Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122379 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #260 Gepost op: 30 november 2015, 20:39:32
Dus de (vrijwillige) brandweer krijgt niet betaald bij een uitruk voor de RAV.
En waarom zou je gekeurd moeten worden om te reanimeren.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #261 Gepost op: 30 november 2015, 20:55:08
Citaat van: Danny722 link=msg=1388615 date=1448896510
Dat is iets heel anders dan dat de brandweer die gealarmeerd wordt voor een spoedeisend medisch probleem de ambulance terugstuurt. Dat zal nooit gebeuren.

Nogmaals: er wordt nu van alles buiten de reanimaties door de brandweer bij gehaald. Er zijn in het land maar een paar posten die mogelijk wat aanvullende handelingen uitvoeren: de FRB-teams in Brabant, BLS team in Baarle-Nassau en de MOB teams in Ede en Arnhem. Voor de rest rijdt de brandweer alleen mee op (mogelijke) reanimaties.

Ik heb nog steeds geen tegenargument gehoord op het gegeven dat achteraf nooit te meten is of iemand het wel of niet had overleefd zonder interventie van de brandweer, indien er geschokt is met de AED. Het onderzoek van een club artsen ten spijt; de praktijk wijst uit dat de brandweer regelmatig de eerste schok toedient. Anders kunnen we de ambulances ook wel afschaffen: als iemand dood ligt te gaan kan deze ook met de personenauto naar het ziekenhuis gebracht worden. Er is kennelijk niet te bewijzen dat een ingreep door de ambulancebemanning levensreddend is, want het is niet gezegd dat een persoon zonder ingreep het niet zou overleven (tenzij je slachtoffer natuurlijk onderweg in de auto overlijdt, dan is het een gevalletje 'jammer')............

Dus laten we in plaats van een onderzoek met wat mij betreft een twijfelachtige conclusie gewoon eens naar de praktijk kijken. De brandweer redt mensen uit auto's te water, de brandweer redt mensen uit brandende woningen en de brandweer redt mensen bij reanimaties.  Het is gewoon een kwestie van "zonder ingreep komt het slachtoffer in een slechtere conditie" en die slechtere conditie kan nooit nader bepaald worden. Immers ieder mens zit anders in elkaar en iedere situatie is anders. Het is onzinnig om te stellen dat iemand na een schok met de AED door de brandweer nu zonder meer nog geleefd had.

Jij snapt niet helemaal hoe wetenschappelijk onderzoek werkt volgens mij.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #262 Gepost op: 30 november 2015, 21:00:48
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1388700 date=1448911952
Wat bedoel je precies met dit bericht. Ook bij de eerste twee meldingen kan er nog overlevingskans zijn (ook al is ie klein). een centralist kan niet beoordelen of de persoon al overleden of nog te redden is.

De centralist kan het niet zien, de centralist kan goed uitvragen. Bij dit soort meldingen geeft de centralist bij ons een Bravo alarm (cardiac arrest - obivious death) uit voor MDS (mobile doctors service/huisartsen in dienst van ambulancedienst).


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #263 Gepost op: 30 november 2015, 21:40:05
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1388700 date=1448911952
Voor dit soort meldingen worden wij in Hollands Midden niet gealarmeerd. Je moet weten wanneer het genoeg geweest is voor een mens.

Het zal je verbazen hoeveel 70-plussers met een progressieve ongeneeslijke aandoening absoluut nog gereanimeerd willen worden. Daarom hoop ik dat je uitgebreid op onderstaande 3 vragen wilt antwoorden. Ik vind de zin namelijk denigrerend en en leeg qua inhoud, maar ik ben ervan overtuigd dat jij hem niet leeg bedoeld hebt. Vandaar mijn vragen aan jou:
1. Wie is "je"? (Dus wie moet weten weten wanneer het genoeg geweest is voor een mens?)
2. Definieer "wanneer" in deze context.
3. Wie of wat is "een mens"? (In jouw stelling.)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #264 Gepost op: 30 november 2015, 21:49:50
Citaat van: Kanarie link=msg=1388716 date=1448916005
Het zal je verbazen hoeveel 70-plussers met een progressieve ongeneeslijke aandoening absoluut nog gereanimeerd willen worden. Daarom hoop ik dat je uitgebreid op onderstaande 3 vragen wilt antwoorden. Ik vind de zin namelijk denigrerend en en leeg qua inhoud, maar ik ben ervan overtuigd dat jij hem niet leeg bedoeld hebt. Vandaar mijn vragen aan jou:
1. Wie is "je"? (Dus wie moet weten weten wanneer het genoeg geweest is voor een mens?)
2. Definieer "wanneer" in deze context.
3. Wie of wat is "een mens"? (In jouw stelling.)

Het zal je verbazen hoe weinig artsen met een 70+ patient met progressieve, ongeneeslijke aandoening praten over het levenseinde en reanimatie.

Het zal je verbazen hoe weinig artsen zelf durven te beslissen dat er niet meer gereanimeerd gaat woorden ook al wil de patient het wel.

Een arts van de ambulancedienst hoort afspraken te hebben met de verpleegtehuizen over reanimaties. Als wij een 999-melding ontvangen van een bezoeker in een verpleegtehuis gaat 1 ambulance richting het verpleegtehuis, wij nemen dan telefonisch contact op met de verpleeghuisarts, meestal krijgen we dan te horen dat een derde partij de ambulance heeft gebeld en zij het zelf verder afhandelen.

Het is het andere uiterste om de brandweer te sturen naar een verpleegtehuis voor een demente bejaarde met een hartstilstand. Soms is het inderdaad genoeg geweest voor een mens.

Iemand in leven houden is niet zo moeilijk, iemand de dood gunnen is veel moeilijker.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #265 Gepost op: 30 november 2015, 21:56:41
Citaat van: Oma link=msg=1388720 date=1448916590
Het zal je verbazen hoe weinig artsen met een 70+ patient met progressieve, ongeneeslijke aandoening praten over het levenseinde en reanimatie.

Het zal je verbazen hoe weinig artsen zelf durven te beslissen dat er niet meer gereanimeerd gaat woorden ook al wil de patient het wel.

Een arts van de ambulancedienst hoort afspraken te hebben met de verpleegtehuizen over reanimaties. Als wij een 999-melding ontvangen van een bezoeker in een verpleegtehuis gaat 1 ambulance richting het verpleegtehuis, wij nemen dan telefonisch contact op met de verpleeghuisarts, meestal krijgen we dan te horen dat een derde partij de ambulance heeft gebeld en zij het zelf verder afhandelen.

Het is het andere uiterste om de brandweer te sturen naar een verpleegtehuis voor een demente bejaarde met een hartstilstand. Soms is het inderdaad genoeg geweest voor een mens.

Iemand in leven houden is niet zo moeilijk, iemand de dood gunnen is veel moeilijker.


Dus in deze situatie bij jullie is "je" de verpleeghuisarts, "wanneer" het moment van opname in het verpleeghuis en is "een mens" degene die is opgenomen en bij opname deze gesprekken heeft gehad. De melder van de reanimatie is dan niet de verzorging, maar een toevallig aanwezig familielid die niet op de hoogte is van de afspraken en/of in paniek is geraakt. Helder. Brandpreventje, gaat dit ook op voor de regio Hollands Midden waarnaar gerefereerd werd?


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Reactie #266 Gepost op: 30 november 2015, 23:23:21
Citaat van: Oma link=msg=1388643 date=1448900047
Iedere uitruk zal een doel hebben, als het doel is dat brandweermannen in Brabant op deze manier een paar keer kunnen uitrukken omdat er zelden brand is ben ik het er niet mee eens.

Gelukkig zijn er genoeg melding waar we naar toe moeten. AED en andere medische inzetten zijn maar een klein deel van de inzetten. We ontdekken ook dat gebouwen hoger zijn dan dat we ter assistentie voor gevraagd worden met een hoogwerker. (sarcastisch)

Daarbij is brandpreventie ook een grote taak van de brandweer. Niet alle inzetten worden trouwens niet gemeld op P2000. Waarom moet je bij de veiligheidsregio zijn.

Daarbij ben ik van mening dat iedere dode die dood gaat omdat er geen hulpverlening is er tien te veel zijn. Wie de hulp verleend maakt mijn niks uit als het maar gebeurd. Denk dat ook voor de desbetreffende patiënt geld.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #267 Gepost op: 30 november 2015, 23:42:20
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1388743 date=1448922201

Daarbij ben ik van mening dat iedere dode die dood gaat omdat er geen hulpverlening is er tien te veel zijn. Wie de hulp verleend maakt mijn niks uit als het maar gebeurd. Denk dat ook voor de desbetreffende patiënt geld.

Er gaan miljoenen naar de ambulance diensten om die zorg te bieden. We betalen allemaal zorgverzekeringspremie om die zorg van een ambulance te krijgen. De politiek heeft besloten dat die ambulance er 15 minuten over mag doen. Als we het daar niet mee eens zijn moeten we dat aan de politiek vertellen en de wet laten aanpassen. Bijvoorbeeld naar 8 minuten zoals in veel andere beschaafde en minder beschaafde landen.
Vervolgens moeten we ook zorgen dat de ambulancedienst er geld voor krijgt en waarschijnlijk ook BLS ambulances gaan inzetten.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #268 Gepost op: 30 november 2015, 23:47:07
Ik ben er voor om geld bij de politie en brandweer weg te halen om de ambulancedienst binnen 8 minuten ter plaatse te krijgen.
Als politie en brandweer een taak minder hebben, kunnen ze die uitvoeren met minder geld. Dat geld naar de RAV en zo kan iedere dienst gewoon weer doen waar ze voor zijn en wat ze het best kunnen.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #269 Gepost op: 1 december 2015, 00:20:50
Ik ben er voor om geld bij de politie weg te halen....

Haha welk geld?
De politie kan met de huidige middelen al niet alle taken goed uitvoeren...