GRIP 2 Containerschip MSC Rachele vastgelopen in Westerschelde - Terneuzen 12-12-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Containerschip MSC Rachele vastgelopen in Westerschelde - Terneuzen 12-12-2014  (gelezen 10960 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: NikonDirk link=msg=1313874 date=1418395659
Maar waarom met -inmiddels- 9 sleepboten? In Rotterdam doen ze het met/voor de helft..

Stroming, wind, aan de grond gelopen schip, ik vind 9 geen raar aantal. Voor standaard afmeren is 4 misschien prima, maar daar ga je het hier niet mee fixen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Ik ben wel benieuwd wat de meerwaarde is als er op land een grip 2 van kracht is?
Daar komt een schip niet eerder los door. ::)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Het gaat hier om verschillende gemeentes en zelfs landen (NL-BE) die moeten samenwerken. En wat denk je als het mis gaat en er bijv gevaarlijke lading in zee terecht komt?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Stukje coördinatie zou best wel fijn zijn bij zoiets. Inderdaad door de verschillende gemeentes en alles.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: 1300001-MR link=msg=1313972 date=1418412949
Nee, dit is niet standaard, maar verloopt uiteraard wel via procedures.

Zo liep bijvoorbeeld op vrijdagavond 24 oktober j.l. een tanker vast voor de Vlissingse boulevard waarbij geen GRIP werd afgekondigd.

Volgens onderstaande bron zijn er voor de Westerschelde 3 GRIP-niveaus:
0: 'routinematig' afhandelen
2: Coördinatieteam te water nodig (met of zonder copi)
4: Regionaal beleidsteam en operationeel team nodig

Uitgebreid document (dit zal in de basis nog wel kloppen, maar is wel uit 2009): http://www.vrzeeland.nl/uploads/vergaderingen/AB%2020%20januari%202010/6a%20UITVOERINGSREGELING%20Westerschelde%20versie%201.5%20finaal.pdf
De Westerschelde is niet te vergelijken met de haven van Rotterdam. Een containerschip omkeren/aanmeren kan met minder sleepboten. Om een containerschip wat op een zandplaat gelopen is te stabiliseren en vlot te brengen heb je 'wat meer' materieel nodig. Daarnaast zijn er meerdere bedrijven die sleepboothulp kunnen bieden, die na een dergelijke melding (denk ik) allemaal ter plaatse gaan om eventueel een contract binnen te slepen (€€€).

Daarnaast was het ten tijde van dit incident windkracht 7-8, en zo'n gevaarte is best vatbaar voor de wind.
Citaat van: Highfield link=msg=1313976 date=1418413711
Stroming, wind, aan de grond gelopen schip, ik vind 9 geen raar aantal. Voor standaard afmeren is 4 misschien prima, maar daar ga je het hier niet mee fixen.
Dank.  :)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Er was sprake van grip zonder copi, maar alleen een coordinateam water in het bron gebied.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1313993 date=1418417432
Stukje coördinatie zou best wel fijn zijn bij zoiets. Inderdaad door de verschillende gemeentes en alles.

Nou vertel maar; wat moeten die dan coördineren, buiten wat de waterpartijen zoals RWS, SCC en de verkeerspost Terneuzen etc al doen?
Schip zit aan de grond en gaat losgetrokken worden verder niets aan de hand; geen lekkage gevaarlijke stoffen, geen brand etc.
Dus wat gaan die mensen die bij een GRIP 2 op post komen doen anders dan kijken naar wat de vaarweg autoriteiten zelf al regelen?  ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Schip losduwen!! >:D 0098

Nee, dit zal puur preventief zijn. Mocht het mis gaan en eventuele gevaarlijke stoffen vrijkomen. Zou dat gebeuren en het zou gevaar voor de volksgezondheid kunnen opleveren kan daar snel actie op ondernomen worden. Voor de rest gebeurd er niets echt spannends bij GRIP 2. Het is inderdaad het kunstje voor de waterpartijen. ;)


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Zolang de sleepbootkapiteins een dikke telefoonklapper hebben is een Grip echt niet nodig. Zijn alleen maar commerciële bedrijven betrokken bij dit soort incidenten.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: warhamstr link=msg=1314290 date=1418550426
Zolang de sleepbootkapiteins een dikke telefoonklapper hebben is een Grip echt niet nodig. Zijn alleen maar commerciële bedrijven betrokken bij dit soort incidenten.
Alleen heb je aan die telefoonklapper bitter weinig als er een wolk met gevaarlijke stoffen het land op trekt, dat wil je graag voor zijn. En ik denk dat je de beoordeling of een GRIP wel of niet nodig is beter aan de mensen over kunnen laten die enig inzicht hebben. ::)