Expert, wat zijn jouw ervaringen met het geven van andere hartritmemedicatie zoals kalium, magnesium, en inotropie etc bij prehospitale reanimaties? In de USA werden en worden dit soort medicamenten gebruikt bij reanimatie maar de evidence based basis is mij niet altijd duidelijk. In Nederland zijn dit soort medicamenten nooit in het LPA opgenomen
Binnen het MMT hebben we geen beschikking over Kalium. Dat is nou echt een elektrolyt wat je alleen op zeer strikte indicatie geeft en onder strikte bewaking van het gemeten elektrolytenevenwicht. Momenteel zijn er wel 'bedside' devices beschikbaar voor het meten van de elektrolyten zoals de iStat. Dat is een interessante ontwikkeling, waarvan ik mij de pre-hospitale toepassing goed van kan voorstellen in het kader van de corrigeerbare oorzaken.
Het MMT heeft wel de beschikking over Magnesium wat vooral wordt toegepast bij SVT's en bij de Torsade de pointes. Ik gebruik het middel vaak na het verkrijgen van ROSC. Het is tevens een elektrolyt wat kan worden toegepast bij ernstig of levensbedreigend astma.
Qua inotropie beschikken we net als de ambulancediensten over Epinefrine. Daarnaast beschikken wij over Dobutamine voor de behandeling van septische shock (met name kinderen), astma cardiale en cardiogene shock. Mijn voorkeur gaat uit naar Norepinefrine en Perfan, maar dat is een kwestie van smaak. Tot slot gebruiken we ook Fenylefrine. Dat middel is vooral handig bij neurogene shock en voor het handhaven van een target bloeddruk bij het neurotrauma.