Dan is voor laten gaan, zoals dat staat in art. 50 RVV, zeker ook alleen maar als het voorrangsvoertuig van voren komt. Anders kan het niet als hij je vanachteren passeert. Dus zou dat betekenen als hij kruislings komt bij een kruizing of als hij af wilt slaan en jij rechtdoor wilt.
Nee, want ik mag je niet hinderen. Dat is ongeveer hetzelfde als voor laten gaan. En in de situatie die jij schetst ben ik aan het rijden en/of aan het beginnen met rijden.
Maar het lijkt erop dat ongeveer het hier met elkaar eens is dat je geen overtreding meer mag begaan als er OGS komt. Dus bij een reanimatie wordt de kans alleen maar kleiner dat iemand het overleefd, als iedereen zich netjes aan de regels gaat houden.
Misschien doordat iedereen zich houdt aan de regels en zelf niets toevoegt komt de opleiding ook beter uit. Zoeken van de ruimte leerde ik ooit, niet uitgaan van krijgen van ruimte. Maar het zou ook aanpassingen kunnen betekenen van de wegen door de wegbeheerder.
Is best vervelend dat ik onderweg ben naar de reanimatie van een van jullie's partners en dat ik dan ipv 5 min over de rit doe, er 6 of misschien wel 8 min over doe. Dit omdat ik alleen maar nette burgers tegen kom, die niet door rood rijden. En dan moet uitleggen dat ik daardoor te laat ben. (Ik hoop natuurlijk dat niet nooit gebeurd!!!!)
Wat leg je liever uit? Dat je te laat bent omdat je geen ruimte had of dat een burger voor jou ruimte maakte en is aangereden door een ander die jou niet heeft opgemerkt? Elke seconde telt ben ik helemaal van overtuigt, maar zoals je het nu schetst cijfer je de belangrijkste persoon weg, nl jezelf. Want als er iemand door het rode licht rijdt een ander anticipeerd en remt, blokeert en ramt jouw tuutje......
Maar waarom zou ik dan nog OGS gebruiken, ik mag toch al alle regels overschrijden tijdens de dienst.
Voor zolang dat nog duurt, rechters zijn niet zo blij met deze regel. Niet voor niets duiken de verhalen op over agenten die voor het niet juist gebruiken van deze regel worden veroordeeld.
Maar ik zal voortaan geen overtreding meer maken als ik een voertuig met OGS zie. Braaf voor rood blijven staan, gewoon netjes aan de snelheid houden. En vooral het kenteken noteren van het voertuig met OGS als deze bij mij gaat kleven uit frustatie en een klacht indienen. Want dan ben ik een voorbeeldig burger volgens de meeste hier.
Pully, dit lijkt echt op frustratie. En die kan ik begrijpen alleen niet op de burger afschuiven. Die maakt alleen gebruik van zijn rechten en plichten. Het is ook nooit goed, houd je je aan de wet klaagt de politie en houd je je er niet aan dan klagen ze ook.....