Een rede dat de pijnprikkel is afgeschaft bij het OR komt een deel door de lotussen. De pijnprikkel was/is iets wat weinig tot niet gebruikt wordt dus men vergat snel hoe je hem moest uitvoeren. Wat resulteerde in blauwe schouders van de lotussen na een herhalingsavond.
Dit is wat ik begrepen heb van een aantal lotussen.
...
Dit is dus niet waar. Vergelijk de Heimlich-manoeuvre; die mag ook niet 'echt' worden uitgevoerd bij Lotus-slachtoffers. Maar hij wordt gewoon aangeleerd!
Maar even terug naar de discussie; heeft het weglaten van de pijnprikkel niet alles te maken met het reanimeren?
Vroeger was reanimeren van een so zonder circulatiestilstand uit den boze. Het idee was dat je daarmee zelfs een circulatiestilstand kon veroorzaken. Daarom moest de EHBO'ers bij bewusteloosheid eerst een pijnprikkel toedienen (reactie=geen circulatiestilstand) en (na ademhalingcontrole) vervolgens de halsslagader controleren.
Ongetwijfeld zijn er vroeger mogelijk reanimaties onterecht niet, of te laat zijn opgestart omdat de EBO'er twijfelde over bewustzijnsniveau en/of de aanwezigheid van een hartslag.
Tegenwoordig is het standpunt dat onterecht reanimeren niet zoveel kwaad kan en dat je beter te vroeg dan te laat kunt starten met een reanimatie. Bij bewusteloosheid zonder ademhaling starten we dus nu standaard een reanimatie. Er zijn in deze groep maar heel weinig slachtoffers mèt circulatie dus die reanimeren we tegenwoordig gewoon maar mee.
Klopt mijn verhaal zo?
Gezien dit nieuwe beleid mbt reanimaties heeft dan de pijnprikkel en halsslagadercontrole voor de EHBO'er geen toegevoegde waarde meer. Ons protocol is nu gewoon: bewusteloos (of dat nou P of U is) + geen ademhaling = reanimeren.
Nou even een gewaagde uitspraak: ik heb weleens het idee dat de 'fanatieke' EHBO'er die een slachtoffer graag zo goed mogelijk wil helpen, een valkuil kent: het willen toepassen van zoveel mogelijk kunstjes. Hij ziet het wegvallen van bepaalde kunstjes puur als een verlies en verdiept zich niet in de reden.
Wat wij als EHBO'er voor een slachtoffer kunnen doen, is heel soms levensreddend maar meestal slechts heel beperkt; dat moeten we accepteren.