Ik zal eens wat duidelijkheid proberen te verschaffen. ProRail incident regie valt onder de afdeling verkeersleiding. De afdeling kent voor de buitenwereld twee afdelingen:
1. De OVD-Rail. Binnen de organisatie ook algemeen leider genoemd. Deze persoon heeft de leiding bij alle calamiteiten op en rond het spoor. De OVD-Rail coördineert de afstemming tussen de verschillende bedrijfsonderdelen van ProRail en de vervoerders. En komt dus ook in actie bij een infra storing die de treindienst verstoort. De coördinatie gebeurt dan vooral telefonisch. De OVD-rail is bij incidenten, waarbij overheidshulpdiensten betrokken zijn, de aanspreekpunt voor de overheidshulpdiensten.
2. ProRail ongevallenbestrijding. Deze dienst heeft als taak ‘vrij baan te maken’ bij incidenten. Dat houdt in dat zij treinen hersporen, gestrande treinen evacueren en weg slepen en de overheidshulpdiensten ondersteunen bij ongevallen met treinen. In elke ProRail regio is een ploeg van 4 man paraat. Deze ploeg bestaat uit een ploegleider en 3 man ondersteuning.
De OVD-Rail heeft in de regio’s Randstad Noord en Randstad zuid de beschikken over een Volkswagen Touran met amber signalering. In Noord-Oost rijdt de OVD-rail in een Polo. Ik weet even niet wat voor auto er in de regio zuid gereden wordt. In verband met veranderde dienstrooster rijden de OVD’s nu ook rond in gehuurde auto’s met magneetplaten.
Elke standplaats van ongevallenbestrijding beschikt over 4 Volkswagen Caddy’s. Drie man komen gelijk met deze voertuigen naar het incident en de 4de man haalt de basiseenheid op. De basiseenheid is een Volvo met 3 containers (spoormodules) die in het spoorgezet kunnen worden.
Op de standplaatsen Rotterdam en Utrecht zijn nog een aantal Volvo’s aanwezig met aanvullend materieel voor de grote klussen. Alle voertuigen van ongevallen bestrijding zijn voorzien van O&G