In de rijopleiding wordt geleert op dit soort situaties te anticiperen. Zie je als chauffeur dat de auto,s blijven stilstaan, zul je dus moeten afremmen. En als het goed is hoeft dat geen noodstop te worden, de afspraak is dat er stapvoets door rood wordt gereden. Komt het toch tot een aanrijding heeft om te beginnen de chauffeur van een hulpverleningsvoertuig wat uit te leggen.
Ja, alles goed en wel hoor, maar wat heb ik of de rechter aan uitleg als ik in de kreukels lig?
Een volle tankwagen staat niet zomaar even stil, en sommigen met OGS aan denken dat alles dan kan want iedereen moet toch aan de kant? (althans zo denken ze)
Nee, ik zie het echt nog een keer grandioos verkeerd gaan en dan zijn pas de rapen gaar. (iets met kalf en put)
Wat je in de rijopleiding leert hoeft nog niet te betekenen dat ook iedereen in de praktijk het geleerde toepast.
In de praktijk zie je vaak iets anders. Of dit indutten heet, of onachtzaamheid, ik weet het niet. Maar het komt vaker voor dan je misschien denkt.
Ik zou wel eens willen weten of zien hoe vaak er gevaarlijke situaties zijn, of bijna ongevallen waarbij niet de gewone automobilist maar de HV-er met OGS aan in de fout ging.
Laten we wel wezen, wie geeft zoiets aan of maakt er melding van? Het zullen er maar weinigen zijn denk ik.
En wat krijg je dan als antwoord? (of wordt het weggemoffeld of krijg je een standaard antwoord wat ik ook kan bedenken)
Let wel, ik heb alle HV-ers heel hoog zitten maar soms zijn er situaties waarvan ik zeg dat het niet zou moeten kunnen of mogen. Over mogen zijn we het dan nu wel eens denk ik.