Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122398 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #210 Gepost op: 30 november 2015, 08:39:26
Citaat van: Oma link=msg=1388425 date=1448826088
Het zou ook fijn zijn als ze de gemaakte kosten voor deze 3500 uitrukken in het overzicht zouden opnemen.


Ik zal even aan de hoge kant gaan zitten: 500 euro per uitruk (2 personen x 30 euro, wat brandstof en een setje nieuwe pads...). Dat betekent dus dat een door de brandweer gered mensenleven 50.000 euro kost. Een argument als "we kunnen niet zeggen dat deze personen het anders niet overleefd hadden" vind ik bijzonder: we kunnen immers ook niet zeggen dat deze personen nog in leven geweest waren zonder tussenkomst van de brandweer. Dat is van heel veel factoren afhankelijk en daarbij ben ik dus van mening dat als de brandweer iemand 'terugklapt' voordat de ambulance er is, zij een leven hebben gered. Als de ambulance (gemiddeld) 4,5 minuut later arriveert zijn de overlevingskansen in ieder geval drastisch gedaald, als je kijkt naar onderzoeken op dat gebied.

Ofwel: de discussie moet zijn of 50.000 euro het redden van een mensenleven rechtvaardigt, niet óf de brandweer mensen redt bij AED-inzetten. Met dat ene geredde 16-jarige meisje zijn de maatschappelijke kosten er in ieder geval al uit............dan is gelijk duidelijk hoe ik er over denk ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #211 Gepost op: 30 november 2015, 09:02:57
Citaat van: Danny722 link=msg=1388480 date=1448869166
Ik zal even aan de hoge kant gaan zitten: 500 euro per uitruk (2 personen x 30 euro, wat brandstof en een setje nieuwe pads...). Dat betekent dus dat een door de brandweer gered mensenleven 50.000 euro kost. Een argument als "we kunnen niet zeggen dat deze personen het anders niet overleefd hadden" vind ik bijzonder: we kunnen immers ook niet zeggen dat deze personen nog in leven geweest waren zonder tussenkomst van de brandweer. Dat is van heel veel factoren afhankelijk en daarbij ben ik dus van mening dat als de brandweer iemand 'terugklapt' voordat de ambulance er is, zij een leven hebben gered. Als de ambulance (gemiddeld) 4,5 minuut later arriveert zijn de overlevingskansen in ieder geval drastisch gedaald, als je kijkt naar onderzoeken op dat gebied.

Ofwel: de discussie moet zijn of 50.000 euro het redden van een mensenleven rechtvaardigt, niet óf de brandweer mensen redt bij AED-inzetten. Met dat ene geredde 16-jarige meisje zijn de maatschappelijke kosten er in ieder geval al uit............dan is gelijk duidelijk hoe ik er over denk ;)

Ik vind het te gek voor woorden. Op papier spreekt men over professionele First Responders en lekenhulpverleners. Een EHBO-er is een leek. De brandweer is gewoon een EHBO-er dus een leek. De opperhoofden van de ambulancediensten hangen een reutelverhaal op over de aanvullende opleiding, bijv. CWK stabiliseren, assisteren bij logroll, mond-op-mondbeademing, bloedingen stelpen, ademweg vrijmaken). Het zit allemaal in de EHBO-opleiding.

De brandweer en ambulancedienst hebben besloten dat het noodzakelijk dat leken met EHBO-diploma eerder ter plaatse moeten zijn dan de ambulance, terwijl de volksvertegenwoordigers hebben besloten dat het niet nodig is en te duur is.

De ambulancedienst heeft niet gekozen om in lijn met kabinetsbeleid (participatiemaatschappij) echte vrijwilligers van bijv. de EHBO club of Rode Kruis in te zetten. Als ze het wel zouden doen komen de kosten namelijk voor rekening van de RAV, in deze constructie is het evident dat de brandweer de kosten moeten dragen (met belastinggeld). De brandweer heeft geen vrijwilligers ondanks dat men spreekt over vrijwilligers, brandweervrijwilligers zijn ambtenaren met een 0-uren contract/part-time ambtenaren.

Voorts heeft men IGZ omzeild omdat IGZ alleen maar gaat over de uitgifte van de melding door de RAV en de Inspectie voor Openbare Orde en Veiligheid toezicht moet houden op de inhoud en kwaliteit van de daadwerkelijk medische zorg aan de patient.

Een vrijwillige ambulancedienst met EHBO-ers zou namelijk wel onder het volledige toezicht van IGZ vallen, dus zowel de uitgifte van de melding als de kwaliteit en inhoud van het spoedeisend medisch optreden van deze ambulancevrijwilligers.

Het zegt niets anders dat de ambulancedienst het zo heeft geregeld dat de brandweer de kosten draagt en zij het prima vinden dat er geen enkel toezicht is op kwaliteit en inhoud van spoedeisende medisch zorg door de Inspectie Gezondheidszorg.

Alleen het aanhalen van het leven redden van een 16-jarige meisje zegt al dat men dit soort projecten alleen maar in stand kan houden door te komen met jankverhalen waardoor iedereen roept dat het het allemaal waard is.

Leg mij eens uit wat de brandweer te zoeken heeft bij medische spoedmeldingen in zorginstellingen met o.a. psychogeriatrische patienten (demente bejaarden).


helm

  • Gast
Reactie #212 Gepost op: 30 november 2015, 09:07:58
Citaat van: Oma link=msg=1388485 date=1448870577
Leg mij eens uit wat de brandweer te zoeken heeft bij medische spoedmeldingen in zorginstellingen met o.a. psychogeriatrische patienten (demente bejaarden).

Misschien om te beoordelen dat de ambulance niet hoeft te komen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #213 Gepost op: 30 november 2015, 09:12:39
Citaat van: René van der Helm link=msg=1388486 date=1448870878
Misschien om te beoordelen dat de ambulance niet hoeft te komen?

... als ze het fout beoordelen mag een Inspecteur van Inspectie Veiligheid en Jusitie een onderzoek instellen om te bepalen of deze ambtenaar wel kwaliteit leverde.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #214 Gepost op: 30 november 2015, 09:21:56
Citaat van: René van der Helm link=msg=1388486 date=1448870878
Misschien om te beoordelen dat de ambulance niet hoeft te komen?

Ik mag toch hopen dat een ziekenverzorgende/ verpleegkundige/ geriatrisch arts meer verstand heeft van anatomie/fysiologie en pathologie om te beoordelen of een ambulance nodig is dan een EHBO'er in een brandweerpak 998765
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #215 Gepost op: 30 november 2015, 09:25:47
Het valt mij op dat er onderhand een beetje te veel forumleden mij gaan gebruiken om iets te posten. Ik denk dat ik deze forumleden heel goed kan begrijpen, ze willen wel iets bijdragen maar ze denken laat Oma maar weer het gedonder op de nek halen.

De First Responders van de brandweer vinden de redding van een 16-jarige meisje in 2009 zo belangrijk om het specifiek te vermelden.

De 15 jarige jongen op het voetbalveld van SV Someren in november 2014 benoemen ze niet specifiek terwijl ze met zekerheid ter plaatse waren (zie foto's)

http://www.ed.nl/regio/deurne-e-o/someren/jongen-uit-helmond-krijgt-hartstilstand-op-voetbalveld-1.4617187


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #216 Gepost op: 30 november 2015, 09:27:01
Citaat van: RemRoof link=msg=1388488 date=1448871716
Ik mag toch hopen dat een ziekenverzorgende/ verpleegkundige/ geriatrisch arts meer verstand heeft van anatomie/fysiologie en pathologie om te beoordelen of een ambulance nodig is dan een EHBO'er in een brandweerpak 998765

Als ik daar arts was trapte ik de brandweer direct de tent uit omdat ik om een ambulance vraag en geen leken nodig heb bij het bieden van medische zorg.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #217 Gepost op: 30 november 2015, 09:31:52
Citaat van: René van der Helm link=msg=1388486 date=1448870878
Misschien om te beoordelen dat de ambulance niet hoeft te komen?

Het wordt nu in het belachelijke getrokken en dat is jammer. Volgens mij kunnen we best op basis van argumenten een discussie voeren en kunnen dit soort onzinnige teksten achterwege blijven. De brandweer zal in principe nooit een ambulance afbestellen (hooguit bij een woningbrandje als blijkt dat er niemand meer binnen is), zeker niet als er sprake is van ernstige medische problemen.

We kunnen er van alles bij halen, maar in deze discussie gaat het over de inzet van de brandweer bij reanimaties. Daar kunnen dus levens gered worden, zoals ook in het verhaal beschreven staat. Alle andere lokale initiatieven die dan ontplooid worden (zoals ook het BLS-team in Baarle-Nassau bijvoorbeeld) kunnen in een ander topic behandeld worden.

Ik ben al lang blij dat er ook onderzoeken zijn die wel de meerwaarde van de brandweer (en politie) bewijzen. De praktijk wijst namelijk regelmatig uit dat de brandweer of politie iemand al kan schokken voor de ambulance is gearriveerd. Dan kunnen er nog zoveel onderzoeken zijn die aangeven dat dat kennelijk overbodig was: dat valt nooit te zeggen!

En dat de RAV's feitelijk hun verantwoordelijkheid richting de andere hulpdiensten afschuiven; daar ben ik het helemaal mee eens. Laat ze dan ook maar gaan betalen voor de inzet van de andere diensten inderdaad.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


helm

  • Gast
Reactie #218 Gepost op: 30 november 2015, 09:37:39
Citaat van: Danny722 link=msg=1388491 date=1448872312
Het wordt nu in het belachelijke getrokken en dat is jammer.

Dat is allerminst belachelijk. Het is dagelijkse praktijk dat men eerst de politie laat kijken en beoordelen of een ambulance inzet nodig is.
Dus waarom zou het hier, met notabene door henzelf getrainde mensen, niet zo gaan?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #219 Gepost op: 30 november 2015, 09:41:51
Citaat van: Danny722 link=msg=1388491 date=1448872312
Ik ben al lang blij dat er ook onderzoeken zijn die wel de meerwaarde van de brandweer (en politie) bewijzen.

Heb je een link naar een van die onderzoeken of anders de titel van het onderzoek + namen auteurs? De coordinator van de brandweer heeft een verhaaltje geschreven, de artsen van het Academisch Medisch Centrum hebben een onderzoek gedaan; zij waren niet in staat om de meerwaarde van het uitrukken met een AED aan te tonen.

Citaat van: Danny722 link=msg=1388491 date=1448872312
En dat de RAV's feitelijk hun verantwoordelijkheid richting de andere hulpdiensten afschuiven; daar ben ik het helemaal mee eens. Laat ze dan ook maar gaan betalen voor de inzet van de andere diensten inderdaad.

Ik ben benieuwd of de RAV in de toekomst als de echte wet voor de ambulancezorg van kracht is nog steeds deze hulp van de brandweer zo belangrijk blijft vinden. Als het ambulancestelsel blijft zoals het momenteel is moet de RAV als een marktpartij worden gezien. De brandweer moet dan een derdentarief in rekening gaan brengen, de RAV zal het dan uit eigen zak moeten betalen of de zorgverzekeraar vragen of zij het willen gaan betalen.