Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122321 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #440 Gepost op: 4 december 2015, 12:59:59
Citaat van: RemRoof link=msg=1389608 date=1449230112
Dit zijn toch echt verschillende potjes. Brandweer: gemeentebelasting-VR. Ambulance: zorgpremie-verzekeraar-ambulancedienst. De GHOR wordt wel betaald uit belastinggeld, maar de MKA niet. Daarom valt deze dadelijk onder de ambulancevergunning.

RemRoof.
Excuus GHOR dan


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #441 Gepost op: 4 december 2015, 13:03:17
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389600 date=1449227892
Oke, ben ik heel onbeschoft als ik vraag of iemand uit de gele tak dan kan bevestigen dat iedereen een beademingsballon mag gebruiken ??

Oma werkt niet meer in Nederland...dus hoeft zij niet BIG-GEREGISTREERD te zijn. Maar ze is en blijft een bevoegd en bekwaam arts.

Iedereen mag een ballon gebruiken, of het verstandig is, is een tweede. Aangezien het een risicovolle handeling is. Expert heeft dit al meer dan eens uitgelegd en onderbouwd. Omdat die risico's er zijn is het algemene standpunt dat lekenhulpverleners beter geen ballonbeademing kunnen doen. Mensen uit de gele tak kunnen dit bevestigen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #442 Gepost op: 4 december 2015, 13:04:17
Citaat van: wjr307 link=msg=1389611 date=1449230399
Excuus GHOR dan

De GHOR heeft geen ambulances, wel kantoorpersoneel en gele of groene bedrijfsautootjes.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #443 Gepost op: 4 december 2015, 13:07:08
Citaat van: wjr307 link=msg=1389602 date=1449228055
Ze zijn mijn werkgever dus wat ze zeggen heb ik naar te luisteren.Beleid in onze VR is dat we geen ballon mogen gebruiken dus doen we dat. Beleid is dat we uitrukken als FRB dus doen we dat. Beleid is dat we een gele jas aan moeten trekken dus doen we dat. Allemaal al 10 jaar lang naar tevredenheid van ambupersoneel,politiek en burgers in onze regio.

Het valt mij in deze discussie op dat brandweermensen (ik ben mij bewust van de generalisering) weinig kritisch zijn over de werkzaamheden die zij moeten doen. Ligt dat aan de militaire structuur ofzo 998765
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #444 Gepost op: 4 december 2015, 13:16:36
Citaat van: RemRoof link=msg=1389613 date=1449230597
Oma werkt niet meer in Nederland...dus hoeft zij niet BIG-GEREGISTREERD te zijn. Maar ze is en blijft een bevoegd en bekwaam arts.

Iedereen mag een ballon gebruiken, of het verstandig is, is een tweede. Aangezien het een risicovolle handeling is. Expert heeft dit al meer dan eens uitgelegd en onderbouwd. Omdat die risico's er zijn is het algemene standpunt dat lekenhulpverleners beter geen ballonbeademing kunnen doen. Mensen uit de gele tak kunnen dit bevestigen.

RemRoof

Ik kan mij ook niet voorstellen dat forumlid Expert ergens gepost heeft dat leken niet bevoegd zijn om met de ballon te gaan beademen.

Ik adviseer leken om mond-op-beademing toe te passen. Als mensen het 'te vies' vinden mogen ze van mij ook alleen hartmassage toepassen (hands-only CPR). Ik heb geen probleem met het gebruik van beademingsballon door leken. Ik ga ook niet over de portomonnee van andere mensen. Wie een beademingsballon wil kopen moet het vooral doen, het zal een leek lukken om met het te ding te beademen, of het adequaat is is de grote vraag.

Het beademen met de ballon is niet gemakkelijk (bekwaamheid).


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #445 Gepost op: 4 december 2015, 13:18:47
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389603 date=1449228477
Dan ben je niet erg kritisch naar je werkgever, als mijn werkgever me bepaalde opdrachten zou geven die verkeerde verwachtingen kunnen scheppen dan krijgt hij toch echt wel vragen hoe hij denkt dat aan te kleden als het fout loopt.

Ik heb zelf een EHBO diploma behaald omdat ik de ervaring heb wat bepaalde uitstralingen aan verwachtingen kunnen wekken....
Het is rood met wit en heeft blauwe lampjes, dat de taal duits is daar heeft niemand opgelet....zo werkt het m.i. ook met kleding

Het is geen gebrek aan een kritische houding naar de werkgever maar een werkgever welke in overleg een taakuitbreiding heeft gerealiseerd.
Sterker nog er zijn brandweerkorpsen in VGGM  welke vanuit het korps druk naar boven hebben uitgeoefend om tot een FRB te komen, dit waren de pilot korpsen in VGGM De Valk, Harskamp ,Kootwijkerbroek, Scherpenzeel en Zwartebroek.

Na een aanloopperiode  waarbij ook zeer zeker het juridische traject is bekeken werden door de ambulancedienst voertuigen, de bekende ambulancegele Opel Corsa's gestationeerd bij de brandweer korpsen welke door brandweervrijwilligers, opgeleid en ingehuurd van de brandweer door de ambulancedienst gingen uitrukken bij reanimatie.
Dit alles in overleg en uitrukken betaald door de zorgverzekeraars, tenminste zo was de situatie toentertijd van de pilot.

Later zijn de auto's brandweerrood,met brandweer op de motorkap, geworden.
Dit aangezien mensen te veel medische verwachtingen hadden van mensen in een ambulancegele auto met het opschrift ambulance op de motorkap.

Naar mijn weten zijn de afspraken, met de zorgverzekeraars over de betaling van de inzet in de loop der jaren niet structureel gewijzigd .


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #446 Gepost op: 4 december 2015, 13:21:08
Citaat van: RemRoof link=msg=1389614 date=1449230657
De GHOR heeft geen ambulances, wel kantoorpersoneel en gele of groene bedrijfsautootjes.
En ovdg dan? Boeit trouwens niet ging mij erom dat de kosten niet perse uit BRW komen maar firefighter1970 heeft het prima toegelicht/ verwoord. En wat betreft die structuur dat klopt denk ik wel en mag ook zo zijn bij brw en pol. We hebben niet voor niks rangen en uitruk structuur is ook zo. In dagelijks werk geef ik leiding aan 35 man in de BRW auto heb ik te doen wat de bevelvoerder (bijv. automonteur) aangeeft zo werkt dat nu eenmaal
 En kleur jas hebben we inderdaad geen ruk over te vertellen en scheelt mij ook niks blusjas vindt ik ook prima maar werkgever heeft voor fluor jas gekozen.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #447 Gepost op: 4 december 2015, 13:25:29
Oma werkt niet meer in Nederland...dus hoeft zij niet BIG-GEREGISTREERD te zijn. Maar ze is en blijft een bevoegd en bekwaam arts.

Iedereen mag een ballon gebruiken, of het verstandig is, is een tweede. Aangezien het een risicovolle handeling is. Expert heeft dit al meer dan eens uitgelegd en onderbouwd. Omdat die risico's er zijn is het algemene standpunt dat lekenhulpverleners beter geen ballonbeademing kunnen doen. Mensen uit de gele tak kunnen dit bevestigen.

RemRoof
Oma geeft al zelf aan dat het niet gemakkelijk is om een effectieve ventilatie te bereiken met een masker ballon. Iedereen is bevoegd, maar ik zou het eerder anders stellen: er is geen wetgeving dat masker ballon beademing    door leken verbiedt. Dat is heel wat anders dan bevoegd, om maar eens te zwijgen over bekwaamheid.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #448 Gepost op: 4 december 2015, 13:26:08
Citaat van: RemRoof link=msg=1389618 date=1449230828
Het valt mij in deze discussie op dat brandweermensen (ik ben mij bewust van de generalisering) weinig kritisch zijn over de werkzaamheden die zij moeten doen. Ligt dat aan de militaire structuur ofzo 998765

Waarom zouden wij in hemelsnaam kritisch moeten zijn om uit te rukken naar reanimaties? We redden met enige regelmaat levens, de ambulance (in ieder geval in onze regio) is blij met de samenwerking en we worden toch regelmatig bijgeschoold voor reanimaties.

We zijn wel kritisch over veel uitrukken naar loze automaatjes, wegdek reinigen, (sommige) stormschades en wateroverlast en dergelijke.

En dan wil jij dat we kritisch zijn omdat we een prima jasje krijgen waardoor we midden in de winter niet met een blusjas (te warm) of in t-shirt (beetje fris) op straat hoeven te reanimeren? Hou op zeg, de discussie wordt meer en meer belachelijk.

Als Oma een Nederlands onderzoek aanhaalt waarin staat dat reanimaties door (o.a.) de brandweer niet zinvol zijn en ik citeer uit hetzelfde onderzoek dat het wel zo is, zelfs nog kosteneffectief, dan ligt het aan de belangen van de onderzoekers die ook hun geld willen blijven krijgen. Een verzuurde ambupleeg (of -chauffeur) op het forum benoemt dat de brandweer altijd haantje de voorste wil zijn en als dat door meerdere brandweerlieden wordt ontkend in hun eigen verzorgingsgebied is dat niet geloofwaardig?

Het is een kwestie van nodeloos moddergooien geworden. Ik erger me ook kapot aan de ambulancebemanning die bij een reanimatie het verzorgingstehuis binnenkomt, rustig door de aula wandelt en "goedemorgen" zegt, terwijl er verderop iemand dood gaat. Ik beschouw dat als een negatieve uitzondering in voor de rest heel veel gevallen waarbij gedreven ambulanceteams en andere hulpverleners een leven proberen te redden.

Ik geef ook aan waarom wij vaak van meerwaarde kunnen zijn. Zowel om als eerste ter plaatse te zijn, als om wat handjes te hebben voor de ambulancedienst. Ik snap niet waarom ambulanceverpleegkundigen niet een keer kritisch zijn en naar het management aangeven dat de operationele dekking te laag is. Als men dan toch zoveel last heeft van andere hulpverleners bij reanimaties, dan zouden zij zich er ook eens hard voor moeten maken om in de toekomst de problemen zelf op te lossen. Nu wordt klakkeloos het management gevolgd en die vinden het natuurlijk prima als een andere dienst voor een snelle respons zorgt. Als ik hier een kwartier op een ambulance moet wachten (en dat ligt dan niet aan de rijstijl van de chauffeur) dan zal zelfs de meest briljante ambulancevpk (zit die hier op het forum?) zelden succes boeken bij een reanimatie. Geef mij dan maar de brandweer, politie of burgerhulpverleners -in eerste instantie.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #449 Gepost op: 4 december 2015, 13:32:09
Citaat van: wjr307 link=msg=1389623 date=1449231668
En ovdg dan? ...

Een ovdg is in dienst van de GHOR.  Als het een verpleegkundige is van de ambulancedienst worden de ovdg-uren keurig door de RAV gefactureerd aan de GHOR. Iets wat de brandweer dus ook zou moeten doen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.