AVPU en toediening pijnprikkel door lekenhulpverlener

Auteur Topic: AVPU en toediening pijnprikkel door lekenhulpverlener  (gelezen 59210 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #70 Gepost op: 7 januari 2015, 23:58:57
Als EHBO-verlenende instantie commercieel of niet heb je wel een verplichting naar je opdrachtgever.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #71 Gepost op: 8 januari 2015, 00:18:58
Ja daar ben ik mij bewust van. Ik word met iets opgescheept met wat ik liever niet wil en ook niet voor ben opgeleid. Ik ben eerste hulp verlener en geen verzorger. Maar wat doe je dan? Wat als je zegt "jullie van de ambulance willen niet vervoeren maar als hij zo goed is hoeft hij dus ook niet op de ehbo-post te verblijven".  De eerste hulp is namelijk al verleend door het SO in de stabiele zijligging te leggen en 112 te bellen. Dat is mijn taak en die is voltooid als de AVK het SO overneemt. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt maar er zal toch weer een overdracht terug moeten komen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd dat als de AVP weigert te vervoeren of ik kan weigeren het bewusteloze SO weer terug te nemen. En als ik dat weiger wat er dan met het SO gebeurt. Wordt die dan gewoon in de berm gelegd. Kan een AVK een bewusteloos SO gewoon achterlaten als niemand de verzorging op zich neemt?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #72 Gepost op: 8 januari 2015, 08:03:51
Citaat van: jelte link=msg=1321082 date=1420672738
Ja daar ben ik mij bewust van. Ik word met iets opgescheept met wat ik liever niet wil en ook niet voor ben opgeleid. Ik ben eerste hulp verlener en geen verzorger. Maar wat doe je dan? Wat als je zegt "jullie van de ambulance willen niet vervoeren maar als hij zo goed is hoeft hij dus ook niet op de ehbo-post te verblijven".  De eerste hulp is namelijk al verleend door het SO in de stabiele zijligging te leggen en 112 te bellen. Dat is mijn taak en die is voltooid als de AVK het SO overneemt. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt maar er zal toch weer een overdracht terug moeten komen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd dat als de AVP weigert te vervoeren of ik kan weigeren het bewusteloze SO weer terug te nemen. En als ik dat weiger wat er dan met het SO gebeurt. Wordt die dan gewoon in de berm gelegd. Kan een AVK een bewusteloos SO gewoon achterlaten als niemand de verzorging op zich neemt?

Buiten het evenenemtenterrein neerleggen en 112 bellen dan wordt het slo wel meegenomen ;D

Het blijft een lastig fenomeen. Zelf ook mogen meemaken dat ik op een evenement stond met alleen BLS. AVP wil slo niet meenemen terwijl wij niet de juiste faciliteiten hebben om dit slo de optimale zorg te geven (ook een intoxicatie slo alcohol en drugs. Aangegeven dat ik de verantwoordelijkheid niet ging overnemen en de AVP maar een taxi moest bellen als SLO zo goed was. AVP heeft SLO onder "coulance" toch meegenomen.

Vooral belangrijk is het samenspel tussen de EHV'er en de AVP. In 98% van de gevallen gaat dat gewoon goed O0 en zijn alle partijen tevreden met de gekozen oplossing.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #73 Gepost op: 8 januari 2015, 12:40:30
Citaat van: jelte link=msg=1321082 date=1420672738

Ja daar ben ik mij bewust van. Ik word met iets opgescheept met wat ik liever niet wil en ook niet voor ben opgeleid. Ik ben eerste hulp verlener en geen verzorger. Maar wat doe je dan? Wat als je zegt "jullie van de ambulance willen niet vervoeren maar als hij zo goed is hoeft hij dus ook niet op de ehbo-post te verblijven". De eerste hulp is namelijk al verleend door het SO in de stabiele zijligging te leggen en 112 te bellen. Dat is mijn taak en die is voltooid als de AVK het SO overneemt. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt maar er zal toch weer een overdracht terug moeten komen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd dat als de AVP weigert te vervoeren of ik kan weigeren het bewusteloze SO weer terug te nemen. En als ik dat weiger wat er dan met het SO gebeurt. Wordt die dan gewoon in de berm gelegd. Kan een AVK een bewusteloos SO gewoon achterlaten als niemand de verzorging op zich neemt?


Je wordt niet met iets opgescheept, je laat je opschepen. Net zo als de Ambulanceverpleegkundige er zelf voor kiest om weg te rijden, kies jij er zelf voor om daar te zijn en je medewerking te verlenen. Als je dat niet wilt omdat je daarvoor niet bent opgeleid, dan moet je dat dus niet doet. Dan wordt escaleren namelijk erg lastig.

Je kiest er namelijk niet alleen zelf voor om Eerste Hulp te verlenen, je kiest er ook zelf voor om de verzorging te accepteren van een persoon die als gevolg van zijn intoxicatie bewusteloos is. Daarmee ben jij dan ook (mede)verantwoordelijk. Als jij dat met vol vertrouwen doet omdat je een pijnprikkel mag toepassen zou ik zeggen; "Be my Guest" en ga je Goddelijke gang.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #74 Gepost op: 8 januari 2015, 13:02:04
Citaat van: Expert link=msg=1321179 date=1420717230
Je wordt niet met iets opgescheept, je laat je opschepen. Net zo als de Ambulanceverpleegkundige er zelf voor kiest om weg te rijden, kies jij er zelf voor om daar te zijn en je medewerking te verlenen. Als je dat niet wilt omdat je daarvoor niet bent opgeleid, dan moet je dat dus niet doet. Dan wordt escaleren namelijk erg lastig.

Je kiest er namelijk niet alleen zelf voor om Eerste Hulp te verlenen, je kiest er ook zelf voor om de verzorging te accepteren van een persoon die als gevolg van zijn intoxicatie bewusteloos is. Daarmee ben jij dan ook (mede)verantwoordelijk. Als jij dat met vol vertrouwen doet omdat je een pijnprikkel mag toepassen zou ik zeggen; "Be my Guest" en ga je Goddelijke gang.

Waar is de like-button O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #75 Gepost op: 8 januari 2015, 13:42:01
Citaat van: RAdeR link=msg=1321071 date=1420671537
Als EHBO-verlenende instantie commercieel of niet heb je wel een verplichting naar je opdrachtgever.

De organisator van het evenement heeft zelf een hoge verantwoordelijkheid en verplichtingen jegens de klanten, dat wordt te vaak vergeten door veel partijen in deze en andere discussies over evenementenhulpverlening. EHBO verenigingen en evenementenzorgaanbieders moeten zich niet voor het karretje laten spannen van (commerciele) belangen en dito opdrachtgevers die zelden uit nietcommerciele motieven handelen. Een organisator moet bedacht zijn op consequenties van het georganiseerde en bij zulke zaken/incidenten niet wijzen naar overheid en zorgaanbieders en hulpdiensten.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #76 Gepost op: 8 januari 2015, 13:44:54
Goede en uitgebreide beschrijving van het verantwoordelijkheidsdilemma Expert, alleen vraag ik me wel vaak af hoeveel toegevoegde waarde het overleg met een huisarts van de HAP heeft over patienten die zij niet kennen, geen dossier van hebben in hun systeem.
Uit ervaring weet ik dat HA artsen zich niet graag met patienten bemoeien die zich op evenementen bevinden. HAP komt dan zelden terplaatse, probleemafschuiving is inderdaad een probleem in deze.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #77 Gepost op: 8 januari 2015, 13:56:46
Met grotere evenementen ben je met meer mensen maar een klein evenement waar je met 2 man bent wordt je door zo'n patiënt wel heel erg beperkt in je optreden tbv andere hulpvragers. Ik zit als EHBOer dus echt niet te wachten om de verzorging over te nemen. Ik heb over het algemeen wel meer te doen. Vaak kleine dingen maar wel waar de EHBO voor is. Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat het slachtoffer achtergelaten werd dus zo'n vaart zal het niet lopen. Maar in deze gevallen is het goed dat je van te voren de valkuilen kent en op het moment een betere afweging te kunnen maken. Dus niet zomaar verantwoordelijkheid nemen want het hoeft niet. Als er beslist wordt de patiënt niet te vervoeren is het dus niet aan de EHBO om het verder op te lossen en zeker niet als dit je belemmerd in je inzet.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #78 Gepost op: 8 januari 2015, 22:29:22
Citaat van: jelte link=msg=1321220 date=1420721806
Met grotere evenementen ben je met meer mensen maar een klein evenement waar je met 2 man bent wordt je door zo'n patiënt wel heel erg beperkt in je optreden tbv andere hulpvragers. Ik zit als EHBOer dus echt niet te wachten om de verzorging over te nemen. Ik heb over het algemeen wel meer te doen. Vaak kleine dingen maar wel waar de EHBO voor is. Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat het slachtoffer achtergelaten werd dus zo'n vaart zal het niet lopen. Maar in deze gevallen is het goed dat je van te voren de valkuilen kent en op het moment een betere afweging te kunnen maken. Dus niet zomaar verantwoordelijkheid nemen want het hoeft niet. Als er beslist wordt de patiënt niet te vervoeren is het dus niet aan de EHBO om het verder op te lossen en zeker niet als dit je belemmerd in je inzet.
Ik denk dat je het nog niet helemaal begrepen hebt. Op het moment dat jij jezelf als EHBO'er inzet (of laat inzetten) op een evenement dan draag je zorg voor de hulpvragers. Dat kan iets eenvoudigs zijn als een pleister, maar ook voor een slachtoffer met een intoxicatie die de ambulance niet meeneemt. Wil je dat niet, dan moet je je niet met evenementenhulp bezig houden.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #79 Gepost op: 8 januari 2015, 22:32:22
Citaat van: Expert link=msg=1320954 date=1420657233
...
Vervolgens moet je jezelf serieus afvragen of je deze verantwoordelijkheid als EHBO-ér wilt dragen. Op dat moment neem jij namelijk niet alleen de zorg over, je neemt nadrukkelijk ook een verantwoordelijkheid voor je rekening.
Dit raakt voor een deel de kern van de discussie. Iets waar EHBO'ers over het algemeen niet bij stil staan: verantwoordelijkheid. Ik hoop dat in de komende jaren beter vast komt te liggen wat de verantwoordelijkheden van de evenementenhulpverlener zijn en vooral ook waar die verantwoordelijkheid ophoudt.

Er is een duidelijk verschil tussen je verantwoordelijk voelen en verantwoordelijk zijn.
Net als het verschillen tussen verantwoordelijk zijn en je verantwoordelijkheid nemen.