Onderzoek TU Delft: Ervaringen met C2000

Auteur Topic: Onderzoek TU Delft: Ervaringen met C2000  (gelezen 5429 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RuT

• Nieuwe gebruiker
  • *
Gepost op: 25 november 2014, 22:36:37
Beste hulpverleners,

Ik zal mij eerst even kort voorstellen:
Mijn naam is Rutger Tollenaar en ik ben master student aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft. Op uitnodiging van de politie doe ik een ontwerpopdracht met betrekking tot de uitrusting van de politieagent. Ik focus me hierbij op de portofoon.

Ik ben nu erg benieuwd naar de praktijk ervaringen met C2000. Daarvoor heb ik dus jullie hulp nodig. Door het gebruik van (en jullie ervaringen met) de C2000 portofoons te bestuderen, probeer ik inzicht te verkrijgen in het hele principe van (crisis)communicatie. Omdat iedereen hier C2000 gebruikt, kan ik dus ook van iedereen antwoorden op onderstaande vragen gebruiken. Ik heb de vragen opgesteld aan de hand van feiten die ik tegenkwam in allerlei bronnen. Voel je vrij om ze als richtlijn te gebruiken, je hoeft ze zeker niet allemaal te beantwoorden. Ik heb het meeste aan je persoonlijke ervaringen.

Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie hulp! O0

Speciaal voor Centralisten:
Kan je je werk met C2000 beschrijven?
Met wie heb/wil je contact via C2000?
      Wat is het doel van dit contact?
Hoe beheer je C2000
      regierol (in crisissituaties)?
Hoe gebruikt je M2000?
Hoe gebruik je P2000?
Wordt GPS functie van portofoon gebruikt? (koppeling aan roepnummer)
Op afstand uitschakelen gebruikt? (zoals bij de troonswisseling)

Voor gebruikers in het veld:
Wat is je discipline?
      Heeft dat specifieke consequenties voor je portofoon/mobilofoon gebruik?
Met wie heb/wil je contact
      Wat is het doel van dat contact?
Ben je bekend met het Portogewoon project?
      Wat kan je daarover vertellen? (iets nieuws geleerd? wat vind je ervan?)
Welke functies van de portofoon gebruik je?
      En welke niet
Ooit communicatieproblemen meegemaakt? (Poldercrash, Koninginnedag Apeldoorn, Hoek van Holland, geen contact meer kunnen krijgen in crisissituatie)
      Hoe voel je je in zo'n situatie?
Welke problemen zijn dan het meest urgent? (Als je het niet hebt meegemaakt, welke problemen denk je (als professional) dat er dan spelen?

Hoeveel kanalen wil je afluisteren?
Als dat er meer dan 1 zijn: waarom dan?)
Hoe lang moet de batterij meegaan?

Nogmaals: voel je vrij om niet op elke vraag antwoord te geven, of juist meer te vertellen. Elke informatie is goud waard. Dit is ook het moment om welke onvrede dan ook (mits met betrekking op je porto/C2000  :P) te uiten!  ;)

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 25 november 2014, 22:40:27
Laat ik beginnen met een kritische vraag. U stelt dat u onderzoek doet namens en op verzoek van de politie. Waarom verspreidt u deze vragen niet via de politie emailadressen? Degene die het onderzoek gelasten kunnen deze verstrekken. In plaats daarvan stelt u de vragen op een openbaar forum waarbij slecht herleidbaar is of iemand ook echt agent is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

RuT

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #2 Gepost op: 26 november 2014, 16:54:18
Beste DiNozzo,

Goed punt, maar wel erg wantrouwig. Voor ons beeld en eerste onderzoeken zijn we gebriefd door de politie (Afdeling Facility Management) en hebben we verschillende keren een IBT centrum bezocht. Daar hebben we trainingen geobserveerd en politiemensen van verschillende afdelingen geïnterviewd. Dat is echter vrij formeel en kost een hoop tijd.

Nu ben ik op zoek naar meer ervaringen met de porto's en een forum is een goede weg om informeel vragen te stellen, ervaringen te delen en voor mij om weer verdere vragen te stellen. Het betreft een ontwerpopdracht en dus heb ik juist veel aan subjectieve en informele informatie.

Vandaar deze oproep. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is en dat er politie-, brandweer- en ambulance personeel is die hun ervaringen wil delen.

Groeten!

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #3 Gepost op: 26 november 2014, 19:50:26
Ik dacht eerst ook, daar hebben we DiNozzo weer, zeur niet zo :) Maar hij heeft wel degelijk een punt. Hoe weten wij zeker dat jij bent wie je denkt te zijn? Je kunt met een hoop voorbeelden komen, maar dan nog blijft het voor ons een kwestie van vertrouwen of de verstrekte informatie ook daadwerkelijk voor het door jou gestelde doel wordt gebruikt.

Voorts; ik kan hele verhalen schrijven waaruit jij sterk zou kunnen vermoeden dat ik een hulpverlener ben en daarmee valse informatie verstrekken (lees: het onderzoek scheef trekken), terwijl ik absoluut niet in de hulpverlening werkzaam ben.

Kortom, met alle respect voor je goede bedoelingen (daar zal niemand aan twijfelen), maar door je vraag op een openbaar forum te stellen ben je dus afhankelijk van het vertrouwen van de eventuele respondenten en vervolgens weet jij, als ontvanger/verwerker van deze informatie nooit hoe betrouwbaar deze is aangezien jij, zeker als niet-frequente bezoeker van dit forum, absoluut niet uit iemands profiel kunt afleiden of hij/zij werkzaam is als hulpverlener (naam, extra info, afbeelding, etc, zijn vrij invulbaar en nauwelijks toetsbaar).

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 26 november 2014, 20:23:06
Oeps wederom een burgerd, die middels een mooi verhaal en zo als omschreven met medeweten van de landelijke politietop een onderzoek instelt, en dan ook nog naar een klein maar essentieel zeer belangrijk apparaat. Maar goed van de andere zijde is het mss zo dat dan die toestemming of opdracht gepubliceerd kan worden, of geen medewerking aan verlenen.

Jammer dat ons forum hiervoor wordt gebruikt, door dergelijke mensen.
Bij instappen begint de inzet.

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 27 november 2014, 11:32:43
Ik zou zeggen ga een ochtendje langs op de meldkamer en je hebt binnen een uur antwoord op al je vragen O0

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 27 november 2014, 11:53:05
Citaat van: RuT link=msg=1310708 date=1417017258
Goed punt, maar wel erg wantrouwig. Voor ons beeld en eerste onderzoeken zijn we gebriefd door de politie (Afdeling Facility Management) en hebben we verschillende keren een IBT centrum bezocht. Daar hebben we trainingen geobserveerd en politiemensen van verschillende afdelingen geïnterviewd. Dat is echter vrij formeel en kost een hoop tijd.
Snap ik.

Citaat van: RuT link=msg=1310708 date=1417017258
Nu ben ik op zoek naar meer ervaringen met de porto's en een forum is een goede weg om informeel vragen te stellen, ervaringen te delen en voor mij om weer verdere vragen te stellen. Het betreft een ontwerpopdracht en dus heb ik juist veel aan subjectieve en informele informatie.

Ik neem aan dat je de resultaten van het onderzoek wel moet kunnen onderbouwen. Stuur een mail rond bij verschillende eenheden en vraag daarin hetzelfde als hier. Je zal antwoorden krijgen en je weet dat iedereen daar ook daadwerkelijk C2000 gebruiker is. Dit kost je net zoveel tijd als hier via het forum antwoorden uit de reacties halen.

De antwoorden die je hier krijgt zijn bovendien misschien niet betrouwbaar. Het gebeurd nog wel eens dat wij er hier op stuiten dat iemand zich onterecht uitgeeft voor ambulance-, brandweer- of politiemedewerker. De velden in de profielen zijn vrij in te vullen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

RuT

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #7 Gepost op: 27 november 2014, 13:52:14
Hmm,

Het is me duidelijk dat ik de antwoorden waar ik naar op zoek ben niet ga krijgen. Dat is jammer, maar ik begrijp jullie argumenten.

Ja, ik moet een onderzoek natuurlijk onderbouwen en dat baseer ik niet op de informatie van een openbaar forum (dat ik dit in de topic titel noem heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat ik een beetje aandacht wil vangen). Zoals gezegd is subjectieve informatie heel waardevol voor mijn eigen beeldvorming tijdens het ontwerpproces, ook al is het in dit geval niet bruikbaar in een wetenschappelijk onderzoek.

Ik probeerde via dit forum (voor en door hulpverleners?) gewoon een wat groter bereik te krijgen. Wij komen binnen via afdelingsdirecteuren en die hebben vaak toch een andere kijk op de zaak dan de mensen op straat die elke dag met hun apparatuur werken. Dat is nuttig voor achtergrond informatie en context, maar niet voor ergernissen van alle dag. En wat betreft het mailen naar verschillende eenheden: zoals jullie de etherdiscipline hebben, geldt natuurlijk ook voor mij dat ik niet zomaar iedereen kan mailen. Ik heb gewoon een contactpersoon die ik niet dit soort verzoeken kan doen. Wij mogen dan wel een opdracht hebben gekregen van een afdeling bij de politie, dat wil niet zeggen dat iedereen maar tijd voor ons vrij moet maken.

Gelukkig zijn er op de IBT's waar ik ben geweest genoeg behulpzame agenten en kom ik zo langzamerhand aan meer informatie. Bedankt voor de moeite van het antwoorden hier.

RuT

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #8 Gepost op: 27 november 2014, 13:57:41
Het argument dat ik me niet fatsoenlijk voorstel en dat er geen bewijs is van mijn identiteit kan ik allemaal in komen. En al had ik dat zelf nog niet zo bekeken, ergens vind ik het wel mooi dat jullie dit onderwerp zo serieus nemen en geen antwoord geven op mijn vragen.

Citaat van: Gijs link=msg=1310767 date=1417029786
Oeps wederom een burgerd, [...]

Jammer dat ons forum hiervoor wordt gebruikt, door dergelijke mensen.

Maar dit soort vijandigheid vind ik wel erg jammer. Ik heb veel respect voor hulpverleners, dat kan toch gewoon wederzijds zijn?

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 27 november 2014, 15:51:06
Is het een idee voorwaarden op te stellen voor dit soort onderzoek meldingen/topic's . Bijvoorbeeld link naar onderzoeksvoorstel, vermelden namen contactpersonen/begeleiders opleiding en/of opdrachtgever van het onderzoek etc.