Ik heb voornamelijk s avonds en snachts het idee dat de HAP makkelijker een ambu stuurt dan zelf gaat kijken.
Ik kan je uit eigen ervaring melden dat het echt niet alleen avonds en nachts is, maar ook in de weekenden overdag. Langzaam gaan alle HAPs in alle regio's over op het NTS triage systeem; dat in opzet veel defensiever is dan de NHG triage klapper die hiervoor op veel posten werd gebruikt.
In het NTS wordt vanuit het systeem geen rekening gehouden met wat de patiënt buiten de antwoorden op triage vragen aangeeft. mede door het defensieve karakter komt er snel een hoge urgentie uitrollen (U1 of U2). Bij een U1 triage geeft het systeem aan dat er of een ambu onder A1 moet rijden of de HAP onder U1. Natuurlijk is het aan de assistente/triagiste om het verhaal van de patiënt mee te nemen in de urgentie die hij/zij er uiteindelijk aan geeft. Maar er zijn meerdere redenen te bedenken waardoor een triagiste dit soms niet doet:
1: Een urgentie downgraden is altijd lastiger dan upgraden ( als je van een volgens NTS U1 urgentie een U3 maakt en iemand overlijdt dan komt dat op jou bord)
2: Niet altijd een huisarts direct in de buurt om te overleggen
3: Onbekendheid met een bepaalde klacht / gebrek aan ervaring waardoor een visite minder snel wordt afgeschaald.
Helaas komt het hierdoor voor dat er heel snel ambulances onder A1 worden gestuurd naar naar mensen die de HAP hebben gebeld.
Begrijp me niet verkeerd: bij een klassieke POB, CVA etc denk ik dat het goed is dat er direct een ambu gaat rijden (onder het mom: schoenmaker blijf bij je leest). Maar juist in de patientencategorie: op leeftijd, multimorbiditeit, polyfarmacie, "Moet deze patiënt nog wel ingestuurd" heeft de HAP in spoedsituaties denk ik een meerwaarde. En hetzelfde geldt voor een "simpele" hypo.
Ik denk dat dit in de lijn van de uitkomsten van deze " een-richting" georiënteerde studie een beetje de nieuwe tendens wordt. De mensen worden steeds mondiger, er is meer informatie beschikbaar, er worden hogere eisen aan kwaliteit gesteld, en daardoor is er minder ruimte voor eigen interpretatie en zal het steeds meer " safe than sorry " en " liever 10x teveel dan 1x te weinig" worden, ondanks dat dit in de toekomst misschien gaat leiden tot kwaliteitsverlies.
urgenties HAP:
U0 (rood): uitval vitale functies / reanimatie : direct ambulance/ evt + HAP
U1 (oranje): levensbedreigend: binnen 15min of AMBU of HAP tp
U2 (geel): spoed: binnen 1 uur HAP tp
U3 (groen): dringend: geringe kans op permanente schade, ip HAP binnen enkele uren TP
U4 (lila): routine: verwaarloosbare kans op permanente schade, ip dezelfde dag HAP tp
U5 (grijs): advies: ip zelfzorg advies, contact eigen HA bij aanhouden klachten / volgende dag.