Wellicht standaard bij vastlopen schip grip 2?
Nee, dit is niet standaard, maar verloopt uiteraard wel via procedures.
Zo liep bijvoorbeeld op vrijdagavond 24 oktober j.l. een tanker vast voor de Vlissingse boulevard waarbij geen GRIP werd afgekondigd.
Volgens onderstaande bron zijn er voor de Westerschelde 3 GRIP-niveaus:
0: 'routinematig' afhandelen
2: Coördinatieteam te water nodig (met of zonder copi)
4: Regionaal beleidsteam en operationeel team nodig
Uitgebreid document (dit zal in de basis nog wel kloppen, maar is wel uit 2009):
http://www.vrzeeland.nl/uploads/vergaderingen/AB%2020%20januari%202010/6a%20UITVOERINGSREGELING%20Westerschelde%20versie%201.5%20finaal.pdfMaar waarom met -inmiddels- 9 sleepboten? In Rotterdam doen ze het met/voor de helft..
De Westerschelde is niet te vergelijken met de haven van Rotterdam. Een containerschip omkeren/aanmeren kan met minder sleepboten. Om een containerschip wat op een zandplaat gelopen is te stabiliseren en vlot te brengen heb je 'wat meer' materieel nodig. Daarnaast zijn er meerdere bedrijven die sleepboothulp kunnen bieden, die na een dergelijke melding (denk ik) allemaal ter plaatse gaan om eventueel een contract binnen te slepen (€€€).
Daarnaast was het ten tijde van dit incident windkracht 7-8, en zo'n gevaarte is best vatbaar voor de wind.