Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?

Auteur Topic: Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?  (gelezen 72733 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Even de advocaat van de duivel spelen. Al die mensen die het netjes voor jullie gedaan hebben waren in overtreding.
Ze zijn namelijk niet netjes in de rijstrook gebleven. De bestuurders van rijstrook 1 zijn zeer waarschijnlijk allemaal, of in ieder geval een heleboel over de lijn aan de linkerkant van de rijstrook gegaan. Hierdoor zijn ze op het reduceerstrook gekomen. Dit mag niet en is verboden.

Nu zijn de meeste leden het hier eens dat je GEEN overtreding mag begaan, dus al deze mensen zijn strafbaar.

Heel fijn, maar verkeerd. Tenminste volgens het onderzoek van IFV.

Maar zoals degene die dit topic volgen, ben ik het natuurlijk niet eens met bovenstaande. Ik blijf bij de strafuitsluitingsgrond die ik eerder meerdere malen genoemd heb.

Pully ik ben het niet snel met je oneens maar hier sla je de plank echt volledig mis.
Op diverse plekken in het land staan wettelijk goedgekeurde verkeersborden die je juist aangeven dat je o.a. bij het ontbreken van de vluchtstrook ruimte MOET maken zodat hulpdiensten tussen de file c.q. het verkeer door kunnen van rijstrook 1 en 2.

Het blauweverkeersbord staat op plekken waar permanent GEEN vluchtstrook is en het GELE bord vaak daar waar aan de weg gewerkt wordt en er tijdelijk geen vluchtstrook is.


BRON: http://autorijschoolfred.nl/informatie/

Op niet snelwegen kan je tevens nog het onderstaande verkeersbord tegen komen. Zie link omdat de eigenschap van de foto niet te pakken is.
http://www.trafficlinq.nl/findpictures/details.php?image_id=1979&sessionid=4f7d9ee0222867d20877193bddbffbbd
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik ga even met Pully mee als advocaat van de duivel. Op het bord staat ruimte maken, niet dat je de streep mag overschrijden... stel dat ik bij een kruispunt met verkeerslichten een bord ophang: Geef hulpdiensten ten alle tijden voorrang.
Mag ik dan door rood rijden om de hulpdiensten voorbij te laten gaan? Kan ik me dan op een strafuitsluitingsgrond beroepen? Wettelijk voorschrift ofzo?

Wanneer is een bord overigens wettelijk goedgekeurd Enrico? Wat is de juridische waarde van de borden die jij plaatst?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Staan die borden in het RVV?  e050 (ook advocaat van Pully)
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Nee hoor, het tweede lid dat je aanhaalt uit het verdrag van Wenen gaat over een vrijstelling voor OGS-chauffeurs, niet voor het overige verkeer. En die vrijstelling is gewoon opgenomen (art 91 RVV), maar staat los van deze discussie.  ;)

Hoe kan ik daar nu overheen hebben gelezen, tot 3 keer toe  98uiye
Natuurlijk heb je gelijk, en daarmee gaat mijn redenatie over dat 2e artikel inderdaad niet op.

Overigens neem ik een soort tussen positie in. Ik ben het met Pully eens dat niet elke overtreding strafbaar lijkt, als dit gebeurd om te voldoen aan de regel om OGS voerende voertuigen voor te laten gaan. Maar ik denk ook dat het niet "door rood willen rijden" om die voertuigen voor te laten gaan, ook niet strafbaar is, als de reden is dat men het te gevaarlijk acht. Maar, zo als alles met regels en wetten, de situatie en motivatie van de verkeersdeelnemer spelen vast een grote rol bij een rechtszaak.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Ik heb helemaal geen zin om met dat mierenneuken gedoe mee te gaan doen maar die borden worden niet geplaatst omdat de Kerstman het zo leuk vindt staan op onze wegen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik heb helemaal geen zin om met dat mierenneuken gedoe mee te gaan doen maar die borden worden niet geplaatst omdat de Kerstman het zo leuk vindt staan op onze wegen.

Ja, wie mierenneukt er dan ? Je stelt hier een vraag / trekt een conclusie, ik geef daar repliek op. Ik vraag me namelijk af of jij gelijk hebt m.b.t. die borden, volgensmij hebben ze geen rechtsgeldigheid. Ik vind je reactie dan ook jammer, of is iedereen die het niet met je eens is een mierenneuker?
Maar over de kerstman gesproken, ja die plaatst wel meer borden waarvan mij de logica ontgaat en die zeker geen juridische betekenis hebben:


Deze bijvoorbeeld bij de AH in Vlissingen. Wat nou als ik hier zonder mijn kind parkeer?







Mijn punt is dat je je niet moet blindstaren op die borden, we hebben een mengelmoes aan borden in Nederland en ze zijn echt niet allemaal juridisch onderbouwd. Betekent dus niet als je een overtreding pleegt omdat het op dat bord staat, het ook zomaar is toegestaan.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Even de advocaat van de duivel spelen. Al die mensen die het netjes voor jullie gedaan hebben waren in overtreding.
Ze zijn namelijk niet netjes in de rijstrook gebleven. De bestuurders van rijstrook 1 zijn zeer waarschijnlijk allemaal, of in ieder geval een heleboel over de lijn aan de linkerkant van de rijstrook gegaan. Hierdoor zijn ze op het reduceerstrook gekomen. Dit mag niet en is verboden.

Nu zijn de meeste leden het hier eens dat je GEEN overtreding mag begaan, dus al deze mensen zijn strafbaar.

Heel fijn, maar verkeerd. Tenminste volgens het onderzoek van IFV.

Maar zoals degene die dit topic volgen, ben ik het natuurlijk niet eens met bovenstaande. Ik blijf bij de strafuitsluitingsgrond die ik eerder meerdere malen genoemd heb.
Erg ver gezocht. Een rijstrook is zo'n 3.30 mtr breed, een auto een meter of twee. Als de bestuurder van rijstrook 1 strak tegen de linker streep aan gaat rijden en de bestuurder in rijstrook 2 helemaal rechts tegen de streep, houd je 2X 1,30 over. Moet net kunnen passen zonder dat de bestuurder een overtreding begaat.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Het blauweverkeersbord staat op plekken waar permanent GEEN vluchtstrook is en het GELE bord vaak daar waar aan de weg gewerkt wordt en er tijdelijk geen vluchtstrook is.


BRON: http://autorijschoolfred.nl/informatie/

Ik dacht blauwe bord om amber voor te laten gaan en de gele om blauw voor te laten gaan. 0098
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Mijn punt is dat je je niet moet blindstaren op die borden, we hebben een mengelmoes aan borden in Nederland en ze zijn echt niet allemaal juridisch onderbouwd. Betekent dus niet als je een overtreding pleegt omdat het op dat bord staat, het ook zomaar is toegestaan.

Ik vraag mij af: Wij hebben het hier over het RVV maar zouden borden/gedragingen als "parkeren alleen met kinderen" ook in de APV opgenomen kunnen zijn? En omdat het dan in de APV staat die borden alleen maar dienen als een extra service naar de burger?


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Ik vraag mij af: Wij hebben het hier over het RVV maar zouden borden/gedragingen als "parkeren alleen met kinderen" ook in de APV opgenomen kunnen zijn? En omdat het dan in de APV staat die borden alleen maar dienen als een extra service naar de burger?
Als een Zweedse meubelgigant deze borden op zijn parkeerplaats plaatst... ik heb er een keer naar gevraagd, medewerker merkte op dat de borden een verzoek is aan mensen zonder kinderen om ze vrij te laten. Geen verplichting dus - aldus medewerker.