Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122301 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #490 Gepost op: 5 december 2015, 07:06:56
Citaat van: wjr307 link=msg=1389830 date=1449294785
Tuurlijk want er is wederzijds respect toch? (blusdiploma, geld graaiers, wanabees need to go on?)
Iets te impulsief gereageerd miss ga maar gewoon verder met de discussie


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #491 Gepost op: 5 december 2015, 08:06:31
Citaat van: wjr307 link=msg=1389831 date=1449295616
Iets te impulsief gereageerd miss ga maar gewoon verder met de discussie

Ik kan het ambulanceverpleegkundigen en brandweermensen niet kwalijk nemen dat ze hier op forum impuslief of geirriteerd reageren. Op de werkvloer krijg je dit soort frustraties dankzij de bestuurders en managers.

Ik had al een volledige pilot gepost. Als je goed leest ondek je snel dat men nooit de intentie heeft gehad om te willen weten of men het doel (hogere overleving na hartstilstand) daadwerkelijk zou kunnen realiseren. De burger/patient komt niet eens voor in de pilot. Voorts heeft men wel een onderzoeksvraag geformuleerd over draagvlak onder het (vrijwillig) brandweerpersoneel. Het wekt de schijn dat men bij voorbaat geen enkele interesse had aangaande het draagvlak onder ambulancepersoneel.

Als er al draagvlak was onder ambulancepersoneel zal het snel verdwijnen als de brandweermannen in nagenoeg dezelfde kleding als het ambulancepersoneel (of nagenoeg dezelfde kleding als het MMT in verleden in Nederland heeft gedragen) ter plaatse komt bij reanimaties. Als een bevelvoerder van de brandweer door al het gereutel aangewakkerd reanimaties ook nog eens gaat beschouwen als zijn inzet en cycli gaat bepalen terwijl de ambulanceverpleegkundige al bezig is ben je onderhand al voorbij het kookpunt gekomen.

Citaat van: Oma link=msg=1388847 date=1448979830

Citaat
Resultaten AED First responder pilot brandweer

Het bestuur van de VRU heeft in 2009 aangegeven onderzocht te willen hebben of het effectief is om brandweereenheden met een Automatische Externe Defibrillator (AED), als first responder, uit te laten rukken voor onwelwordingen waarbij het vermoedelijk noodzakelijk is om een reanimatie te starten. Om deze vraag te kunnen beantwoorden is in 2010 een pilot gestart. Oorspronkelijk deden vijf posten mee en vanaf 2011 is het aantal posten uitgebreid naar 10.

Aan de pilot nemen de brandweerposten Renswoude, Achterveld, Zeist, Den Dolder, Lopik, Benschop, Abcoude, Loenen aan de Vecht, Oudewater en Tolsteeg (Utrecht) deel.

Door deze keuze van posten werd een representatieve mix van landelijke en stedelijke gebieden gerealiseerd. Inzetten vonden plaats onder verantwoordelijkheid van de Medisch Manager van de RAVU. De volgende vragen stonden in het onderzoek centraal.

1. Is er sprake van een concrete tijdswinst (is de brandweer en/of politie daadwerkelijk sneller ter plaatse dan de RAVU)?

2. Is de brandweereenheid daadwerkelijk in staat om levensreddende handelingen te starten?

3. Is er voldoende draagvlak (animo/bereidheid) onder brandweerpersoneel voor structurele inbedding met inachtneming van de bijbehorende belasting?

Onderzoeksresultaten

In termen van multidisciplinaire samenwerking is het traject goed verlopen. Hierbij is continu aandacht geweest voor kwaliteitsverbetering en uniformiteit op gebied van procedures, werkwijzen en de onderlinge communicatie en afstemming tussen meldkamer ambulancezorg en de meldkamer brandweer.

1. Tijdswinst

Zowel in stedelijk als in landelijk gebied is tijdswinst behaald door het gelijktijdig alarmeren van zowel brandweer als twee ambulances die standaard worden gealarmeerd bij reanimatiemeldingen. De brandweer was in ruim de helft van het aantal meldingen eerder ter plaatse dan de eerst aankomende ambulance. Jaarlijks gaat het hierbij om ca. 40 meldingen voor de 10 pilotposten. De aansluiting van de politie bij de pilot is niet voldoende geweest om mee te kunnen wegen in de resultaten.

2. Handelingseffectiviteit

De primaire taak van de AED first responder eenheden is het starten van de reanimatie en het aansluiten van de AED. Daarnaast werd de aanvullende taak van het vervoersgereed maken en andere ondersteuningswerkzaamheden ten behoeve van de ambulancedienst als meerwaarde ervaren. Beide taken werden op professionele wijze uitgevoerd.

3. Draagvlak

Aan het begin en aan het einde van het traject werd onder de deelnemers een meting gehouden. De pilotposten staan positief tegenover het VRU initiatief. Het verrichten van levensreddende handelingen in deze vorm wordt gezien als een waardevolle en maatschappelijk relevante meerwaarde. AED first responder wordt niet als méér belastend ervaren in vergelijking tot de wettelijke taken in het kader van de Wvr.

De 10 pilotposten worden momenteel nog ingezet voor de first responder taak in afwachting van o.a. de ontwikkelingen rondom Veiligheidszorg op Maat. Tijdens de pilot is burgerparticipatie (Harslagnu) niet meegenomen. Burgerparticipatie krijgt inmiddels binnen de regio Utrecht steeds meer vorm. De directeur RAVU heeft aangegeven dat binnen de regio Utrecht in 2013 is gestart met burgerparticipatie (Hartslagnu) waarbij inmiddels 2 gemeenten zijn aangesloten. Een regio dekkende participatie verwacht hij over ca. 5 jaar. Deze ontwikkelingen kunnen een nog snellere hulpverlening bewerkstelligen wat de overlevingskans ten goede komt.

p.s. Voorts wekt deze de pilot de indruk dat de politie ook zou deelnemen aan deze pilot maar ergens is afgehaakt.


guest12562

  • Gast
Reactie #492 Gepost op: 5 december 2015, 09:55:11
Citaat van: Oma link=msg=1389837 date=1449299191
Als er al draagvlak was onder ambulancepersoneel zal het snel verdwijnen als de brandweermannen in nagenoeg dezelfde kleding als het ambulancepersoneel (of nagenoeg dezelfde kleding als het MMT in verleden in Nederland heeft gedragen) ter plaatse komt bij reanimaties. Als een bevelvoerder van de brandweer door al het gereutel aangewakkerd reanimaties ook nog eens gaat beschouwen als zijn inzet en cycli gaat bepalen terwijl de ambulanceverpleegkundige al bezig is ben je onderhand al voorbij het kookpunt gekomen.

Hier kan ik dus echt niet met mijn pet bij, als we een gezamenlijke klus hebben dan zou ik toch wel gek zijn als ik me op het medische vlak op ga stellen als leidinggevende als ik een ambulance verpleegkundige naast me heb staan?
Ieder zijn vak lijkt me, laten we vooral gebruik van elkaar maken en de klus samen doen, maar vooral op je vakgebied in blijven zetten en gezamenlijk de beste oplossing creëren.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #493 Gepost op: 5 december 2015, 10:12:46
Citaat van: Breathe link=msg=1389853 date=1449305711
Hier kan ik dus echt niet met mijn pet bij, als we een gezamenlijke klus hebben dan zou ik toch wel gek zijn als ik me op het medische vlak op ga stellen als leidinggevende als ik een ambulance verpleegkundige naast me heb staan?
Ieder zijn vak lijkt me, laten we vooral gebruik van elkaar maken en de klus samen doen, maar vooral op je vakgebied in blijven zetten en gezamenlijk de beste oplossing creëren.

Ik kan er ook niet met mijn pet bij. Ik vind het ook onjuist om het te negeren omdat een ervaren ambulanceverpleegkundige het post.

Ik wil weten hoe het zover heeft kunnen komen dat een bevelvoerder van de brandweer zich op deze wijze is gaan gedragen. Ik denk dat het komt door managers die niets anders doen dan de nadruk op deze taak te leggen, het aanwakkeren binnen de brandweer dat de reanimatieprocedure volgens strakke regels moet gaan verlopen, het steeds verder verleggen van de grens door reanimatie te beschouwen als brandweerinzet omdat ze vaak als eerste ter plaatse zijn waardoor het gevoel kan ontstaan dat de brandweer de reanimatie doet en de ambulancedienst pas komt als de brandweer klaar is of op moment dat de bevelvoerder denkt dat het goed verloopt.

Bij de brandweer zal ook meespelen dat een keertje "succes" het gevoel versterkt dat er bewijs is dat deze strakke inzetwijze succesvol is dus smaakt naar meer. Het komt er op neer dat men steeds meer in een belevingswereld raakt waarin men denkt dat het redden van iemand een hartstilstand net zo simpel is als succesvol een containerbrandje blussen.


guest12562

  • Gast
Reactie #494 Gepost op: 5 december 2015, 10:34:59
Schoenmaker blijf bij je leest, want ook al zou ik met mijn ploeg als eerste zijn dan zou ik de verpleegkundige bijpraten wat we hebben gedaan om zo goed als mogelijk over te dragen.
Ik ga er dan gewoon van uit dat de verpleegkundige zijn ding gaat doen en wij als team gaan ondersteunen. Maar goed helaas denken blijkbaar sommige (hoop ik) daar anders over.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #495 Gepost op: 5 december 2015, 12:30:57
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1389765 date=1449264845
 gebruik van beademinsgballon is een risicovolle handeling, in buitenland is er al volop ''beademd'' doer allerlei niet adequaat opgeleide disciplines zonder adequaat lucht en O2 in de patient te krijgen.. knijpen in de ballon wil nog niet zeggen dat je goed beademd...

Ik zou het niet weten Joffry, ik heb zo'n ding nog nooit in mijn handen gehad. Ik weet dat het met mond op mond al lastig genoeg kan zijn.
Ik was puur uit op een reactie of het een voorbehoudenhandeling is zoals aan wjr307 zou zijn aangegeven door de hogerbrandweerleiding.
Oma gaf dat al aan maar gaf ook aan niet meer BIG geregistreerd te zijn, niet om oma tegen de schenen te schoppen maar puur om een reactie van een BIG geregistreerd persoon te krijgen heb ik mijn vraag zo gesteld.

Uit de antwoorden van jou en remroof blijkt dus niet dat de hogere brandweerleiding ook nog eens hun "onderdanen" verkeerd voorlicht en dat vind ik een kwalijke zaak. Wees dan. zeker als leiding van een hulpdienst eerlijk naar je mensen, je mag het gebruiken hebt geen scholing gehad om het te gebruiken dus blijf er met je handjes van af.

Zo denk ik ook over de kleding gelijkend op die van de ambu dienst, ik ben er heilig van overtuigd dat de dames en heren uitvoerenden handelen naar eer en geweten en als zij van hogerhand de "bijbehorende kleding" aangereikt krijgen als "zo hoort het" dan gaat dat aan (ik vind het niet slim maar snap het wel) Ik ben dan van mening dat er bij de hogere plekjes binnen de VR een aantal vogels last hebben van wannabee gedrag en niet hebben nagedacht over de gevolgen die de kleding kan hebben bij het publiek.

Als ik ergens ben en er gaat iets mis dan begint het al dat ik de hulpdienst verwacht die ik gebeld heb, vraag ik om geel en er komt rood dan krab ik even achter mijn oren als leek maar, gelukkig er stappen mensen in ambu pakjes uit de rode auto....die mensen kunnen het SO gelukkig helemaal beoordelen..... jammer joh het zijn gewoon EHBO-er die met OGS mogen rijden en ik hoop oprecht dat de uitvoerenden daar over ook achter hun oren gaan krabben en dan mag je zeggen het staat met grote letters op mijn rug maar daar kijkt de mens door de bankgenomen niet naar

Nogmaals ik oordeel daar in het beeld van sommigen wat eenvoudig in maar heb inmiddels 2x aan den lijven mogen onder vinden hoe snel je verwachtingen wekt. Mocht het voorkomen dat ik met de brandweerbus een keer naar een EHBO dienst rijdt dan laat ik al bewust mijn EHBO kleding uit want dan is het risico dat ik verkeerde verwachtingen wek nog een keer zo groot. Het is rood, heeft een witte streep, heeft blauwe lampen.... en er zit ook nog iemand in HV gelijkende kleding achter het stuur.... vind je het heel erg als ik (als leken HV-er maar ook als hobbist) voor dat risico bedank en dat je dat risico als leek wel kunt onderkennen maar als hogere brw leiding kennelijk niet (beroepsdeformatie??)

Het is kinderlijk eenvoudig zoals:
Citaat van: Breathe link=msg=1389857 date=1449308099
Schoenmaker blijf bij je leest.

Citaat van: jelte link=msg=1389768 date=1449265266
Wie let er bij zijn aanvullende verzekering op dat deze wel een vergoeding uitkeert aan de eigenaar van de AED. Wie heeft er naar gevraagd? Zolang er geen vraag is waarom zouden ze dat aanbieden dan?

Diverse keren gedaan bij verschillende zorg verzekeraars helaas er is er niet een die vergoed. Zilverenkruis was zelfs de enige die er serieus mee omging in die zin dat men de vraag zou beoordelen of het inderdaad niet zou moeten, antwoord we doen het niet want ..... (heb het helaas niet meer na een comp.crash)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #496 Gepost op: 5 december 2015, 12:42:42
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389877 date=1449315057
Oma gaf dat al aan maar gaf ook aan niet meer BIG geregistreerd te zijn, niet om oma tegen de schenen te schoppen maar puur om een reactie van een BIG geregistreerd persoon te krijgen heb ik mijn vraag zo gesteld.

Wat zou het betekenen als een BIG-geregistreerde je zegt dat niet iedereen bevoegd is om te gaan beademen met de ballon?

Wat als een BIG-geregistreerde hier iets post waar ik het medisch inhoudelijk niet mee eens ben?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #497 Gepost op: 5 december 2015, 12:48:47
Citaat van: Oma link=msg=1389881 date=1449315762
Wat zou het betekenen als een BIG-geregistreerde je zegt dat niet iedereen bevoegd is om te gaan beademen met de ballon? In basis dat het niet mag, dat ik het eventueel zou doen is iets als, regels zijn er om je er niet aan te houden (niet altijd even handig)

Wat als een BIG-geregistreerde hier iets post waar ik het medisch inhoudelijk niet mee eens ben? Ik weet dat oma zich dan laat horen / zien  ;D

Dat was ook niet waar het me om ging, ik wilde gewoon elke mogelijkheid van "ja maar" voorkomen
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #498 Gepost op: 5 december 2015, 12:58:20
Citaat van: Breathe link=msg=1389857 date=1449308099
Schoenmaker blijf bij je leest, want ook al zou ik met mijn ploeg als eerste zijn dan zou ik de verpleegkundige bijpraten wat we hebben gedaan om zo goed als mogelijk over te dragen.
Ik ga er dan gewoon van uit dat de verpleegkundige zijn ding gaat doen en wij als team gaan ondersteunen. Maar goed helaas denken blijkbaar sommige (hoop ik) daar anders over.
Volledig eens en zo gaat het ook al 10 jaar bij ons


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #499 Gepost op: 5 december 2015, 13:00:03
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389884 date=1449316127
Dat was ook niet waar het me om ging, ik wilde gewoon elke mogelijkheid van "ja maar" voorkomen

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389877 date=1449315057
Oma gaf dat al aan maar gaf ook aan niet meer BIG geregistreerd te zijn, niet om oma tegen de schenen te schoppen maar puur om een reactie van een BIG geregistreerd persoon te krijgen heb ik mijn vraag zo gesteld.

Uit de antwoorden van jou en remroof blijkt dus niet dat de hogere brandweerleiding ook nog eens hun "onderdanen" verkeerd voorlicht en dat vind ik een kwalijke zaak.

Hoe zit het met de BIG-registratie van Remroof?

Is het mogelijk dat de hogere brandweerleiding het antwoord niet zelf bedacht heeft maar zij de woorden herhalen van een BIG-geregistreerde Medisch Manager Ambulancezorg?

De BIG-geregistreerde opperhoofden van de ambulancediensten schrijven in hun 'First en rapid responder, beleidsdocument en landelijke richtlijn vastgesteld door het Algemeen Bestuur van AmbulanceZorg Nederland' bijvoorbeeld:

Citaat
BLS is een vorm van hulpverlening bij een hartritmestoornis door hartmassage en beademing zonder gebruik van hulpstukken.

Oma, niet meer BIG-geregistreerd en niet meer werkzaam in Nederland, is het daar helemaal niet mee eens:

Citaat van: Oma link=msg=1388475 date=1448865592
Hartmassage is een vorm van hulpverlening bij een circulatiestilstand (als het hart geen effectieve output meer heeft).