Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122421 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #130 Gepost op: 21 november 2015, 17:26:18
Duidelijke taakverdeling t.p:  Bevelvoerder tevens coördinatie/verbindingen , 4 personen voor reanimatie, één voor opvang direct (betrokkenen)  of
                                           familieleden
 
                                           Bevelvoerder tevens coördinator, 1 man  AED bediening, 2 man achter de hand bij het voertuig, bij weigering app,
                                           1x opvang direct betrokkenen, 1x opvang ambulance en voor de toegang , 1x bij het voertuig.
                                           Bevelvoerder,
Bij instappen begint de inzet.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #131 Gepost op: 21 november 2015, 18:09:25
Het zijn vooral ervaringen waaruit blijkt dat er nog het nodige bijgeschaafd moet worden; VPK vraagt om te stoppen met massage zodat de monitor uitgelezen kan worden maar krijgt te horen dat hij nog 20 compressies moet wachten omdat het manschap dan zijn cyclus heeft afgemaakt van 2 minuten, met 6 man perse een kleine ruimte in willen en zelfs de boel zo verdrukken dat de chauffeur niet eens ruimte heeft om de injecties aan te maken, manschappen die ongevraagd aan de monitor op knoppen gaan drukken omdat ze dat vorige keer ook gezien hebben en meer van dat soort dingen

Ik hou dat op incidenten waar nog aan geschaafd moet worden maar sommige VPK geven aan er helemaal klaar mee te zijn. Dat is hun ervaring en daar wil ik niets aan af doen.  Het voordeel van het meerijden door de BRW is dat de politie daardoor minder mankracht hoeft te leveren maar wel rijdt omdat die meestal dichterbij is omdat zij al in de wijk aanwezig is.
Dan snap ik de reacties. Het klinkt wel arrogant (gelukkig ken je me persoonlijk) maar ik leid een reanimatie. Bij mij is te veel personeel mensen.wegsturen. En nee, dat is niet vrijblijvend. En er komt al helemaal niemand anders dan mij en mijn chauffeur aan de monitor. Anders valt er.achteraf een stevige gesprek.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #132 Gepost op: 21 november 2015, 18:17:41
Het lijkt mij dat ambulance en brandweer vaker samenwerken, waarom gaat het bij bijvoorbeeld een verkeersongeval met beknelling wel goed (ga ik vanuit) en dan bij een reanimatie niet?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #133 Gepost op: 21 november 2015, 18:25:51
Citaat van: Gijs link=msg=1386576 date=1448123178
Duidelijke taakverdeling t.p:  Bevelvoerder tevens coördinatie/verbindingen , 4 personen voor reanimatie, één voor opvang direct (betrokkenen)  of
                                           familieleden
 
                                           Bevelvoerder tevens coördinator, 1 man  AED bediening, 2 man achter de hand bij het voertuig, bij weigering app,
                                           1x opvang direct betrokkenen, 1x opvang ambulance en voor de toegang , 1x bij het voertuig.
                                           Bevelvoerder.

Reanimatie is een taak voor de  ambulancedienst. Het is verwerpelijk om in een welvarend land een brandweerman coordinator te laten zijn bij medisch spoedgeval. In Nederland hoort een ambulanceverpleegkundige of eventueel een MMT-arts deze prehospitale taak uit te voeren. Het is ook geen taak van brandweer om direct betrokkenen (familie/nabestaanden) op te vangen. Ik ben ontzettend trots dat ik bij een ambulancedienst waar paramedics de brandweer niet nodig hebben om ze op te vangen ter plaatse.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #134 Gepost op: 21 november 2015, 18:28:19
Citaat van: DiNozzo link=msg=1386573 date=1448122289
Het zijn vooral ervaringen waaruit blijkt dat er nog het nodige bijgeschaafd moet worden; VPK vraagt om te stoppen met massage zodat de monitor uitgelezen kan worden maar krijgt te horen dat hij nog 20 compressies moet wachten omdat het manschap dan zijn cyclus heeft afgemaakt van 2 minuten, met 6 man perse een kleine ruimte in willen en zelfs de boel zo verdrukken dat de chauffeur niet eens ruimte heeft om de injecties aan te maken, manschappen die ongevraagd aan de monitor op knoppen gaan drukken omdat ze dat vorige keer ook gezien hebben en meer van dat soort dingen

Ik hou dat op incidenten waar nog aan geschaafd moet worden maar sommige VPK geven aan er helemaal klaar mee te zijn. Dat is hun ervaring en daar wil ik niets aan af doen.  Het voordeel van het meerijden door de BRW is dat de politie daardoor minder mankracht hoeft te leveren maar wel rijdt omdat die meestal dichterbij is omdat zij al in de wijk aanwezig is.
Het is heel simpel. Is er nog geen ambu doen we de klus, en of we daar met 2,3 of 6 man staan doet niet ter zake. Zodra de ambulancedienst er is worden zij leidend, en gaan zij vertellen wat ze van ons als brandweer verwachten. Net zoals dit bij ongevallen gebeurd.
En dan wordt de rol van de brandweer tot hand en spandiensten verlening. We moeten niet vergeten dat we nog steeds aanvullend zijn, en zeker geen vervanging. En van de apparatuur van de ambulancedienst heb ik geen verstand, daar heb je weer de ambulancebemanning voor.

Citaat van: CM link=msg=1386508 date=1448113954
Ik mag aannemen dat er enigszins aan prioritering wordt gedaan. Of gaat brand brand altijd voor? Boerenschuur gered maar de buurman overleden door een hartinfarct veroorzaakt door de schrik.
Op het moment dat er een brand wordt gemeld verwacht de klant met 8 minuten die rode auto op de stoep. En als die rode auto onderweg is naar de andere kant van de stad voor die reanimatie kan deze nooit meer op tijd bij die brand zijn. Mocht deze vrijwel gelijktijdig worden gemeld. Dus zou er een nieuwe bemanning moeten worden geallarmeert voor een andere TS die naar die brand gaat, en is dus tijds verlies. Dus ja, onze eigen taak zal altijd voor gaan, tenzij de bemanning al ter plaatse bezig is met de reanimatie. Dan zal er alsnog een nieuwe TS-bemanning worden gepiept. De brandweer wordt beoordeelt op hoe snel zij reageert op eigen meldingen. En als je dan te laat bij een brand bent heb je toch wat uit te leggen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #135 Gepost op: 21 november 2015, 18:30:50
Citaat van: koenb link=msg=1386583 date=1448126261
Het lijkt mij dat ambulance en brandweer vaker samenwerken, waarom gaat het bij bijvoorbeeld een verkeersongeval met beknelling wel goed (ga ik vanuit) en dan bij een reanimatie niet?

Samenwerken is prima, bij een ongeval met beknelling is de brandweer bezig met de bevrijding van het slachtoffer terwijl de ambulancedienst bezig is met de medisch zorg te verlenen aan de patient.

Bij een reanimatiemelding heeft de brandweer helemaal niets te zoeken.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #136 Gepost op: 21 november 2015, 18:32:41
Oma, dus als we als eerste ter plaatse zijn doen we niets, hoop nooit voor jou etc etc

Dino afblijven  overal afblijven anders wordt er een streep doorgehaald en de patient als nog overleden

Koenb eker allen uit de grote stad  Als vrijwilligers hier regelmatig eerder als de ambu
Bij instappen begint de inzet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #137 Gepost op: 21 november 2015, 18:36:05
Citaat van: Gijs link=msg=1386588 date=1448127161
Oma, dus als we als eerste ter plaatse zijn doen we niets, hoop nooit voor jou etc etc

Dino afblijven  overal afblijven anders wordt er een streep doorgehaald en de patient als nog overleden

Koenb eker allen uit de grote stad  Als vrijwilligers hier regelmatig eerder als de ambu
Tuurlijk beginnen we als we voor de ambulance ter plaatse zijn, dat is de hele reden waarvoor de brandweer is gaan rijden voor een reanimatie. Alleen moeten we wel de taakstelling duidelijk hebben, en de ambulancebemanning niet voor de voeten gaan lopen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #138 Gepost op: 21 november 2015, 18:40:15
Citaat van: Gijs link=msg=1386588 date=1448127161
Oma, dus als we als eerste ter plaatse zijn doen we niets, hoop nooit voor jou etc etc

Dino afblijven  overal afblijven anders wordt er een streep doorgehaald en de patient als nog overleden

Koenb eker allen uit de grote stad  Als vrijwilligers hier regelmatig eerder als de ambu

Hoezo moet een bluswagen als eerste ter plaatse zijn bij een spoedmelding voor de ambulancedienst. Het is al absurd dat de brandweer moet uitrukken voor een reanimatie omdat het veel gebruikelijker is dat men een ambulance stuurt.

Als je hier topics een beetje gaat combineren en de lijn doortrekt voorspel ik je dat er nog eens een dag komt dat bij een melding reanimatie de meldkamer het MMT stuurt om te kijken of de brandweer nodig is om te gaan reanimeren.

Dit gaat weer een zelfde discussie worden als we onlangs hadden over de politie; het hele forum voljanken over bezuinigingen bij brandweer en afschaffen van brandweerkorpsen maar wel doodnormaal vinden om de gaten die de ambulancedienst laat vallen op te vullen.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #139 Gepost op: 21 november 2015, 18:42:23
Peter, jij weet net zo goed als de gele wagen er is, is rood alleen voor hand en span en mss een goed woord. Verwijzing van famiie of andere betrokkenen naar huisarts of slachtofferhulp. Want de nazorg ter plaatse , gebeurt niet door de ambulance wanneer deze weg is naar het ziekenhuis.
 Die bedankjes en bossen bloemen zijn niet voor niets
Bij instappen begint de inzet.