Binnen RK en OK wordt de pijnprikkel officieel niet meer aangeleerd. Helaas merk ik dat sommige EHBO-ers soms moeite hebben met het accepteren van dit feit, zeker omdat het vroeger wel werd aangeleerd.
Pijnprikkel wanneer ik deze toedien? Ik heb deze 1x moeten gebruiken en dat was om mijn slachtoffer nog een beetje wakker te houden tot de ambu er was. Het slachtoffer reageerde nauwelijks meer op aanspreken/aanschudden en we wilde hem zo lang mogelijk wakker houden. Eerst monnikskapspier en later, toen hij ook daar niet meer op reageerde, borstbeen.
AVPU: heb hem nog niet hoeven te gebruiken in praktijk maar afgelopen weken wel weer behandeld bij herhalingslessen. Kan dus niet de voordelen ervan opnoemen nu.
Omdat het RK en OK de pijnprikkel (ter bepaling van bewusteloos of diep bewusteloos) niet meer in hun eindtermen en opleidingen hebben staan heeft als achterliggende reden dat EHBO vooral algemeen en voor iedereen toegankelijk en dus laagdrempelig moet zijn.
Voor het RK en OK bestaat alleen maar bewusteloosheid om het vooral de algemeen opgeleide EHBO-er (ge)makkelijk(er) te maken. Dat wil dus niet zeggen dat de pijnprikkel verboden is en niet is toegestaan voor EHBO-ers zoals vaak wordt aangevoerd.
Als EHBO-ers de pijnprikkel toepassen in het kader van de benadering van een slachtoffer welke niet meer reageert op aanroepen en aanschudden maar
wel een ademhaling heeft is er geen enkel medisch bezwaar en praktisch bezwaar aan te voeren om de pijnprikkel niet toe te passen om het niveau van bewusteloosheid verder uit te diepen.
Wat ook uit de bevindingen van de EHBO-er door toepassen van de pijnprikkel voortvloeit is uiteraard ter beoordeling van de medische professionals en niet aan de leken EHBO-er zelf. Deze is hiervoor niet opgeleid.
Dat (oud-gediende) EHBO-ers de pijnprikkel toepassen vindt ik alleen maar goed om de ernst van de stoornis te kunnen onderkennen, een goede alarmering te kunnen doen, het verloop van bewustzijn stoornissen te kunnen communiceren aan onze medisch professionals, en om zogenaamde fakers te ontmaskeren.