Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122405 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #180 Gepost op: 29 november 2015, 18:21:32
Citaat van: Danny722 link=msg=1388332 date=1448813008
3500 inzetten waarbij 35 levens zijn gered!

De inzet van de FR-teams genereert een snellere opstart van hulpverlening op BLS-niveau, waardoor een verbetering in de kwaliteit van zorg ontstaat!


1% overleving

Amsterdams onderzoek:



Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #181 Gepost op: 29 november 2015, 18:34:49
Ook die moeten bezuinigen en proberen wel alle punten bezet te houden.

Twee wagens naar een hartfalen is praktisch niet meer altijd uitvoerbaar. Twee wagens bij een ongeval is al duidelijk verminderde dekking voor de rest van het verzorgingsgebied.
Bij instappen begint de inzet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #182 Gepost op: 29 november 2015, 18:49:46
Citaat van: Gijs link=msg=1388362 date=1448818489
Ook die moeten bezuinigen en proberen wel alle punten bezet te houden.

Twee wagens naar een hartfalen is praktisch niet meer altijd uitvoerbaar. Twee wagens bij een ongeval is al duidelijk verminderde dekking voor de rest van het verzorgingsgebied.

Ik zou helemaal geen brandweerwagen sturen omdat ik nu twee keer heb proberen duidelijk te maken dat normaal bij reanimaties 9 van de 10 patienten komen te overlijden, de brandweer Brabant-Zuidoost is 3500 keer uitgerukt om iemand te reanimeren en er zijn 3465 mensen overleden (het zouden er maximaal 3150 moeten zijn, dus minimaal 350 overlevenden).

Ik vind het ontzettend beroerde cijfers en zou pas enthousiast worden als de overlevingscijfers 20% of nog veel hoger zouden zijn geworden.

In het Amsterdamse onderzoek valt te lezen dat men er in is geslaagd om in gemiddeld 8,5 minuut de eerste schok toe te dienen, in Brabant stelt men gemiddeld binnen 6,5 minuut ter plaatse te zijn. Je mag veronderstellen dat men daar iets sneller of ook gemiddeld in 8,5 minuut de eerst schok heeft afgegeven. Voorts refereren de Amsterdamse onderzoekers aan een vergelijkbaar, buitenlands onderzoek; deze onderzoekers concludeerden dat in gemiddeld 5.3 minuut de eerste schok toe dienen al geen verschil meer maakt. De brandweer in Brabant-Zuidoost is na 5.3 min nog steeds onderweg.

Ik heb geen flauw idee op welke tijdstippen de brandweer is uitgerukt voor deze reanimatiemeldingen en niet of het vooral hartstilstanden in privewoningen waren. Ik durf te vermoeden dat de brandweer heel erg vaak is uitgerukt naar woonhuizen en de patient al enige tijd overleden was. Het is niet ongebruikelijk dat de ambulancedienst (bij ons vooral in de vroege ochtend) veel meldingen krijgt dat iemand wakker is geworden en de partner in bed ligt zonder ademhaling/hartslag.


helm

  • Gast
Reactie #183 Gepost op: 29 november 2015, 18:55:55
Citaat van: Oma link=msg=1388365 date=1448819386
Het is niet ongebruikelijk dat de ambulancedienst (bij ons vooral in de vroege ochtend) veel meldingen krijgt dat iemand wakker is geworden en de partner in bed ligt zonder ademhaling/hartslag.

Reanimatiemeldingen op de vroege morgen kan je zonder probleem als burgerhulpverlener aan je voorbij laten gaan.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #184 Gepost op: 29 november 2015, 19:03:44
Citaat van: René van der Helm link=msg=1388369 date=1448819755
Reanimatiemeldingen op de vroege morgen kan je zonder probleem als burgerhulpverlener aan je voorbij laten gaan.

Klopt, uiteraard moet er wel iets geregeld voor deze melder. Het zijn meldingen voor de huisarts of de ambulanceverpleegkundige.

Ben je het met mij eens dat er geen enkele reden is om trots te zijn op 3500 reanimaties met 35 overlevenden omdat het zeer beroerde resultaten zijn en zeker niet zoals de auteur van het facebookepistel stelt een verbetering van de zorgkwaliteit (met uitroepteken) ?


helm

  • Gast
Reactie #185 Gepost op: 29 november 2015, 19:10:39
Citaat van: Oma link=msg=1388372 date=1448820224
Ben je het met mij eens dat er geen enkele reden is om trots te zijn op 3500 reanimaties met 35 overlevenden omdat het zeer beroerde resultaten zijn en zeker niet zoals de auteur van het facebookepistel stelt een verbetering van de zorgkwaliteit (met uitroepteken) ?

Jazeker.
Het is zelfs opmerkelijk dat het aantal overlevenden zo ontzettend laag is.
Veel lager dan gemiddeld.

Ik zou bijna denken dat wanneer ze niks gedaan hadden het percentage overleving hoger geweest was.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #186 Gepost op: 29 november 2015, 19:15:29
Citaat van: René van der Helm link=msg=1388377 date=1448820639


Ik zou bijna denken dat wanneer ze niks gedaan hadden het percentage overleving hoger geweest was.

 :-X  :-X
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


helm

  • Gast
Reactie #187 Gepost op: 29 november 2015, 19:18:25
Citaat van: René van der Helm link=msg=1388377 date=1448820639
Ik zou bijna denken dat wanneer ze niks gedaan hadden het percentage overleving hoger geweest was.

Het klopt.

Recent Zweeds onderzoek
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1405796
The 30-day survival rate was 10.5% when CPR was performed before EMS arrival versus 4.0% when CPR was not performed before EMS arrival


Dus in dit geval hadden 140 mensen het overleefd als iedereen (muv de ambulance) binnen waren gebleven.
Dat is toch apart.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #188 Gepost op: 29 november 2015, 19:23:17
Citaat van: René van der Helm link=msg=1388377 date=1448820639
Jazeker.
Het is zelfs opmerkelijk dat het aantal overlevenden zo ontzettend laag is.
Veel lager dan gemiddeld.

Ik kan het alleen verklaren als RAV reanimatiemeldingen in privewoningen doorzet naar deze brandweereenheden, bijvoorbeeld;

* Oudere vrouw is naar de kapper geweest, komt thuis en ziet haar echtgenoot in de stoel hangen zonder ademhaling.
* Bejaarde man wordt 's ochtends wakker van de wekker en ziet dat zijn vrouw doodstil in bed ligt zonder ademhaling.

Als de RAV de brandweerinzet wil gebruiken voor reanimaties in privewoningen moeten ze het alleen doen als de centralist zeker weet dat het om een witnessed arrest gaat, bijvoorbeeld;

* Oudere vrouw is thuis en ziet haar man op de grond vallen en ontdekt dat hij geen ademhaling meer heeft.
* Bejaarde man kijkt TV in bed en merkt dat leesboek uit de handen van zijn echtgenote valt en ontdekt dat ze geen ademhaling meer heeft.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #189 Gepost op: 29 november 2015, 19:24:03
Ehm, ik ben maar een leek... Maar er staat toch echt dat de survival rate hoger was als er WEL gereanimeerd wordt voor het arriveren van de EMS dienst.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.