In mijn voorbeeld met de vrachtauto en berm zal hij toch echt achter mij moeten blijven rijden. Dit wordt overigens ook bij rijlessen en examen door examinatoren en instructeurs bevestigd. Daarom is de regel ook veranderd, omdat juist de weggebruikers de wet anders lezen als de handhaver. "Vrije doorgang verlenen" betekend dus in dit geval dat ik wel de berm in moet, "voor laten gaan" betekend dat ik moet stoppen bij kruisingen ed maar geeft mij ook het recht om niet de berm in te gaan. De hele wettekst is overigens dusdanig aangepast opdat er geen onzinnige boete's meer mogen worden gegeven. De tekst is nu meer op mogelijkheden toegeschreven als op verplichting.
Uiteraard snappen ik en m'n collega's dat je met een vrachtwagen niet zomaar de berm in kan duiken. Echter ben ik het niet eens met je interpretatie van 'voor laten gaan'. Dit is zeker niet enkel van toepassing bij kruisingen. Als een voorrangsvoertuig achter je rijdt, zal je deze ook voor moeten laten gaan. Nogmaals, zolang dit mogelijk is. Maar dat was voorheen ook al zo, vandaar dat in mijn ogen er praktisch niks is veranderd.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er voorheen sprake was van onzinnige boetes v.w.b. het niet een vrije doorgang verlenen van een voorrangsvoertuig. Voor zover ik weet wordt daar al veelte weinig voor geverbaliseerd. Laat staan in situaties waar het verlenen van een vrije doorgang simpelweg niet veilig mogelijk is.
Die campagne klopt dan ook niet met de geldende regels, ook ik had moeite met de filmpjes ten opzichte van de realiteit en werkbaarheid van de manieren uit de diverse filmpjes.
En ik zie ook gelijk meer gevaar opdoemen dan de voorbeelden die gegeven worden in de diverse voorlichtingsfilmpjes.
Dit fimpje ken ik alleen zolang de kans dat men bekeurd wordt voor het rode licht en weken/maanden lang bezig is met een bezwaar dat al dan niet wordt gehonoreerd door een OvJV of rechter zal dit niet veranderen.
De precieze cijfers weet ik niet, maar van de honderden kruispunten met verkeerslichten die ik elke dag passeer, hebben er maar zeer weinig een rood licht camera. De kans dat er dus automatisch een bekeuring wordt gegeven is dus al heel klein. Daarnaast wordt altijd het voorrangsvoertuig zelf ook geflitst, dus is er mijns inziens genoeg bewijs voor een strafuitsluitingsgrond. Het termijn dat je bezwaarschrift duurt is inderdaad soms lang, maar je bent er niet fulltime mee bezig. De daadwerkelijke tijd dat je er mee bezig bent komt meestal maar neer op een paar uur dingen uitzoeken en opsturen. De rest is wachttijd.
Als ik het kort samenvat. De politie verwacht dat ik door rood rij en de overige diensten NIFV zegt dat niet te doen? Snap je dat ik dan de weg kwijt raak? Daarom verwacht ik dat de politie in hun voorlichtingsinformatie aangeeft wat wel en niet te doen.
Ik denk niet dat de ambulancebemanning er erg vrolijk van wordt als je ze laat wachten voor rood terwijl ze onderweg zijn naar een reanimatie. Voor de brandweer geldt het zelfde. De beste voorlichting is ook de kortste; gebruik gewoon je verstand.