Cons tegen een laser.
1. De nul verloopt na verloop van tijd. Ik heb nog geen laser gezien die de 0 goed weet te houden, ik schoot voor elke dynamische wedstrijd mijn laser in (inderdaad: schoot. Heb hem weggedaan. in mijn POU paste het gewoon niet meer omdat ik er teveel problemen mee had op momenten dat het effe niet uitkwam. Bij voorkeur tijdens de wedstrijd. En ik zie het niet gebeuren dat jullie - desnoods met een laserboresight - even de laser weer op doel gaan zetten voor aanvang dienst. Zie trouwens steeds minder vaak op wedstrijden lasers. Wel docter- en dotsights en af en toe kijkers op pistolen. Gaan jullie echter nooit krijgen omdat voor die systemen geen goede holsters zijn die voldoen aan jullie eisen. Je moet dan eerder denken aan ophangsystemen voor pistolen aan je been dan echt gesloten holsters en dat is voor straatgebruik gewoon niet handig. En denk erom: voor mij en mijn wapenbroeders is het een spelletje. Voor jullie absoluut niet.).
2. Lasers zijn leuke richtpuntjes. Maar heb je hem wel eens terug gehad? Slecht idee, sta je daar klaar om aanhoudingsvuur te geven, je gaat in de schiethouding staan, je laser is aan, je brengt je wapen op en je laser komt ineens vol in je eigen oog terecht. Ze kwam een stukje glas of een spiegelende ondergrond tegen. 1 van de redenen waarom het schieten op CD-tjes tijdens wedstrijden altijd van te voren vermeld werd. Konden de laserschutters nog even terug naar de schietbaan om iets anders er op te meubelen om verblinding van schutter, veiligheidspersoneel en publiek te voorkomen. Zoniet: dan was het na de wapeninspectie inpakken en een Did Not Start achter de naam.
3. Batterijen. Altijd een zwakke schakel - in elk systeem. Ze lopen leeg, al dan niet door gebruik en kunnen ook zomaar defect raken. Niet handig als dat mede af moet hangen waar die koninklijke kogelkop uiteindelijk terecht komt.
Pro's voor een laser.
1. Als trainingsmiddel. Kun je prachtig zien wat je doet met je trekkertechniek.
2. Mensen met slechte ogen en dan met name die dichtbij slecht zien (werken die bij de politie...?).
En verder kom ik niet.
Het praktische nut van een goede lamp onderschrijf ik dan weer wel - mits de chef het goed gaat vinden en er geld voor uit wil geven in een A-produkt (er is me daar een hoop bagger te krijgen) en ook bereid is te investeren in omscholing voor schieten in het donker.
En de kerstman woont op de noordpool... toch...?