Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122340 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #350 Gepost op: 3 december 2015, 17:10:31
Citaat van: owning31 link=msg=1389418 date=1449158672
En ik ben het deze keer niet helemaal met oma eens. Iedereen heeft wel een breekpunt maar er wordt op dit moment bij mij op de studie gezegd. Als je voor een situatie komt te staan waarvan je achteraf denkt: "wat is hier gebeurd?" praat erover met je collega's en laat het daarna los. En elke arts is (gelukkig) een mens. Dus soms kan het best dat je denkt wow wat heftig maar dit moet nooit de overhand hebben want anders kan je beter stoppen met dat vak.

Dit zijn vrijwillige brandweermannen (betaalde oproepkrachten in overheidsdienst). Ze hoeven niet uit te rukken voor reanimaties. Het is meer dat als het nergens wil branden ze toch nog iets willen hebben om voor te kunnen uitrukken.

Wat zij doen kan ook met burgerhulpverleners, ze zijn niet professioneler of effectiever bij reanimaties, wel duurder.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #351 Gepost op: 3 december 2015, 17:14:05
Citaat van: Oma link=msg=1389423 date=1449159031
Dit zijn vrijwillige brandweermannen (betaalde oproepkrachten in overheidsdienst). Ze hoeven niet uit te rukken voor reanimaties. Het is meer dat als het nergens wil branden ze toch nog iets willen hebben om voor te kunnen uitrukken.

Wat zij doen kan ook met burgerhulpverleners, ze zijn niet professioneler of effectiever bij reanimaties, wel duurder.
Ik vind het idee erachter heel goed. De brandweervrijwilligers zijn getraind om te reanimeren dus waarom deze vaardigheden niet gebruiken. Maar doe dit niet met de hele meuk waarmee het nu gebeurd maar op de goedkopere manier. Ik denk dat een harveiligwonen of hartslagnu net zo goed werkt en vele malen goedkoper is ( we blijven tenslotte Nederlanders).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #352 Gepost op: 3 december 2015, 17:21:27
Citaat van: owning31 link=msg=1389424 date=1449159245
Ik vind het idee erachter heel goed. De brandweervrijwilligers zijn getraind om te reanimeren dus waarom deze vaardigheden niet gebruiken. Maar doe dit niet met de hele meuk waarmee het nu gebeurd maar op de goedkopere manier. Ik denk dat een harveiligwonen of hartslagnu net zo goed werkt en vele malen goedkoper is ( we blijven tenslotte Nederlanders).

Als je de Amsterdamse publicatie doorleest ontdek je vrij snel dat deze AED-uitrukkers de prestaties fors moeten gaan verbeteren. Het moet veel sneller, eigenlijk zo snel dat je weet dat als je van huis naar de brandweerkazerne moet (auto ophalen en speciale reanimatiejas aantrekken) of eerst ergens je reanimatiemaatje moet ophalen je al te laat bent.

Ik denk dat HartslagNU en Hartveilig Wonen ook niet werken omdat het geen geavanceerde systemen zijn. Ik denk dat bijv. GoodSAM app of de PulsePoint app zorgen dat de AED hulp veel effectiever is (door GPS en voor burgers alleen in publieke ruimte). Beide zijn gratis.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #353 Gepost op: 3 december 2015, 17:23:43
Citaat van: wjr307 link=msg=1389389 date=1449155132
Onze taak is eerste hulp verlenen en in sommige heftige gevallen hoort kinderreanimatie erbij en niemand kan inschatten van te voren wat voor inzet het betreft en welke omstandigheden dit zijn toevallig heeft ook RAV hier nazorg bij dergelijke gevallen. Ik zeg niet dat ik het nodig heb maar mocht ik het nodig hebben is het er, bij jullie kennelijk niet dan ben ik blij dat het hier wel voor elkaar is.

Hier wil ik je er toch op wijzen dat je je collega's van de meldkamer aardig onderuit haalt (althans in mijn optiek) zij zijn namelijk bij uitstek de mensen die middels uitvragen weten of moeten weten wanneer het om een kinderreanimatie gaat.

Eerder lees ik ook dat je gealarmeerd bent voor een kinderreanimatie maar later geef je aan dat het een melding ass. ambu was bij een bedolven 12 jarig slachtoffer hieruit maak ik op de je NIET bent gepiept voor een kinderreanimatie.

Ik geloof ook absoluut niet in de meerwaarde van de brandweer bij een kinderreanimatie omdat die toch anders verloopt dan een "normale" reanimatie en dat wordt je niet geleerd bij de basis EHBO (wel bij de EHaK als extra's op je basis EHBO). Als ik je reactie lees dat je verder niets wezenlijk niet meer opleiding hebt gehad dan basis EHBO heb je als brandweer dan ook niet enorm veel te zoeken bij een kinderreanimatie of er nu een BOT team achter je staat of niet.

Verder zijn er legio regio's waar middels hartslag.nu of hartveiligwonen burgers worden gealarmeerd die in bijna alle gevallen ruim binnen de 6  minutenregel (dus sneller dan de 8 minuten van de brandweer) aanwezig kunnen zijn en de reanimatie kunnen starten. (Overigens worden burgers niet gealarmeerd voor een kinderreanimatie, hoewel dat soms ook wel fout gaat) Daarnaast kunnen de burgerhulpverleners via hartslag inmiddels ook terugvallen op een stukje nazorg en terecht bij de HA.

Ik zie de inzet van de brandweer dan ook niet anders (minderwaardig of hoogwaardiger) dan de inzet van burgerhulpverleners met dat verschil dat wij het voor jan met de korte achternaam doen en een brandweerinzet geld kost maar, wat betreft het kunstje.....of de snelheid (zeker met de nieuwe app van hartslag) niks meer of minder dan de burger.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


helm

  • Gast
Reactie #354 Gepost op: 3 december 2015, 17:30:42
Zo zeg, het tempo zit er lekker in er zijn weer een paar pagina's bijgekomen vandaag.

Citaat van: Oma link=msg=1389426 date=1449159687
Ik denk dat HartslagNU en Hartveilig Wonen ook niet werken omdat het geen geavanceerde systemen zijn. Ik denk dat bijv. GoodSAM app of de PulsePoint app zorgen dat de AED hulp veel effectiever is (door GPS en voor burgers alleen in publieke ruimte). Beide zijn gratis.

De goodsam app werkt ook in Nederland.

https://www.goodsamapp.org/

Citaat
Good (S)martphone (A)ctivated (M)edics uses the latest technologies to alert those with medical training to nearby emergencies so that potentially life-saving interventions can be given before the arrival of emergency services. we aspire to have the highest levels of governance; All responders are checked, approved and their training is confirmed


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #355 Gepost op: 3 december 2015, 17:35:23
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389428 date=1449159823
Hier wil ik je er toch op wijzen dat je je collega's van de meldkamer aardig onderuit haalt (althans in mijn optiek) zij zijn namelijk bij uitstek de mensen die middels uitvragen weten of moeten weten wanneer het om een kinderreanimatie gaat.

Eerder lees ik ook dat je gealarmeerd bent voor een kinderreanimatie maar later geef je aan dat het een melding ass. ambu was bij een bedolven 12 jarig slachtoffer hieruit maak ik op de je NIET bent gepiept voor een kinderreanimatie.

Ik geloof ook absoluut niet in de meerwaarde van de brandweer bij een kinderreanimatie omdat die toch anders verloopt dan een "normale" reanimatie en dat wordt je niet geleerd bij de basis EHBO (wel bij de EHaK als extra's op je basis EHBO). Als ik je reactie lees dat je verder niets wezenlijk niet meer opleiding hebt gehad dan basis EHBO heb je als brandweer dan ook niet enorm veel te zoeken bij een kinderreanimatie of er nu een BOT team achter je staat of niet.

Verder zijn er legio regio's waar middels hartslag.nu of hartveiligwonen burgers worden gealarmeerd die in bijna alle gevallen ruim binnen de 6  minutenregel (dus sneller dan de 8 minuten van de brandweer) aanwezig kunnen zijn en de reanimatie kunnen starten. (Overigens worden burgers niet gealarmeerd voor een kinderreanimatie, hoewel dat soms ook wel fout gaat) Daarnaast kunnen de burgerhulpverleners via hartslag inmiddels ook terugvallen op een stukje nazorg en terecht bij de HA.

Ik zie de inzet van de brandweer dan ook niet anders (minderwaardig of hoogwaardiger) dan de inzet van burgerhulpverleners met dat verschil dat wij het voor jan met de korte achternaam doen en een brandweerinzet geld kost maar, wat betreft het kunstje.....of de snelheid (zeker met de nieuwe app van hartslag) niks meer of minder dan de burger.
Ik haal niet een centralist onderuit want in onze regio rukken we sowieso uit voor kind reanimatie (of ik het daar mee eens ben laat ik me niet over uit.)en worden er ook voor opgeleid.  Kind was al uit de zandhoop dus TS mocht thuisblijven en FRB gaan rijden in dit geval..
Echter wij kunnen een kindreanimatie ook tegenkomen bij ongeval oid dus werden altijd al opgeleid hiervoor

Verder helemaal eens dat hartslag.nu sneller en beter kan zijn. Maar nogmaals wie kan voor 50.000 per jaar garanderen dat in een voltallige reio er binnen 8 min massage en aed geregeld is? Hartslag.nu etc zijn hartstikke mooie initiatieben maar wie garandeert dat ze opkomenen dat de regio gedekt is??


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #356 Gepost op: 3 december 2015, 17:43:04
GoodSAM system does not require a dispatch by ambulance services (it is the same as shouting loudly for help, through walls to get the nearest first aiders). By integrating with the dispatch servcies we can enable ambulance services to alert local qualified and registered Responders to emergency calls. The Responders dispatched to a call can be choosen from multiple tiers and can be either the organisation employees, public Responders or both. You can set the range for the call and the number of people who you want to notify. (We are built to deliver an ultimate control over the alerts, please email us to hear about all of our features.)

We are proud to be researching and using the cutting edge cloud computing technology stack, which give us the ultimate flexibility and scalability. The stability of our technology stack comes from servers deployed and mirrored all over the global village. We do NOT require you to install any specific software on your systems and we do NOT require direct access to any of your data or computers. We do NOT require you to maintain anything or pay for any maintenance.

The purpose of the GoodSAM App is to enable immediate life saving assistance prior to the statutory ambulance service arriving.
It is imperative that responders providing Good Samaritan acts do not delay transfer to definitive care.

As such, the following code of conduct containing 6 basic rules has been established:

1) The Responder must ensure that their knowledge and skills are current. If formal certification is out of date then acting as a responder must NOT occur.
2) The Responder should arrive by foot. Only in especially remote locations should driving to a location be considered and the rules of the road apply fully. Since not officially dispatched, speeding or blue light driving is not allowed.
3) The Responder should only respond if fully alert and prepared (do not respond if alcohol has been consumed)
4) The Responder MUST NOT go outside of his / her skill set. BASIC LIFE SUPPORT and AED use are all that should be provided when appropriate.
5) Upon arrival of the statuary emergency services care MUST be handed over immediately.
6) The respondent MUST ensure that their knowledge and skills are currentand that they have undertaken a formal certified course in immediate life support/first aid and that such certification remains valid. If such certification lapses then a respondent should deregister from the service until it has been renewed.

Citaat
London’s Air Ambulance Doctor develops GoodSAM app

Tuesday 26th August 2014

London’s Air Ambulance doctor calls on Good Samaritans to deliver basic life support
GoodSAM app set to revolutionise immediate medical response
GoodSAM app could help save lives
App uses GPRS technology to alert first responders to nearby emergencies
App Creators are now appealing to the public to become ‘alerters’
With built-in ‘Defibrilocator’ function, app users can find nearest public access defibrillators
It is the first few minutes after the incident that determine the outcome – life, death, or long-term brain injury
London’s Air Ambulance charity is assisting the app creators to recruit Good Samaritans and Alerters.

https://londonsairambulance.co.uk/our-service/news/2014/08/goodsam

Gratis, veel meer mogelijkheden om samen met iedereen de prehospitale daadwerkelijk te kunnen verbeteren.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #357 Gepost op: 3 december 2015, 17:43:29
Als ik kijk naar de reanimaties waar ik bij betrokken ben geweest en wat ik van "collega" burgerhulpverleners hoor durf ik te stellen dat ze opkomen als ze gealarmeerd worden, heeft iets te maken met betrokkenheid. Daarbij wordt er in verschillende vormen gealarmeerd, wie het dichtsbij is gaat zonder aed en start de reanimatie, mijn ervaring is dat de aed er eigenlijk al is voor ik mijn eerste rondje pompen en blazen heb gedaan.

Als ik dan (even heel lullig maar wel naar waarheid) kijk naar de laatste brandmelding hier dan zie ik dat naast ons eigen korps er nog twee aangrenzende korpsen moeten worden gepiept (uit eindelijk gelukkig voor een loos) en dat de VRNHN al maanden twee korpsen piept voor meldingen in de stad dus die opkomst zekerheid van de brandweer ..... vind je het heel erg als ik daar mijn twijfels bij heb althans wat betreft de snelheid....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #358 Gepost op: 3 december 2015, 17:45:46
Citaat van: wjr307 link=msg=1389432 date=1449160523
Ik haal niet een centralist onderuit want in onze regio rukken we sowieso uit voor kind reanimatie (of ik het daar mee eens ben laat ik me niet over uit.)en worden er ook voor opgeleid.  Kind was al uit de zandhoop dus TS mocht thuisblijven en FRB gaan rijden in dit geval..
Echter wij kunnen een kindreanimatie ook tegenkomen bij ongeval oid dus werden altijd al opgeleid hiervoor

Verder helemaal eens dat hartslag.nu sneller en beter kan zijn. Maar nogmaals wie kan voor 50.000 per jaar garanderen dat in een voltallige reio er binnen 8 min massage en aed geregeld is? Hartslag.nu etc zijn hartstikke mooie initiatieben maar wie garandeert dat ze opkomenen dat de regio gedekt is??

In de regio waar het 50.000 euro per jaar kost kunnen ze ook niet garanderen dat hierdoor de regio binnen 8 minuten gedekt is. Ik heb de trial van deze regio gepost; de brandweer was in 50% van alle meldingen gedurende de trial eerder ter plaatse dan de ambulance.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #359 Gepost op: 3 december 2015, 17:54:28
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389434 date=1449161009
Als ik kijk naar de reanimaties waar ik bij betrokken ben geweest en wat ik van "collega" burgerhulpverleners hoor durf ik te stellen dat ze opkomen als ze gealarmeerd worden, heeft iets te maken met betrokkenheid. Daarbij wordt er in verschillende vormen gealarmeerd, wie het dichtsbij is gaat zonder aed en start de reanimatie, mijn ervaring is dat de aed er eigenlijk al is voor ik mijn eerste rondje pompen en blazen heb gedaan.

Als ik dan (even heel lullig maar wel naar waarheid) kijk naar de laatste brandmelding hier dan zie ik dat naast ons eigen korps er nog twee aangrenzende korpsen moeten worden gepiept (uit eindelijk gelukkig voor een loos) en dat de VRNHN al maanden twee korpsen piept voor meldingen in de stad dus die opkomst zekerheid van de brandweer ..... vind je het heel erg als ik daar mijn twijfels bij heb althans wat betreft de snelheid....
Daarnaast heeft hartslagNu tegenwoordig een app waarbij wordt gealarmeerd vanaf de locatie waar je op dat moment bent. Daarmee voorkom je dat je mensen oproept die niet in de buurt zijn.