Gebruik tourniqet door EHBO

Auteur Topic: Gebruik tourniqet door EHBO  (gelezen 121664 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Embalage

• AVP
  • Forum gebruiker
Reactie #330 Gepost op: 9 oktober 2016, 23:35:37
Zitten die niet in de partus-set?

Hier zitten die wel in de partusset.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #331 Gepost op: 10 oktober 2016, 01:22:50
Citaat van: Mediq link=msg=1451619 date=1476039563
Tamponade. Dit is dé behandeling en helaas vaak de enige bij traumapatiënten met penetrerende bloedingen in het hoofd-hals gebied in Kaapstad/Pretoria, en laten we zeggen dat deze niet zo zeldzaam zijn  ;) Wordt in Nederland ook toegepast door sommige traumatologen  :)
 KAN ook handig en effectief zijn bij sommige schotwonden, uitzonderingen daargelaten.. Techniek werd al begin jaren 90 gedemonstreerd op de symposia van de traumatologen in Utrecht.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

oma

• Senior gebruiker
Reactie #332 Gepost op: 10 oktober 2016, 07:49:00
Citaat van: René van der Helm link=msg=1451621 date=1476040213
De ehbo-er kan hemostatisch gaasverband gebruiken.

De paramedic kan ook druk met (twee) vingers rechtsstreeks op de wond toepassen of hemostatische verband gebruiken. Het is 2016.

Ik kan mijn paramedics garanderen als ze een Foley catheter op deze wijze zouden gebruiken het 100% garantie is voor ontslag op staande voet.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #333 Gepost op: 10 oktober 2016, 13:04:15
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1451641 date=1476055370
 KAN ook handig en effectief zijn bij sommige schotwonden, uitzonderingen daargelaten.. Techniek werd al begin jaren 90 gedemonstreerd op de symposia van de traumatologen in Utrecht.

Lijkt me alleen niet zo handig voor de luchtweg..
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

helm

• Gast
Reactie #334 Gepost op: 17 december 2016, 09:33:52
Het initiatief uit 2015 De Nationale campagne Stop de Bloeding www.stopdebloeding.nl heeft navolging gekregen.
Dr. L.M.G. Geeraerdts, Traumachirurg bij het VUmc en voormalig MMT-arts startte deze week de site www.stopdebloedingredeenleven.nl

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #335 Gepost op: 17 december 2016, 12:47:28
Citaat van: René van der Helm link=msg=1467346 date=1481963632
Het initiatief uit 2015 De Nationale campagne Stop de Bloeding www.stopdebloeding.nl heeft navolging gekregen.
Dr. L.M.G. Geeraerdts, Traumachirurg bij het VUmc en voormalig MMT-arts startte deze week de site www.stopdebloedingredeenleven.nl

Goed initiatief. Jammer dat er weer een aparte cursus voor gevolgd moet worden en het niet geďntegreerd is in de lesstof van bijvoorbeeld de NRR. Op voor het volgende instructeurs diploma..... :-\
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

helm

• Gast
Reactie #336 Gepost op: 17 december 2016, 14:28:20
Citaat van: RemRoof link=msg=1467377 date=1481975248
Goed initiatief. Jammer dat er weer een aparte cursus voor gevolgd moet worden en het niet geďntegreerd is in de lesstof van bijvoorbeeld de NRR. Op voor het volgende instructeurs diploma..... :-\

Daar zit het inderdaad niet in, maar het zit wel al sinds een jaar in onze cursussen BHV, ERO, BLSAED, SEHSO | EHBO

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #337 Gepost op: 17 december 2016, 14:42:47
Laatst geconfronteerd (In een oefensituatie) met een slachtoffer waarbij sprake was van interne bloedingen in het been n.a.v. een ongeval. Slachtoffer was reeds in shock. Ik vroeg mij af of je in zo'n situatie ook een tourniquet toe zou kunnen passen, en of dat nog extra zorgvuldigheid verreist.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #338 Gepost op: 17 december 2016, 14:44:42
Ik ben van mening dat een ehbo-instructeur deze cursus weldegelijk onafhankelijk van welke EHBO organisatie dan ook gewoon moet en kan volgen.
Daarnaast moet een ehbo-instructeur zich ook willen verdiepen in materie die hij niet bij zijn vertrouwde organisatie krijgt.

Daarnaast dient iedereen in Nederland zich bewust te worden en vooral te zijn dat wij in een totaal ander tijdperk zijn beland waarin helaas (zware) aanslagen met vele ernstig gewonden en andere gewelds incidenten plaatsvinden en dat hierdoor een totaal andere kijk op de leken EHBO inzichten en opleidingen noodzakelijk is.
De EHBO/BHV opleidingen van het OK, RK en NIBHV slaan mijn inziens in dat opzicht met hun gezamelijke Nederlandse EHBO richtlijnen volledig de plank mis. Het jammerlijk is dat velen deze richtlijnen van het OK, RK en NIBHV als een bijbel zien en/of beschouwen.

Andere landelijk EHBO certificeerders als LPEV en Nedcert, en nog een paar kleine lokale zelf-certificeerders en initiatieven hebben dat gelukkig wel door en hebben hun opleidingen al aangepast.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

oma

• Senior gebruiker
Reactie #339 Gepost op: 17 december 2016, 15:20:36
Goed initiatief. Jammer dat er weer een aparte cursus voor gevolgd moet worden en het niet geďntegreerd is in de lesstof van bijvoorbeeld de NRR. Op voor het volgende instructeurs diploma..... :-

Je kan iedereen in 20 minuten gratis leren hoe ze volgens dit prinicpe moeten handelen na een bomaanslag of spree shooting. Het zorgt dat je zoveel mogelijk mensen informatie en instructie hebt gegeven waardoor de kans zo groot mogelijk gaat worden dat het aantal slachtoffers in je land tot een minimum beperkt gaat worden.

Je hebt er geen gecertificeerde opleiding van de VUmc academie voor nodig.