Wij hebben bij start overleg gehad met EHBO club en zoals eerder genoemd komen wij niet ter vervanging van, wij zullen vragen of we ze kunnen helpen en zo niet dan gaan we weer. Langs weg kunnen we blijven om voor afzetting of andere zaken te verzorgen want anders dan burgers hebben wij natuurlijk wel overige middelen bij osn. Zoals grote paraplu bij regen, dekens zeiltjes pilonnen etc.
Ervaring leert echter dat er meestal gevraagd wordt om te blijven want tot nu toe heb ik zelden meegemaakt dat er meer dan 2 bhers (waarvan vaak nog een brwman op weg naar kazerne) ter plaatse waren en meedraaien in het 2 min rondje is dan zeker makkelijk. Overigens rukken wij met max 3 man uit dus in de weg staan zullen we niet snel doen.
Dan praatje over een buiten situatie, daar worden de burgerAED-ers over het algemeen niet voor gepiept, ligt aan plaats bepaling hartslag kent de term tov en thv niet die moet echt een postcode hebben, is een manco in mijn optiek weet overigens niet of dat met de nieuwe app nog zo is, maar ff verder...
Buiten kan ik me bij een melding naar de brw. nog wel wat voorstellen, je hebt idd wat meer middelen, ik bedoel ik loop niet met een dekzeil op mijn rug, maar bij een binnen situatie, en dan moet ik putten uit de eigen omgeving, leert de ervaring dat de burgerHV-ers imiddels aardig bij machte zijn om over te gaan tot taakverdelingen waaronder het voorkomen van een overvloed aan hulpverleners (elkaar in de weg lopen, zitten of staan) maar ook in het gidsen van de aanrijdende ambulance en politie of het creëren van extra werkruimte zodat bijvoorbeeld de ambu ook ruimte heeft om hun werkzaamheden op te starten zonder dat de reanimatie onderbroken wordt, het is weleens zover gegaan dat omwonende door de burgerHV-ers werden verzocht om bijvoorbeeld auto's te verplaatsen zodat er meer ruimte voor de ambu was bij vertrek.
Wel moet ik in mijn omgeving ook de blauwe kant na geven dat men zich enorm snel heeft aangepast en niet opdringerig is (misschien daarom ook wel wat critisch op de brandweer) en zich bij voldoende aanwezige burgers op andere zaken gaat richten zoals registeren wie er bijvoorbeeld in de woning aanwezig zijn, eerste opvang van familieleden en enige rust in de tent proberen te brengen (hoewel mijn ervaring ook is dat de rust redelijk terugkeert als de burgerHV-ers aanwezig zijn)
Eigenlijk is het hele reanimeren verhaaltje hier ondertussen min of meer een geoliede machine waar ook de "nieuwkomers" snel en goed ingeburgerd worden in hoe we werken mijn ervaring is dat daar al tijdens de cursus mee wordt begonnen en ook is het een vast onderwerp bij de herhalingen, daar wordt al meegegeven dat er bij een reanimatie meer te doen is dan pompen, blazen en klappen. Maar ook dat wanneer er aangegeven wordt dat er voldoende hulp in alle facetten aanwezig is dat je je omdraait en overgaat tot de orde van de dag. (inpakken en wegwezen)