie het niet als even belangrijk als CPR onderwijs. Heimlich, CWK immobilisatie, het openen van een ademweg en herkennen van CVA's vind ik dan wel weer zaken die best wat meer aandacht zouden mogen krijgen onder het publiek.