Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122337 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #360 Gepost op: 3 december 2015, 17:55:50
Hoe je moet omgaan met het verwerken van traumatische situaties is iets wat in het voortraject moet plaats vinden zoals tijdens een opleiding of de inwerkperiode. Ik ben het er helemaal mee eens dat het niet professioneel is wanneer er tijdens of na een inzet iedereen naar de psycholoog moet. Als die behoefte er is dan heb je waarschijnlijk je werk niet goed gedaan en moet je meer en beter trainen. Als je zeker weet dat je alles binnen je professionele mogelijkheid gedaan hebt is er geen enkele reden voor een bezoek aan de psycholoog.
Wie wel die behoefte zal hebben is de burgerhulpverlener die het na een BHV of EHBO cursus doet en helemaal niet beroepshalve bezig is. Maar die kan niet naar een BOT.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #361 Gepost op: 3 december 2015, 18:01:24
Maar is nooit gegarandeerd en brandweer heeft nog altijd landelijk dekking, miss moet men 2 posten piepen maar ze komen altijd . En in een hoop plaatsen nhn miss niet (heeft ook geen frb volgens mij) stuk sneller dan ambu. In een stad waar ambu ook binne 8 min is is frb natuurlijk zinloos en geen meerwaarde


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #362 Gepost op: 3 december 2015, 18:13:11
Citaat van: wjr307 link=msg=1389441 date=1449162084
Maar is nooit gegarandeerd en brandweer heeft nog altijd landelijk dekking, miss moet men 2 posten piepen maar ze komen altijd . En in een hoop plaatsen nhn miss niet (heeft ook geen frb volgens mij) stuk sneller dan ambu. In een stad waar ambu ook binne 8 min is is frb natuurlijk zinloos en geen meerwaarde

Burgers hebben ook een landelijke dekking. Waarom moeten we in Nederland iets wat alle burgers zouden kunnen doen op deze manier gaan regelen?

Forumlid  klf grimmenstein markt doet precies hetzelfde, hij levert precies dezelfde kwaliteit in zijn oude spijkerbroek. Hij klimt 's nachts uit zijn bed om rechtstreeks ter plaatse te gaan samen met andere burgerhulpverleners.

Deze mensen krijgen geen uurloon zoals de vrijwillige brandweerman het wel krijgt. De nationale overheid ziet graag dat meer burgers de handen uit de mouwen gaan steken omdat de overheid niet alles meer kan doen. Het is best raar als de brandweer besluit dat het een geniaal plan is om belastinggeld te pompen in projecten waardoor je als overheidsdienst de burgerhulpverleners gaat verdringen of in de hand werkt dat geen burger zich nog zal aanmelden voor burgerhulpverleningsprojecten.

Het kan zelfs in de hand werken dat de mensen die zich al aangemeld hebben niet meer uitrukken omdat de brandweer toch komt. Als ik het hier zo lees bekruipt mij het gevoel dat de brandweer zich beschouwt als professionals en collega's van de ambulancedienst waardoor ze boven de burgerhulpverleners staan.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #363 Gepost op: 3 december 2015, 18:33:03
Citaat van: wjr307 link=msg=1389441 date=1449162084
Maar is nooit gegarandeerd en brandweer heeft nog altijd landelijk dekking, miss moet men 2 posten piepen maar ze komen altijd . En in een hoop plaatsen nhn miss niet (heeft ook geen frb volgens mij) stuk sneller dan ambu. In een stad waar ambu ook binne 8 min is is frb natuurlijk zinloos en geen meerwaarde
Dat is iets wat in geval van een brand best nuttig kan zijn. Maar om nou een post van het dorp verderop te alarmeren voor een reanimatie? Dan kan je beter een zwarte taxi bellen, dat heeft meer nut.

En zoals ik al aangaf: via de app van hartslagnu kan je aangeven of je beschikbaar bent en er wordt gekeken naar je locatie. Er worden dus 30 mensen gealarmeerd die in de buurt van het slachtoffer zijn én binnen 6 minuten ter plaatse zijn. Helemaal gratis. Daar kan je als brandweer niet tegenop (tenzij het brandweervrijwilligers zijn die ook via hartslagnu worden opgeroepen).


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #364 Gepost op: 3 december 2015, 18:34:33
Ik wil nog wel een stapje verder gaan WJR. Mijn laatste inzet was nagenoeg naast een korpslid. (hier rijd de brandweer niet) Maar stel dat de brandweer hier wel zou rijden...

Zijn pieper gaat af voor een reanimatie, mijn mobieltje gaat ook af.
Ik vlieg mijn bed uit, hij vliegt het bed uit.
Ik schiet in de kleren, hij schiet in de kleren
Ik fiets naar het SO, Hij pakt de fiets naar de kazerne.
Op een voetgangersbrug halverwege knallen we bijna op elkaar.
Ik ben bij het SO en start de reanimatie, hij moet nog 500 meter voor hij bij de kazerne is.
Mijn collega BurgerHV-er komt binnen vallen met een AED en roept de ambu komt eraan (bedoelde eigenlijk de brandweer maar de tetters klinken in elk geval luid en duidelijk)
Inmiddels zijn er nog 4 burgersHV-ers aangekomen waarvan nog een met een AED hij werd bijna plat gereden door de brandweer vlakbij het bruggetje waar ik ook bijna op de fietsende brandweerman klapte.
We zijn al met 4 personen in een aflossysteempje aan het pompen, blazen en klappen als daar met een hoop kabaal de brandweer binnen komt vallen, op de voet gevolgd door de politie. In de ruimte rond het SO is er geen plaats voor nog eens (ik houd het netjes ze zijn met de SIV 4) 6 mensen en dus druipen zowel brandweer als politie af om ruimte te maken voor de ambu medewerkers...

Moraal van het verhaal.....de profs zijn niet altijd sneller dan de burgers (bij lange na niet)
Welke toegevoegde waarde heeft de brandweer dan nog nav deze stelling......

En dan heb ik het nog niet eens over dat tweede en soms zelfs derde korps wat hier gepiept moet worden bij een brandalarm.....maar ook bij een reanimatie zou dat dan het geval zijn.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #365 Gepost op: 3 december 2015, 18:52:28
Het artikel in het AD waaraan deskundigen uit het AMC hebben mee gewerkt en het feit dat heel veel RAD's met de brandweer samenwerken zegt voor mij genoeg dat de inzet van de brandweer meerwaarde heeft.

Citaat van: Oma link=msg=1389382 date=1449154241
Het grenst zelfs aan volksverlakkerij omdat de burger na een spoedmelding aan de ambulancedienst de brandweer met zwaailicht voor de deur krijgt, er minimaal twee mensen in speciale First Responder jasjes aan de slag gaan waardoor je denkt dat het speciaal getrainde mensen zijn terwijl het gewoon een paar EHBO-ers zijn.

Ik zie het verschil niet eens met de jas van Nederlandse ambulanceverpleegkundigen
Heb je toestemming om deze foto te plaatsen?

Wat je nu zegt is pertinent niet waar. De First Responder Brandweer in Hollands Midden zijn speciaal, door Regionale Ambulance Dienst Hollands Midden, opgeleide en getrainde mensen en geen EHBO-ers. Blijkbaar heb jij je ook niet verdiept in de materie bij de brandweer.

Citaat van: Oma link=msg=1389401 date=1449156517
Vraag het de politiemensen op forum eens die uirtukken met de AED of zij er speciaal jassen voor moeten laten maken op kosten van de gemeenschap?

Nee politiemensen hebben geen speciale jas omdat zijn tijdens hun werk politiekleding dragen. (vrijwillige) brandweerlieden dragen deze jassen om herkenbaar te zijn bij een inzet zonder hun blusjas te dragen. Deze blusjas is namelijk speciaal bedoeld voor binnenbrandbestrijding maar niet voor een reanimatie.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #366 Gepost op: 3 december 2015, 18:55:32
Citaat van: René van der Helm link=msg=1389437 date=1449161750
Hoe je moet omgaan met het verwerken van traumatische situaties is iets wat in het voortraject moet plaats vinden zoals tijdens een opleiding of de inwerkperiode. Ik ben het er helemaal mee eens dat het niet professioneel is wanneer er tijdens of na een inzet iedereen naar de psycholoog moet. Als die behoefte er is dan heb je waarschijnlijk je werk niet goed gedaan en moet je meer en beter trainen. Als je zeker weet dat je alles binnen je professionele mogelijkheid gedaan hebt is er geen enkele reden voor een bezoek aan de psycholoog.
Manmanman wat een kortzichtig en onnozel antwoord....

Zeg dit maar tegen al die militairen met ptss na een uitzending waar ze hun uiterste best hebben gedaan en toch kameraden zijn verloren, of die hulpverleners die zoveel extremiteiten hebben meegemaakt dat het inderdaad uiteindelijk mis gaat...

Natuurlijk is selectie,  training en goede begeleiding cruciaal, maar dat zegt niets over wat er potentieel kan gebeuren. Ik denk dat de hulpverlener die hulp zocht nadat hij zijn eigen kind dood aantreft bij een ongeval inderdaad veel meer training had moeten hebben.  :-X
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #367 Gepost op: 3 december 2015, 18:58:23
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1389452 date=1449165148

Heb je toestemming om deze foto te plaatsen?

Ik heb geen toestemming gevraagd omdat het een foto is van brandweer Woubrugge. Alles wat de brandweer Woubrugge heeft is van ons allemaal omdat ze het betalen met ons geld.

Als de brandweer Woubrugge er problemen mee heeft moeten ze het maar melden bij het moderatorteam. Het moderatorteam hoeft de foto niet te verwijderen en mag mijn gegevens direct verstrekken aan de brandweer.

Ik wil wel met de brandweer stoeien bij de rechter als ze hier problemen mee hebben.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #368 Gepost op: 3 december 2015, 18:59:46
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1389452 date=1449165148
Wat je nu zegt is pertinent niet waar. De First Responder Brandweer in Hollands Midden zijn speciaal, door Regionale Ambulance Dienst Hollands Midden, opgeleide en getrainde mensen en geen EHBO-ers. Blijkbaar heb jij je ook niet verdiept in de materie bij de brandweer.

Wat hebben zij nog meer in de trukendoos zitten dan de mogelijkheden van de normale eerste hulpverlener?


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #369 Gepost op: 3 december 2015, 19:00:30
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389450 date=1449164073
Ik wil nog wel een stapje verder gaan WJR. Mijn laatste inzet was nagenoeg naast een korpslid. (hier rijd de brandweer niet) Maar stel dat de brandweer hier wel zou rijden...

Zijn pieper gaat af voor een reanimatie, mijn mobieltje gaat ook af.
Ik vlieg mijn bed uit, hij vliegt het bed uit.
Ik schiet in de kleren, hij schiet in de kleren
Ik fiets naar het SO, Hij pakt de fiets naar de kazerne.
Op een voetgangersbrug halverwege knallen we bijna op elkaar.
Ik ben bij het SO en start de reanimatie, hij moet nog 500 meter voor hij bij de kazerne is.
Mijn collega BurgerHV-er komt binnen vallen met een AED en roept de ambu komt eraan (bedoelde eigenlijk de brandweer maar de tetters klinken in elk geval luid en duidelijk)
Inmiddels zijn er nog 4 burgersHV-ers aangekomen waarvan nog een met een AED hij werd bijna plat gereden door de brandweer vlakbij het bruggetje waar ik ook bijna op de fietsende brandweerman klapte.
We zijn al met 4 personen in een aflossysteempje aan het pompen, blazen en klappen als daar met een hoop kabaal de brandweer binnen komt vallen, op de voet gevolgd door de politie. In de ruimte rond het SO is er geen plaats voor nog eens (ik houd het netjes ze zijn met de SIV 4) 6 mensen en dus druipen zowel brandweer als politie af om ruimte te maken voor de ambu medewerkers...

Moraal van het verhaal.....de profs zijn niet altijd sneller dan de burgers (bij lange na niet)
Welke toegevoegde waarde heeft de brandweer dan nog nav deze stelling......

En dan heb ik het nog niet eens over dat tweede en soms zelfs derde korps wat hier gepiept moet worden bij een brandalarm.....maar ook bij een reanimatie zou dat dan het geval zijn.

Misschien moet je je eens verdiepen in fr. In ons korps is afgesproken dat alsreanimatie op je route ligt je direct gaat. Onlangs bij mij een straat verderoppieper ging ik rende erheen ik belde aan en collega die ook in de buurt woont was er ook al. Binnen een minuut vrouw had Cpa net aan lijn was ook verbaasd. Collega's met auto waren er na 5 min.. Wij hechten geen waarde aan pakkie maar willen net als jij helpen daarvoor zijn we bij brw gegaan