Om losse flodders te vermijden zou ik graag eens jouw juridische redenering in deze vernemen want die heb ik nog altijd niet gehoord. Een 'overtreding' mag je trouwens NOOIT plegen. Als je ze wel mag plegen, is het geen overtreding meer
Als je het topic goed had doorgelezen had je deze opmerking niet hoeven maken. Er staat duidelijk waarom je een overtreding mag maken. Artikel 42 SR! Op grond daarvan. Daarnaast heeft Zijlvaart uitleg gegeven met de toelichting die bij art. 50 RVV hoort.
Staat er ergens binnen welke termijn je voorrang moet verlenen? Of voldoe je ook aan de verplichting als je na een paar tellen plek maakt. (en het toevallig net groen wordt...)
Zie de toelichting van Stapel en De Koning. Ongehinderd doorgang. Dus niet een paar seconden blijven staan. Want dan heb je al geen ongehinderde doorgang meer.
Pully, ik val jou niet aan, maar wel het feit dat je direct zegt dat je een "staan blijver" op de bon slingert, terwijl er toch wel heel wat haken en ogen aan blijken te zitten.
Maar aangezien je erg goed weet hoe de regels zijn en dus waarschijnlijk ook de jurisprudentie (dat leidt ik af uit het feit dat je handhaaft en dus weet op basis van wat je handhaaft) kom dan hier zelf eens met jurisprudentie of de toelichting op de wet.
Staat hier al een aantal keer omschreven in dit topic.
Dus nogmaals de toelichting bij artikel 50 RVV 1990:
De term ‘voor laten gaan’ is door de wetgever bewust gekozen om aan te geven dat de ene weggebruiker in zijn voortgang prioriteit heeft boven de andere weggebruiker. Deze benadering is identiek aan die waarbij bestuurders elkaar op een kruispunt naderen. Voor deze situatie heeft de wetgever de term ‘voorrang’ gereserveerd. In beide gevallen omvat de regeling dat de ene weggebruiker de andere weggebruiker in staat stelt om ongehinderd zijn weg te vervolgen.
Hoe duidelijk wil je het hebben?
En ja als je dan een overtreding moet begaan, dan kan je je beroepen op artikel 42 SR:
Artikel 42 Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een wettelijk voorschrift.
Het wettelijk voorschrift in deze is artikel 50 RVV 1990.
Ik hoop dat ik voldoende juridische onderbouwing heb gegeven en toelichting van de wet?
Voor de tegenstanders kom nu maar met wettelijke voorschriften, toelichtingen, jurisprudentie en dergelijke.
Gaarne geen filmpjes en dergelijke ook niet die door de overheid zijn uitgegeven. Daar kan ik niet zoveel mee. Dat is hetzelfde dat een fotograaf geen foto mag maken van een agent omdat deze zegt dat het niet mag. Is nergens juridisch geregeld. Net als het feit dat je geen overtreding mag maken om een voorrangsvoertuig voor te laten gaan.