Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?

Auteur Topic: Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?  (gelezen 72732 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ook dat ben ik niet helemaal met je eens. Het onderzoek is gericht op het begrip en gedrag van verkeersdeelnemers, en hoe dit zich verhoud tot hoe OGS voerende bestuurders dit zien. De wet vormt hierbij het uitgangspunt. Maar het is geen (juridisch) onderzoek naar feitelijke wetgeving, handhaving en vervolging.

Ja, maar ze concluderen wel dingen die volgens hun harde wetgeving is. Dat is dan heel erg fout, want daar is het onderzoek blijkbaar niet voor bedoelt.  :-\
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Sterker, ik ben van mening dat je kan aanvoeren dat de Nederlandse overheid artikel 2 bewust niet heeft ingevoerd. Het verdrag spreekt immer van "kan", en andere regels zijn wel ingevoerd. Dan kan ik dus de conclusie trekken dat de Nederlandse overheid vindt dat ik, als burger, geen regels mag overtreden om "OGS voerende voertuigen" voor te laten gaan.

Nee hoor, het tweede lid dat je aanhaalt uit het verdrag van Wenen gaat over een vrijstelling voor OGS-chauffeurs, niet voor het overige verkeer. En die vrijstelling is gewoon opgenomen (art 91 RVV), maar staat los van deze discussie.  ;)

Overigens: mijn redenatie is dat door rood rijden om ruimte te maken niet strafbaar is op basis van de rechtvaardigingsgrond Wettelijk voorschrift (42Sr). Maar betekent dit ook dat men verplicht is om door rood te rijden?

Ben erg benieuwd naar het antwoord dat Pully vanuit Justitie krijgt en verder zou ik iedereen die 'iets heeft gehoord' willen verzoeken om te verwijzen naar bijhorende regelingen/jurisprudentie. Dat houdt de discussie wat eerlijker.  :)
Senior GGP / Oost-Brabant


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Politie met spoed naar melding in Dordrecht

Politie in Dordrecht met spoed onderweg naar een prio 1 melding

Als je naar bovenstaand filmpje kijkt gaat het eigenlijk net goed.
Voorste voertuig gaat door rood en maakt ruimte.
Zwarte auto van links heeft groen maar wacht netjes, maar het groene auto'tje heeft pas laat door waarom men stopt en wilde eigenlijk voorbij het zwarte auto'tje rijden. Tevens kan dat zwarte auto'tje dus nooit de politievoertuig meer zien en kan denken dat hij wordt ingehaald omdat de politieauto is gaan stilstaan. Scenario's die niet gezocht zijn maar in het verleden zijn voorgekomen.

Ben erg benieuwd naar het antwoord dat Pully vanuit Justitie krijgt en verder zou ik iedereen die 'iets heeft gehoord' willen verzoeken om te verwijzen naar bijhorende regelingen/jurisprudentie. Dat houdt de discussie wat eerlijker.  :)
Ik ben al twee dagen aan het zoeken en heb de vraag ook al uitstaan op flitsservice. Maar ik heb al aangegeven dat ik niet zo'n ster in zoeken op het net ben.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Ik ben al twee dagen aan het zoeken en heb de vraag ook al uitstaan op flitsservice. Maar ik heb al aangegeven dat ik niet zo'n ster in zoeken op het net ben.

Hopelijk komt er via die weg iets boven water. Heb zelf ook behoorlijk gezocht maar geen enkele jurisprudentie kunnen vinden (los van aanrijdingen met voorrangsvoertuigen), vandaar dat ik twijfel of er uberhaupt jurisprudentie is mbt dit onderwerp.
Senior GGP / Oost-Brabant


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Hopelijk komt er via die weg iets boven water. Heb zelf ook behoorlijk gezocht maar geen enkele jurisprudentie kunnen vinden (los van aanrijdingen met voorrangsvoertuigen), vandaar dat ik twijfel of er uberhaupt jurisprudentie is mbt dit onderwerp.

Vandaar ook dat ik de vraag nu uitgezet heb bij Justitie. Tevens wil ik het IFV ook benaderen over wat hun achtergrond informatie is.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


sylvester1986

  • Gast
Regels voorrang hulpdiensten onbekend
Automobilisten hebben vaak geen idee wat ze wel en niet mogen doen als er hulpdiensten met zwaailichten aan komen rijden.
Zeker 73 procent van de ondervraagden denkt namelijk dat toegestaan is om door rood te rijden om voorrang te geven aan de hulpdiensten. Toch is dat niet het geval.
Verder denkt 53 procent van de mensen dat je harder mag rijden als de politie, brandweer of ziekenbroeders met zwaailichten van achteren nadert en je geen ruimte kunt maken. Dat blijkt uit onderzoek van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV), dat de resultaten vandaag bekendmaakte.
Voor het onderzoek zijn ruim 2100 automobilisten ondervraagd.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Leuk om te zien dat hier diverse professionals over elkaar heen rollen om uit te stoeien hoe het nu eigenlijk moet.

Maar dan terug naar de topictitel: Regels bij zwaailicht en sirene onbekend

Het is dus niet gek dat de burger geen idee heeft wat hij wel en niet moet doen. De regels / richtlijnen die je kunt vinden zijn zeer algemeen, en niet erg duidelijk. Ik ben nog geen site tegen gekomen met duidelijke plaatjes wat je in welke situatie moet doen, behalve de leuke standaard verhaaltjes die overal staan en alleen op ideale situaties zijn toegespitst.
Want waar zie je wat te doen als je een wegversmalling nadert met een OGS voertuig in je kielzog? of rijdend op een drukke dubbele rotonde? Niet om hier nu direct inhoudelijk op in te gaan maar wel om aan te geven dat het allemaal niet zo heel eenvoudig is.  

En vergeet nog steeds niet dat die burger totaal geen ervaring heeft met voorrangsvoertuigen op de weg. Nogmaals: ik heb jaren veel op de weg gezeten en ben slechts een enkel voorrangsvoertuig tegen gekomen. End aarin ben ik zeker niet de enige. Dus hoe moet men leren? In ieder geval niet door ervaring op te doen, want dat is vrijwel onmogelijk.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Gast

  • Gast
Ik heb vanmiddag ervaren, op de A9 in de file richting Amstelveen dat (bij versmalde vluchtstrook) het Duitse principe hier toch wel lijkt door te dringen bij de automobilisten! Nog niet eerder heb ik zo'n mooie vrije baan tussen rijbaan 1 en 2 in voor me zien ontstaan. Lastiger wordt het voor mede-weggebruikers als je een afrit wilt nemen, degene voor me dacht juist behulpzaam te zijn door op die afrit/toerit langzamer te gaan met de alarmlichten aan. Ik ben heel bewust zelf zoveel mogelijk richting aan het geven waar ik heen wil maar ik denk dat dát de overige bestuurders niet echt opvalt met een bult blauw in de spiegels.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Had laatst ook een spoedrit over een N-weg (N205 Haarlem stad uit ri A9)met middenvangrail en op de rijbaan 2 rijstroken. Tot ver in de verte het Duitse principe en tussen de twee rijstroken een zee van ruimte. Was geen vluchtstrook oid aanwezig.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Even de advocaat van de duivel spelen. Al die mensen die het netjes voor jullie gedaan hebben waren in overtreding.
Ze zijn namelijk niet netjes in de rijstrook gebleven. De bestuurders van rijstrook 1 zijn zeer waarschijnlijk allemaal, of in ieder geval een heleboel over de lijn aan de linkerkant van de rijstrook gegaan. Hierdoor zijn ze op het reduceerstrook gekomen. Dit mag niet en is verboden.

Nu zijn de meeste leden het hier eens dat je GEEN overtreding mag begaan, dus al deze mensen zijn strafbaar.

Heel fijn, maar verkeerd. Tenminste volgens het onderzoek van IFV.

Maar zoals degene die dit topic volgen, ben ik het natuurlijk niet eens met bovenstaande. Ik blijf bij de strafuitsluitingsgrond die ik eerder meerdere malen genoemd heb.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.