Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?

Auteur Topic: Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?  (gelezen 72665 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Op de officiéle sites van politie, brandweer, nifv enz. staan verschillende uitleggen van het begrip "vrije doorgang".  Dat feit op zich zou al voldoende moeten zijn om vrijspraak te krijgen als je in beroep gaat tegen een bekeuring voor het niet vrijmaken van de rijstrook of juist het begaan van een overtreding om die rijstrook wel vrij te maken.
CN NRK


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Maar wat vervelend is, dat mensen niets willen aannemen van iemand die zich er wel enigzins in heeft verdiept.
Dat is nogal een conclussie. Hoe weet je nu dat men zich niet heeft verdiept in deze materie? Ik heb het boek brandweerchauffeur voor het grijpen hoor. ::)


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Dat is nogal een conclussie. Hoe weet je nu dat men zich niet heeft verdiept in deze materie? Ik heb het boek brandweerchauffeur voor het grijpen hoor. ::)

Zo en daar staat het in hoor  ;),wees er gelukkig mee O0
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Dat is nogal een conclussie. Hoe weet je nu dat men zich niet heeft verdiept in deze materie? Ik heb het boek brandweerchauffeur voor het grijpen hoor. ::)
Ik heb meerdere handboeken voor hand, maar ook moet ik het RVV bij de hand houden in mijn werkzaamheden. Ik mag denk ik wel zeggen dat ik vaker en meer les over het RVV krijg dan gemiddeld. En ik kan je eerlijk zeggen dat ik soms de wetgever ook niet snap, ene keer wil men hebben dat je letterlijk leest de andere keer dat je de bedoeling van de wet snapt. :-\ ???

Maar daar gaat het niet om, het gaat om wie wat uitlegd en wie hoe wat ziet.
Een politie agent ziet de wet in zijn voordeel en zoals hij/zij hem heeft geleerd.
Een weggebruiker ziet de wet in zijn nadeel, want hij wil wel maar wat hij ook doet het is nooit goed.

Ik zou ook liever zien dat de overheid eens gaat kijken naar verandering van wegen, zodat er meer ruimte is voor HV diensten. Maar voorlopig moeten we het doen met de ruimte die er is. O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Dat is nogal een conclussie. Hoe weet je nu dat men zich niet heeft verdiept in deze materie? Ik heb het boek brandweerchauffeur voor het grijpen hoor. ::)

Wat staat daarin dan? Graag ook even de artikelen en jurisprudentie erbij zetten. Maakt het voor iedereen duidelijk.

Maar ik zeg toch ook niet hoe een brandweerman een brand moet blussen. 98uiye
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Wat staat daarin dan? Graag ook even de artikelen en jurisprudentie erbij zetten. Maakt het voor iedereen duidelijk.

Maar ik zeg toch ook niet hoe een brandweerman een brand moet blussen. 98uiye
Daar staat helaas geen jurisprudentie in, maar wel hoe een chauffeur geacht wordt zich te gedragen in het verkeer ten tijde van een uitruk. En daarvoor verwijs ik je graag naar de eerder geposte berichten van mij in dit topic. Voor de jurisprudentie wacht ik graag jouw nadere info vanuit justitie af O0


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Maar daar gaat het niet om, het gaat om wie wat uitlegd en wie hoe wat ziet.
Een politie agent ziet de wet in zijn voordeel en zoals hij/zij hem heeft geleerd.
Een weggebruiker ziet de wet in zijn nadeel, want hij wil wel maar wat hij ook doet het is nooit goed.

Spijker, kop  8)
Alleen zie ik de wet in mijn voordeel op dit punt.
Als ik door rood rij, kan ik mij beroepen op publieke uitspraken van politiemensen waarom ik dit zou moeten doen. Als ik niet door rood rij, kan ik mij beroepen op andere uitspraken van de overheid waarom ik dit niet zou moeten doen......
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Wat ik nog het ergste vind is dat ik al zo'n 15 jaar niet meer met Blauw heb gereden, en dat er nog steeds dezelfde problemen zijn. >:(

Terwijl inmiddels het OGS al een paar keer op de schop is geweest :-X

En Pully, ook al is de wet anders. Ik ben het wel met je eens dat de wet zo zou moeten zijn als jij hem uitlegt. O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Wat mijn trouwens opvalt is dat IFV wat per januari dit jaar is opgestart voornamelijk bestaat uit brandweer organisatie's. Er zit geen een organisatie in met een juridische achtergrond. Wel vreemd dat de overheid dan zo'n instituut laten bepalen hoe de regels zijn voor wat betreft OGS.

Het lijkt mij dat je dit juist neerlegt bij de organisatie's die dit horen te handhaven en te toetsen. Dus bij het OM (justitie) en politie. En als men denkt dat zij niet objectief zijn, dan ga je naar de nationale ombudsman.

Dit is hetzelfde dat je aan een ambu organisatie of politieorganisatie gaat vragen of zij een rapport willen schrijven over het bestrijden van branden.

Het IFV ga ik ook maar eens informeren over de regelgeving.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Het lijkt mij dat je dit juist neerlegt bij de organisatie's die dit horen te handhaven en te toetsen. Dus bij het OM (justitie) en politie. En als men denkt dat zij niet objectief zijn, dan ga je naar de nationale ombudsman.

Ook dat ben ik niet helemaal met je eens. Het onderzoek is gericht op het begrip en gedrag van verkeersdeelnemers, en hoe dit zich verhoud tot hoe OGS voerende bestuurders dit zien. De wet vormt hierbij het uitgangspunt. Maar het is geen (juridisch) onderzoek naar feitelijke wetgeving, handhaving en vervolging.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten