Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?

Auteur Topic: Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?  (gelezen 72730 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
... het Duitse principe...zo'n mooie vrije baan tussen rijbaan 1 en 2 in voor me zien ontstaan....

Een animated gif gemaakt van enkele screenshots van de opname van mijn rit vanmiddag. De opvolg-snelheid van de individuele screenshots is GEEN indicatie voor de gereden snelheid maar een vaste waarde in dit animated-gif programma. Er is met een (aan)gepaste snelheid door de ontstane "Rettungsgasse" gepasseerd.
De kern is, zo vloeiend heb ik deze manier van vrij baan krijgen nog niet eerder ervaren.



Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Een animated gif gemaakt van enkele screenshots van de opname van mijn rit vanmiddag. De opvolg-snelheid van de individuele screenshots is GEEN indicatie voor de gereden snelheid maar een vaste waarde in dit animated-gif programma. Er is met een (aan)gepaste snelheid door de ontstane "Rettungsgasse" gepasseerd.
De kern is, zo vloeiend heb ik deze manier van vrij baan krijgen nog niet eerder ervaren.



Ten eerste leuke beelden. Ben benieuwd hoe je dit gemaakt hebt. Daarnaast natuurlijk ook klasse van de bestuurders, goed opgelet en geanticipeerd. Maar kijkend naar hoe bepaalde leden hier reageren en kijkend naar het filmpje van IFV, zijn er heel wat bestuurders die een overtreding begaan. Kijk maar naar de auto's op rijstrook 1 die maken ruimte door naar links te gaan. Hierbij gaan ze allemaal over de lijn de reduceerstrook over.

Om maar even aan te tonen hoe krom het filmpje is. Want dit mag dus niet volgens het IFV.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Nou, gelukkig is Caprice 9C1 niet gestopt om ze allemaal te bekeuren  >:D

Het leuke van het rijden met OGS is dat de ene keer iedereen ineens lijkt te begrijpen hoe het moet en de andere keer lijkt het of werkelijk iedereen geen idee meer heeft.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Het leuke van het rijden met OGS is dat de ene keer iedereen ineens lijkt te begrijpen hoe het moet en de andere keer lijkt het of werkelijk iedereen geen idee meer heeft.

Dit komt door de fanatastische voorlichting die onze overheid geeft. Jarenlang hebben ze mensen in het verkeer laten aanmodderen. Jarenlang hebben ze verteld dat je gewoon door rood m

Alleen maar omdat de overheid zo slordig is met voorlichting en zichzelf ernstig tegen spreekt.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Precies!
En laten we de rij-instructeurs niet vergeten! Hoeveel rij-instructeurs hebben echt aandacht voor de voorrangsvoertuigen? De meesten noemen het wel even aan hun leerling maar daar blijft het bij.

Ik had een instructeur die me op de meest onverwachte momenten deed geloven dat er een voorrangsvoertuig achter me zat of uit een andere richting kwam, en of ik dan maar even wilde handelen zoals ik zou doen als het daadwerkelijk het geval was. Daar leer je toch van.

Dus wat verbeterstappen:
De overheid moet duidelijkheid scheppen in de wetgeving
De overheid moet voorlichting geven omtrent deze wetgeving
Rij-instructeurs moeten meer aandacht hebben voor dit onderdeel van rijvaardigheid
Chauffeurs van voorrangsvoertuigen moeten zich op de weg eenduidiger presenteren
Verkeersdeelnemers moeten zich actief inzetten om deze informatie tot zich te nemen
En misschien is hier een verwijzing naar het project "Blauw Blauw" ook wel op zijn plaats.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=54929.msg1075540#msg1075540
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
@Caprice, voor mijn nieuwschierigheid: in wat voor rol heb jij een spoedrit gereden?! Wist niet dat je werkzaam was in de hulpverlening  :)

Overigens vind ik een spoedrit met een onopvallend voertuig nog lastiger, dan gaat men helemaal pas laat aan de kant. Vaak gaan ze eigen rechter spelen als ze denken dat het gewoon iemand is die zelf een lamp op het dak heeft geplaatst (particulier). Hoevaak zie je dat wel niet terugkomen op sites als flitsservice, mensen die onopvallende voertuigen niet voor laten gaan omdat het 'geen politie' is. Komt overigens ook doordat er een groep mensen zijn die inderdaad als burger illegaal bezig zijn en met een blauwe pit op het dak over de vluchtstrook rijden.....  >:(
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


sylvester1986

  • Gast


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
@silque,

Caprice rijdt soms voor METR O0
Zie zijn video O0
!! PRIMEUR !! A1 Medical Emergency Transport Mercedes Vito MET-012
En ze deed zo haar best...  ;)
Zeg tegen haar dat ze vlgd keer op straat gaat filmen ipv bij de voordeur.
Die sirene hoor je van kilometers ver al, wat een pokkeherrie.


RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik
Een animated gif gemaakt van enkele screenshots van de opname van mijn rit vanmiddag. De opvolg-snelheid van de individuele screenshots is GEEN indicatie voor de gereden snelheid maar een vaste waarde in dit animated-gif programma. Er is met een (aan)gepaste snelheid door de ontstane "Rettungsgasse" gepasseerd.
De kern is, zo vloeiend heb ik deze manier van vrij baan krijgen nog niet eerder ervaren.



Mooi gemaakt zo. Je punt is duidelijk, zo kan je mooi door rijden.
Komt deze rit nog online in het daar voor bestemde topic?  8)


Gast

  • Gast
Die sirene hoor je van kilometers ver al, wat een pokkeherrie.

Dat is de bedoeling ook me dunkt Piet  O0
Daarnaast zit er een aangepaste speaker (Whelen Project-a-Flex) in die, door de driver - slang - cone constructie meer volume produceert dan de normale reguliere speaker.
Ik rijd inderdaad parttime voor METR en in die hoedanigheid ook Sanquin ritten.
@RS6, Nee, de rit zelf komt niet online te staan.