Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig waarom die mannen van het asbest-sanneringsbedrijf niks mogen vertellen tegen de pers.
En op de foto's zie ik eigenlijk alleen maar brandresten, is er al aangetoont dat dat asbest is?
Dat zijn afspraken die de gemeente heeft gemaakt met de asbestsaneringsbedrijven. Wil niet zeggen dat niemand wat zegt hoor, heb er toch een aantal kunnen spreken. En nee, er is nog niets aangetoond dat die brandresten in de directe omgeving asbest bevatten.
Als ik mijn persoonlijke opinie mag geven vind ik het allemaal maar overdreven gedoe. De schoonmaakacties in de binnenstad hebben al tienduizenden euro's gekost. Als daar nou overal tastbare brandresten met asbest hadden gelegen had ik het wel kunnen begrijpen. Dus van mij mogen ze wel eens de asbestprotocollen bekijken en aanpassen. Ik ben ook heel benieuwd wie de gemeente heeft geadviseerd om deze rigoureuze schoonmaakmaatregelen te treffen. Je kunt wel met 70 man door de binnenstad lopen en eventuele asbestdeeltjes oppakken, maar 't waait gewoon van de daken weer de binnenstad in. 100% schoon krijg je het toch niet, en dat is blijkbaar wel het doel van de gemeente. Ik heb me laten vertellen door een expert dat mensen sowieso vaker in aanraking komen dan ze zelf denken. Maar blijkbaar weten we het over het algemeen te weinig over asbest en de gevaren waardoor we onnodig bang zijn voor het 'onbekende gevaarlijk goedje'. Helpt natuurlijk dan niet als je dan als burgemeester zijnde het de grootste asbestramp ooit gaat noemen.