GRIP 3 Zeer Grote brand (loods Jachthaven het Steel) Voorstad Sint Jacob - Roermond 16-12-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer Grote brand (loods Jachthaven het Steel) Voorstad Sint Jacob - Roermond 16-12-2014  (gelezen 100482 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Het onderzoek is druk zeg: Leeg, niks, niemand te vinden op locatie.... Gisteren zijn ze maar kort geweest op de plaats waar de loodsen stonden...
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

bart007

• Senior gebruiker
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

bart007

• Senior gebruiker
Gemeente Roermond ‏@roermondnieuws  1 minuut geleden
L1 niet bereikbaar als rampenzender voor Veiligheidsregio en gemeente. http://www.roermond.nl/?id=119339

Citaat
L1 niet bereikbaar als rampenzender voor Veiligheidsregio en gemeente

19 dec
Naar aanleiding van de asbestbrand in Roermond werd op donderdag 18 december jl. door L1 in haar eigen publicaties gesteld dat de Veiligheidsregio en de Gemeente Roermond hebben verzuimd L1 als rampenzender in te zetten.
Dit standpunt werd herhaald in een publicatie van Dagblad de Limburger van vrijdag 19 december. Dit is niet correct. De Veiligheidsregio heeft bij het asbestincident L1 als rampenzender willen inschakelen volgens het geldende protocol. Zij heeft daarbij gebruik gemaakt van het afgesproken piketnummer. De desbetreffende piketfunctionaris kon de activering als rampenzender echter niet uitvoeren.
Gehandeld volgens afspraken
Als gevolg van de start van het incident om 22.04 uur op dinsdagavond 16 december jl. heeft de Veiligheidsregio direct besloten tot het opstarten van de volledige crisiscommunicatie. Aan het einde van de eerste operationele vergadering (rond middernacht) is besloten tot het inzetten van alle beschikbare communicatiemiddelen, waaronder rampenzender L1. Na meerdere telefoontjes richting L1 heeft de Veiligheidsregio rond 00.30 uur contact gekregen met een piketfunctionaris van 1Limburg. Hij bleek echter niet in staat om L1 als rampenzender te activeren en gaf aan dat er bij de redactie van L1 geen mogelijkheden waren tot 06.00 uur woensdagochtend. Hij zou proberen een alternatief te regelen, maar hierover heeft geen terugkoppeling plaatsgevonden met de Veiligheidsregio. In de tussentijd heeft het team Communicatie van de Veiligheidsregio alle overige middelen (o.a. websites gemeente en Veiligheidsregio, sociale media, NL-alert en persberichten) die tot haar beschikking stonden, aangewend om informatie over de asbestbrand te verspreiden. Woensdagochtend 17 december jl. heeft de Veiligheidsregio wederom contact opgenomen met L1 en uit dit contact bleek weer dat zij de Veiligheidsregio niet kon voorzien van het gebruik van de  tickertape op tv en 112-pagina op teletekst. Op meerdere momenten heeft de Veiligheidsregio dus gepoogd L1 als rampenzender in te zetten. Dit heeft helaas niet tot het gewenste resultaat geleid.
Evaluatie
Ieder GRIP-3 incident wordt volgens protocol geëvalueerd. Naar aanleiding van deze asbestbrand agenderen de Veiligheidsregio en de Gemeente Roermond dit bereikbaarheidsprobleem van L1 als essentieel agendapunt bij de evaluatie.
Gepubliceerd: 19 december 2014
Laatste wijziging: 19 december 2014
bron: http://www.roermond.nl/4/Nieuws-Algemeen/Nieuwsberichten/2014/L1-niet-bereikbaar-als-rampenzender-voor-Veiligheidsregio-en-gemeente.html

JanWillemHam

• Forum gebruiker
Veiligheidsregio LN  ‏@vr_ln 1 min
Vanaf nu volgt verdere berichtgeving over #asbest in #roermond via Gemeente Roermond @roermondnieuws
Twitter: @JanWillemHam | Freelance Foto- en Videograaf in regio Rotterdam e.o.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Op de een of andere manier ben ik buitengewoon geinteresseerd in het onderzoeksrapport over deze brand. Met name over het asbestverhaaltje, en de verloop van deze brand. ::)

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Peter71 link=msg=1315653 date=1419003936
Op de een of andere manier ben ik buitengewoon geinteresseerd in het onderzoeksrapport over deze brand. Met name over het asbestverhaaltje, en de verloop van deze brand. ::)

Verloop was simpel: links achter in loods nummer 4 is de brand begonnen, breidde zich razendsnel uit naar volledige loods en loods 5. Verder was er geen houden aan, enigste wat ze konden doen is zorgen dat het niet oversloeg naar de woning erachter, loods er tegenover of boom erlangs. En dat hebben ze gedaan.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

bart007

• Senior gebruiker
Citaat van: Peter71 link=msg=1315653 date=1419003936

FF‏@Tijgernest 12:03 - 17 dec. 2014
Roermond: “@GerardZomer: Asbest opruimen voor de brand is goedkoper dan opruimen na de brand.”

Citaat
Zijn er meer gebouwen die zoveel asbest  bevatten en kan men hier preventief tegen optreden?
De vraag is of er meer van dit soort objecten zijn waar men zich kan afvragen of een grote bron van asbest beter verwijderd kan worden. Dit is ook iets wat we in de evaluatie zullen moeten meenemen. Willen we saneren? Die discussie moeten we voeren.
bron: http://www.roermond.nl/brandroermond

http://www.rtvnh.nl/nieuws/156641/bemanning-marine-onderzeer-na-blunder-blootgesteld-aan-asbest

Hangt er maar net van af hoe je alles op een rijtje zet;  
n.a.v. mijn rijtje zou je toch minimaal een landelijk standpunt/richtlijn willen hebben.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: bart007 link=msg=1315657 date=1419004704
FF‏@Tijgernest 12:03 - 17 dec. 2014
Roermond: “@GerardZomer: Asbest opruimen voor de brand is goedkoper dan opruimen na de brand.”

http://www.rtvnh.nl/nieuws/156641/bemanning-marine-onderzeer-na-blunder-blootgesteld-aan-asbest

Hangt er maar net van af hoe je alles op een rijtje zet;  
n.a.v. mijn rijtje zou je toch minimaal een landelijk standpunt/richtlijn willen hebben.

Een landelijk standpunt/richtlijn zou er voor de verschillende soorten asbest zo spoedig mogelijk moeten komen.
Momenteel zijn er net zoveel verhalen over asbest als soorten asbest. Dat maakt de verwarring/het onbegrip over asbest en de gevaren verbonden aan de verschillende soorten asbest alleen maar groter en daardoor ook de kosten verbonden aan het opruimen en verwijderen van asbest. Je moet beginnen met een omschrijving van de diverse soorten asbest en per soort de gevaren en de vereiste opruimingsmethoden. Nadat je hebt vastgesteld om welke soort(en) asbest het gaat kun je vervolgens gerichte actie ondernemen.

Ultra

• Journalist
  • Forum gebruiker
Dit is een foto die ik direct gemaakt heb toen ik even na 22:00 uur aankwam daar. Dit is de achterkant van de loods, en je ziet al hoe snel het vuur zich ontwikkeld heeft. Je ziet dat dan al de structuur van de loods in brand staat. 3 minuten na het maken van deze foto is de achterkant van de rechter loods bezweken en het 'geraamte' kwam volledig naar de grond. Dus als je nagaat hoe snel dat is gaan branden vind ik het nog opmerkelijk dat erger voorkomen is geworden.

3 minuten later

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Ultra link=msg=1315663 date=1419006759
Dit is een foto die ik direct gemaakt heb toen ik even na 22:00 uur aankwam daar. Dit is de achterkant van de loods, en je ziet al hoe snel het vuur zich ontwikkeld heeft. Je ziet dat dan al de structuur van de loods in brand staat. 3 minuten na het maken van deze foto is de achterkant van de rechter loods bezweken en het 'geraamte' kwam volledig naar de grond. Dus als je nagaat hoe snel dat is gaan branden vind ik het nog opmerkelijk dat erger voorkomen is geworden.

Hoe zit het met de alarmering (rookmelders/brandmelders) op diverse punten in de loodsen.