We zijn niet meer gewend snel lage druk in te zetten en zijn te veel verteld dat hoge druk en dan met name rookgaskoeling het ultieme op het gebied van blussen was. Wat mij betreft moeten we weer terug naar de basis en snel(ler) overschakelen op lagedruk. Sterker nog bij dit soort branden moet je direct beginnen met LD en HD lekker op de haspels laten zitten.
Maar de brandweer is een starre en eigenwijze organisatie waarin veranderingen langzaam gaan. Hier ligt een goede taak voor het NIFV, Brandweer Nederland of hoe ze zich tegenwoordig ook noemen. Ook de grote korpsen moet de rest van NL meenemen. Gelukkig hoor en daar steeds meer iniatieven op het gebied van lage druk. Haaglanden gaat zelfs DLS (OneSeven) van de voertuigen afhalen.
De brandweer leeft toch niet onder een steen? Ja, men traint 9 vd 10 keer met hoge druk en lage druk wordt misschien te weinig geoefend. Daar staat tegenover dat men binnenaanvallen bijna altijd met HD doet. Een inzet als deze heeft natuurlijk minder oefening nodig als een binnenaanval. Ik snap dat je als manschap bij brand geneigd bent direct naar de HD te grijpen, maar dan is de Bevelvoerder aanwezig om direct lage druk door te geven.
In mijn, niet brandweerman zijnde, ogen had deze brand bij aankomst van de eerste TS al de potentie om grote brand te worden en direct (zonder tussenkomst van HD) in te gaan zetten met LD. De tijdverlies in de eerste minuten wordt ruim gecompenseerd door het verschil in de debiet.