We hebben het hier wel allemaal over doorgezakte constructies, vloeigrenzen, elastische & plastische vervorming en noem het allemaal maar op. Is er wel een deel van de constructie vervormd, of zijn het 'slechts' de dunne golfplaten die vervormd zijn door het plaatselijk gewicht tussen de liggers door?
Om dezelfde vraag te stellen voor mensen met minder kennis van constructies e.d. Zie het als een tent. De constructie van I-profielen zijn de tentstokken, de dunne golfplaten het tentdoek. Staat het tentdoek bol naar binnen omdat er veel gewicht op ligt, of zijn de tentstokken vervormd?
...dus bedachten de constucteurs de spanten van I profiel 0,7 meter hoog 2x zo lang en voorzien van honingraad waardoor het eigen gewicht een stuk lager werd.
Nu hebben we vroeger allemaal opgelet bij natuurkunde op school en hebben we geleerd dat (dak)constructies hun sterkte uit de hoogte halen.... EN de driehoeks
Door middel van die honingraat in de I-profielen, kun je met eenzelfde hoeveelheid materiaal een grotere hoogte bereiken. Hiermee bespaar je dus op de materiaalkosten, maar gaat het niet ten kosten van maximale spanning. Op de zwaartepuntslijn van het I-profiel heb je de minst hoge spanning, omdat de trek & druk spanningen elkaar daar 'kruisen'. Een honingraat is dus betere materiaalbenutting.
..een dak loopt normaal gesproken bol..
Correct en tevens juist. Dit is ook zo met bruggen. Door deze bolle constructie aan beide kanten in te klemmen kan het van bovenop een grotere kracht hebben: Mocht de bolle kant door willen buigen moet deze eerst recht worden 'gedrukt' om vervolgens hol te worden. Als een dak recht is, trek je de kanten mee naar binnen en zakt het sneller door.