Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122386 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #250 Gepost op: 30 november 2015, 16:15:10
Citaat van: René van der Helm link=msg=1388492 date=1448872659
Dat is allerminst belachelijk. Het is dagelijkse praktijk dat men eerst de politie laat kijken en beoordelen of een ambulance inzet nodig is.
Dus waarom zou het hier, met notabene door henzelf getrainde mensen, niet zo gaan?

Dat is iets heel anders dan dat de brandweer die gealarmeerd wordt voor een spoedeisend medisch probleem de ambulance terugstuurt. Dat zal nooit gebeuren.

Nogmaals: er wordt nu van alles buiten de reanimaties door de brandweer bij gehaald. Er zijn in het land maar een paar posten die mogelijk wat aanvullende handelingen uitvoeren: de FRB-teams in Brabant, BLS team in Baarle-Nassau en de MOB teams in Ede en Arnhem. Voor de rest rijdt de brandweer alleen mee op (mogelijke) reanimaties.

Ik heb nog steeds geen tegenargument gehoord op het gegeven dat achteraf nooit te meten is of iemand het wel of niet had overleefd zonder interventie van de brandweer, indien er geschokt is met de AED. Het onderzoek van een club artsen ten spijt; de praktijk wijst uit dat de brandweer regelmatig de eerste schok toedient. Anders kunnen we de ambulances ook wel afschaffen: als iemand dood ligt te gaan kan deze ook met de personenauto naar het ziekenhuis gebracht worden. Er is kennelijk niet te bewijzen dat een ingreep door de ambulancebemanning levensreddend is, want het is niet gezegd dat een persoon zonder ingreep het niet zou overleven (tenzij je slachtoffer natuurlijk onderweg in de auto overlijdt, dan is het een gevalletje 'jammer')............

Dus laten we in plaats van een onderzoek met wat mij betreft een twijfelachtige conclusie gewoon eens naar de praktijk kijken. De brandweer redt mensen uit auto's te water, de brandweer redt mensen uit brandende woningen en de brandweer redt mensen bij reanimaties.  Het is gewoon een kwestie van "zonder ingreep komt het slachtoffer in een slechtere conditie" en die slechtere conditie kan nooit nader bepaald worden. Immers ieder mens zit anders in elkaar en iedere situatie is anders. Het is onzinnig om te stellen dat iemand na een schok met de AED door de brandweer nu zonder meer nog geleefd had.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #251 Gepost op: 30 november 2015, 16:21:12
Citaat van: CM link=msg=1388600 date=1448892856
De boekhouding van de RAV? Dat er ook bij ons geld valt te besparen zal ik nooit ontkennen. Ik kan zo 2 projecten bedenken waar we beter acuut mee kunnen stoppen. Helaas zijn dat geen bedragen waarvoor we een grote slag kunnen slaan in de paraatheid. Ik ben benieuwd waar je aan zit te denken want ik zie het zelf nog niet.

Je kan ook niet met droge ogen beweren dat er geen geld omgaat in de ambulancezorg, immers er zijn private partijen actief in de Nederlandse ambulancezorg. Een kenmerk van private bedrijven is dat ze voldoende winst moeten kunnen genereren. Een belangrijk verschil tussen de ziekenhuizen en ambulancezorg is dat winstuitkeringen wettelijk verboden zijn in de zorg en winstuitkeringen in de ambulancezorg toegestaan zijn.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #252 Gepost op: 30 november 2015, 16:27:36
Ere die ere toekomen.
En laten we nu eerlijk zijn, en elkaar niet veroordelen , maar eerder een schouderklopje geven voor de onvoorstelbare inzet van de hulpdiensten, vrijwillig of beroeps.
Ook in de huidige tijd wordt er op jullie gerekend, want alle hulp is hulp, en of het nu rood, geel of blauw is, blank, gekleurd of donker. Dank voor jullie inzet en accuratesse naar de bevolking.
Bij instappen begint de inzet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #253 Gepost op: 30 november 2015, 16:36:32
Citaat van: Danny722 link=msg=1388615 date=1448896510
Ik heb nog steeds geen tegenargument gehoord op het gegeven dat achteraf nooit te meten is of iemand het wel of niet had overleefd zonder interventie van de brandweer, indien er geschokt is met de AED. Het onderzoek van een club artsen ten spijt; de praktijk wijst uit dat de brandweer regelmatig de eerste schok toedient. Anders kunnen we de ambulances ook wel afschaffen: als iemand dood ligt te gaan kan deze ook met de personenauto naar het ziekenhuis gebracht worden. Er is kennelijk niet te bewijzen dat een ingreep door de ambulancebemanning levensreddend is, want het is niet gezegd dat een persoon zonder ingreep het niet zou overleven (tenzij je slachtoffer natuurlijk onderweg in de auto overlijdt, dan is het een gevalletje 'jammer')............

Hoezo een tegenargument, je draait de zaken om.

Er ligt wetenschappelijk bewijs van artsen uit binnen- en buitenland. Je kan dat alleen weerleggen door met een ander onderzoek aan te tonen dat uitrukken met de AED wel een toegevoegde waarde heeft. Een facebookverhaaltje getikt door het opperhoofd van de brandweer Someren of een leuke anekdote van een brandweerman zegt niet dat ineens de wetenschappelijke publicaties van tafel kunnen en er wederom tegenargumenten moeten komen om het facebookverhaal te betwisten.

Als je het Amsterdamse onderzoek goed bekijkt zie je de resultaten van de eerste schok toe dienen door politie/brandweer (dispatched AED). In Amsterdam lukte het de politie om in gemiddeld 8.5 min de eerste schok toe te dienen. Om verschil te maken moet die eerste schok veel sneller gegeven worden, ander onderzoek toont aan dat 5.3 min vergelijkbare resultaten opleverde met Amsterdam.

Je moet dus uitrukken met AED om binnen 1 -2 minuten na het intreden van de hartstilstand de eerste schok toe te kunnen dienen om verschil te kunnen maken. In realiteit is dit alleen mogelijk met een on-site AED gebruikt door een omstander. Ik noem dit niet eens reanimatie maar simpel ritmeherstel.

Als de brandweer blijft uitrukken voor deze meldingen zegt het dat er twee diensten kosten maken terwijl het niet zal zorgen voor hogere overleving. Als de brandweer iemand terugklapt moet de ambulance komen om de patient naar het ziekenhuis te brengen. Als de brandweer met een AED iemand terugklapt na 8.5 minuut mag je er vanuit gaan dat de ambulance deze patient ook terug kan klappen na 12 minuten.

Je zou dus eigenlijk moeten kiezen, de brandweer doet de reanimaties + vervoer naar SEH of de ambulancedienst blijft het doen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #254 Gepost op: 30 november 2015, 16:53:50
Citaat van: Gijs link=msg=1388624 date=1448897256
Ere die ere toekomen.
En laten we nu eerlijk zijn, en elkaar niet veroordelen , maar eerder een schouderklopje geven voor de onvoorstelbare inzet van de hulpdiensten, vrijwillig of beroeps.
Ook in de huidige tijd wordt er op jullie gerekend, want alle hulp is hulp, en of het nu rood, geel of blauw is, blank, gekleurd of donker. Dank voor jullie inzet en accuratesse naar de bevolking.

Ik deel niet onbeperkt schouderklopjes uit aan hulpverleners. Ik hoef geen schouderklopjes te krijgen voor mijn inzet omdat ze mij hebben ingehuurd om mijn werk te goed te doen. Als mijn baas zorgt dat mijn loon aan einde van de maand op de bankrekenings staat vind ik het verder prima. Ik werk de hele dag met ambulancepersoneel denk je dat ik ze de hele dag schouderklopjes geef omdat ze hun werk goed gedaan hebben? Ik geef ze een draai om de oren als ze hun werk niet goed hebben gedaan. Het zijn allemaal betaalde krachten die geacht worden hun werk te doen.

Ik heb waardering voor vrijwilligers van het rode kruis en de Zonnebloem. Zij verlenen enorm veel hulp, als ze geluk hebben krijgen ze een boekenbon met de kerst.

Ik hekel dat men nog steeds spreekt van vrijwilligers bij de brandweer, wat is er zo vrijwillig aan? Het zijn betaalde ambtenaren (parttime/oproepkracht). De huisvrouw die 5 keer per week een uurtje naar het gemeentehuis gaat om kroketten voor de lunch te bakken noemt zich ook geen vrijwilliger.

Ik heb ook geen waardering voor jankverhalen van hulpverleners. In het facebookverhaal haalt met het 16 jarige meisje aan en in deze discussie slaan ze je er mee om de oren. Het zijn hulpverleners die het eigen gelijk willen aantonen met emotie terwijl ze mij verwijten dat ik een vreselijk mens ben omdat ik zeg dat het nutteloos is om uit te rukken.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #255 Gepost op: 30 november 2015, 17:06:16
Oma, twee dingen:  1e  Lees je laatste bericht eens rustig en goed , ook tussen de regels door.
                             2e  Elke uitruk heeft een doel.'

 En weet dat discussie alleen een verrijking is.
Bij instappen begint de inzet.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #256 Gepost op: 30 november 2015, 17:08:07
De top van brandweer Nederland en wat daar direct  onder huist is erg duur en grotendeels incapabel  gebleken.

Als je o.a bovenstaande kritiek in de bijdragen wilt voorkomen  moeten deze figuren snel worden opgeruimd en moet er door een paar professionals op korte termijn orde op zaken worden gesteld.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #257 Gepost op: 30 november 2015, 17:13:06
Thor, waar en wanneer?
Bij instappen begint de inzet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #258 Gepost op: 30 november 2015, 17:14:07
Citaat van: Gijs link=msg=1388636 date=1448899576
Oma, twee dingen:  1e  Lees je laatste bericht eens rustig en goed , ook tussen de regels door.
                             2e  Elke uitruk heeft een doel.'

 En weet dat discussie alleen een verrijking is.

Iedere uitruk zal een doel hebben, als het doel is dat brandweermannen in Brabant op deze manier een paar keer kunnen uitrukken omdat er zelden brand is ben ik het er niet mee eens.

Het doel kan niet zijn dat men levens wil redden omdat gebleken is dat uitrukken met AED geen toegevoegde waarde heeft.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #259 Gepost op: 30 november 2015, 20:32:32
Tja onthutsende cijfers waardoor ik het gek vind dat RAD Hollands Midden door gaat met het uitbreiden van de First Responder bij de brandweer. De waarheid zal wel in het midden liggen.

Citaat van: Oma link=msg=1388485 date=1448870577
Leg mij eens uit wat de brandweer te zoeken heeft bij medische spoedmeldingen in zorginstellingen met o.a. psychogeriatrische patienten (demente bejaarden).
Voor dit soort meldingen worden wij in Hollands Midden niet gealarmeerd. Je moet weten wanneer het genoeg geweest is voor een mens.

Citaat van: Oma link=msg=1388415 date=1448824842
De discussie is ontstaan omdat het normaal is als een overheid zorgvuldig om gaat met belastinggeld van de burgers. Het is prima als de brandweer uitrukt voor medische spoedgevallen echter kost het geld, je moet dan kunnen verantwoorden wat je precies krijgt voor het uitgegeven geld.
Die (meer)kosten vallen wel mee. Wij zijn opgeleid, getraind, voorzien van een pager, gekeurd enz. Dan kan deze taak er ook wel bij.

Citaat van: Oma link=msg=1388385 date=1448821397
Ik kan het alleen verklaren als RAV reanimatiemeldingen in privewoningen doorzet naar deze brandweereenheden, bijvoorbeeld;

* Oudere vrouw is naar de kapper geweest, komt thuis en ziet haar echtgenoot in de stoel hangen zonder ademhaling.
* Bejaarde man wordt 's ochtends wakker van de wekker en ziet dat zijn vrouw doodstil in bed ligt zonder ademhaling.

Als de RAV de brandweerinzet wil gebruiken voor reanimaties in privewoningen moeten ze het alleen doen als de centralist zeker weet dat het om een witnessed arrest gaat, bijvoorbeeld;

* Oudere vrouw is thuis en ziet haar man op de grond vallen en ontdekt dat hij geen ademhaling meer heeft.
* Bejaarde man kijkt TV in bed en merkt dat leesboek uit de handen van zijn echtgenote valt en ontdekt dat ze geen ademhaling meer heeft.
Wat bedoel je precies met dit bericht. Ook bij de eerste twee meldingen kan er nog overlevingskans zijn (ook al is ie klein). een centralist kan niet beoordelen of de persoon al overleden of nog te redden is.