Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122309 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #500 Gepost op: 5 december 2015, 13:04:37
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389877 date=1449315057
Uit de antwoorden van jou en remroof blijkt dus niet dat de hogere brandweerleiding ook nog eens hun "onderdanen" verkeerd voorlicht en dat vind ik een kwalijke zaak. Wees dan. zeker als leiding van een hulpdienst eerlijk naar je mensen, je mag het gebruiken hebt geen scholing gehad om het te gebruiken dus blijf er met je handjes van af.

oepsie tikfoutje over het hoofd gezien
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


helm

  • Gast
Reactie #501 Gepost op: 5 december 2015, 13:16:06
In het BIG register staan:
Apotheker
Arts
Fysiotherapeut
Gezondheidszorg psycholoog
Psychotherapeut
Tandarts
Verloskundige
Verpleegkundige

Zeker de helft heeft geen idee wat masker-ballon beademing is en hoe het moet.


guest12562

  • Gast
Reactie #502 Gepost op: 5 december 2015, 13:50:39
Citaat van: René van der Helm link=msg=1389891 date=1449317766
Zeker de helft heeft geen idee wat masker-ballon beademing is en hoe het moet.

Klopt maar ooit in een ver verleden kreeg ik hem toch mooi in mijn handen gedouwd, toen nog als duiker en kon ik gewoon onder aanvoering van de verpleegkundige de ballon bedienen. Je moet wat, de verpleegkundige had het druk zat.

Ik ben overigens niet meer dan een brandweerman met een twee jaarlijkse EHBO en reanimatie update.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #503 Gepost op: 5 december 2015, 14:06:41
Citaat van: Oma link=msg=1389887 date=1449316803
Hoe zit het met de BIG-registratie van Remroof?


Kan ik heel duidelijk over zijn: ik ben niet BIG-geregistreerd en werk niet in het buitenland. Maar ik heb wel een paar hersens gekregen. 0098
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #504 Gepost op: 5 december 2015, 14:13:09
Citaat van: RemRoof link=msg=1389902 date=1449320801
Maar ik heb wel een paar hersens gekregen. 0098

Dat zullen ze bij de brandweer leiding (regionaal en landelijk nivo) ook hebben het verschil is hoe je ze gebruikt. Door je mensen onjuist te informeren en geen oog te hebben voor het mogelijk wekken van verkeerde verwachtingen gebruik je ze mijns inziens of niet of verkeerd.
Je mag (wederom mijns inziens) verwachten dat er juist op regionaal en landelijk nivo veel aangelegen is om verwarring te voorkomen zeker wanneer de taken van de hulpdiensten steeds meer met elkaar verweven raken.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #505 Gepost op: 5 december 2015, 14:21:30
Citaat van: Breathe link=msg=1389899 date=1449319839
Klopt maar ooit in een ver verleden kreeg ik hem toch mooi in mijn handen gedouwd, toen nog als duiker en kon ik gewoon onder aanvoering van de verpleegkundige de ballon bedienen. Je moet wat, de verpleegkundige had het druk zat.

Geen probleem, in het heden doe ik dat ook nog wel als ik handen en mensen tekort kom. Als de patient geintubeerd is dan is het knijpen in de ballon niet zo moeilijk meer, zeker niet als de arts of verpleegkundige je wat aanwijzingen geeft (hoe vaak je moet knijpen in het ding).


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #506 Gepost op: 5 december 2015, 15:27:03
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389903 date=1449321189
Door je mensen onjuist te informeren en geen oog te hebben voor het mogelijk wekken van verkeerde verwachtingen gebruik je ze mijns inziens of niet of verkeerd.

Vertel eens over onjuiste informatie of verkeerd gewekte verwachtingen


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #507 Gepost op: 5 december 2015, 15:46:34
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1389924 date=1449325623
Vertel eens over onjuiste informatie of verkeerd gewekte verwachtingen

Je mensen vertellen dat het gebruik van een beademingsballon een voorbehouden handeling.
Verkeerde verwachtingen wekken door je te kleden in kleding gelijkend op die van een andere hulpdienst.

Maar ik meen dat ik dat in verschillende reacties voldoende uit een heb gezet.

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389877 date=1449315057

Zo denk ik ook over de kleding gelijkend op die van de ambu dienst, ik ben er heilig van overtuigd dat de dames en heren uitvoerenden handelen naar eer en geweten en als zij van hogerhand de "bijbehorende kleding" aangereikt krijgen als "zo hoort het" dan gaat dat aan (ik vind het niet slim maar snap het wel) Ik ben dan van mening dat er bij de hogere plekjes binnen de VR een aantal vogels last hebben van wannabee gedrag en niet hebben nagedacht over de gevolgen die de kleding kan hebben bij het publiek.

Als ik ergens ben en er gaat iets mis dan begint het al dat ik de hulpdienst verwacht die ik gebeld heb, vraag ik om geel en er komt rood dan krab ik even achter mijn oren als leek maar, gelukkig er stappen mensen in ambu pakjes uit de rode auto....die mensen kunnen het SO gelukkig helemaal beoordelen..... jammer joh het zijn gewoon EHBO-er die met OGS mogen rijden en ik hoop oprecht dat de uitvoerenden daar over ook achter hun oren gaan krabben en dan mag je zeggen het staat met grote letters op mijn rug maar daar kijkt de mens door de bankgenomen niet naar

Nogmaals ik oordeel daar in het beeld van sommigen wat eenvoudig in maar heb inmiddels 2x aan den lijven mogen onder vinden hoe snel je verwachtingen wekt. Mocht het voorkomen dat ik met de brandweerbus een keer naar een EHBO dienst rijdt dan laat ik al bewust mijn EHBO kleding uit want dan is het risico dat ik verkeerde verwachtingen wek nog een keer zo groot. Het is rood, heeft een witte streep, heeft blauwe lampen.... en er zit ook nog iemand in HV gelijkende kleding achter het stuur.... vind je het heel erg als ik (als leken HV-er maar ook als hobbist) voor dat risico bedank en dat je dat risico als leek wel kunt onderkennen maar als hogere brw leiding kennelijk niet (beroepsdeformatie??)

Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #508 Gepost op: 5 december 2015, 16:01:19
De discussie over beademing met ballon is al vaker op het forum gevoerd (zie hieronder). Graag in de bestaande topics verder discussiëren en hier terug naar het het onderwerp van het topic. Tevens het dringende verzoek alleen nieuwe inzichten te posten en geen herhaling van zetten. Ieders mening is ondertussen bekend. "We agree to disagree".

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=7461.0
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=1553.0
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=36577.0
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=6339.0


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #509 Gepost op: 5 december 2015, 21:21:35
Dus in die discussie is de onjuiste voorlichting vanuit de brandweer juist over die ballon ook gevoerd.
Hetzelfde gebeurd ook met de uitruk voor een reanimatie. De leiding zegt er worden mensenlevens gered en omdat de leiding het zegt is bijna iedereen binnen die organistie van mening dat dit dan ook werkelijk zo moet zijn.
Dat de leiding van zowel politie en brandweer gewoon voorbijgaan aan onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek doet daar niets aan af.
Wetenschappers zijn voor hun maar een stel prutsers omdat die niet met de benen in de modder staan en ipv de succesverhalen te onderzoeken alleen maar de cijfers van duizenden reanimatie's te onderzoeken zonder ook maar enige emotie te tonen.
Hier wordt gesteld dat voor elk onderzoek wel een tegenonderzoek bestaat die dan weer wat anders beweert. Nu is het alleen niemand nog gelukt waar dan ook zo'n onderzoek te vinden. Sommigen vinden eenstukje geciteerde tekst die een journalist ergens vindt genoeg zonder naar het geheel te kijken.
Ik stond toen deze discussie begon nogal kritisch tegenover het tegen geluid maar ben gaandeweg wel overtuigd geraakt dat het geen meerwaarde heeft om na 5 minuten nog aan te komen om de aed aan te sluiten.
Dus brandweer en politie moeten wat mij betreft proberen binnen 2 a 3 ter plaatse te komen of anders gewoon doen waar ze voor zijn en het overlaten aan de gele tak.
Niet omdat ik ze geen succes verhaal gun of die uitrukvergoeding maar juist omdat de tijd en het geld zoveel beter besteed kunnen worden in die organisatie en omdat het niet helpt, ook al lijkt het voor een leek toch anders. Alles is gewoon niet hoe het lijkt.
Mijn ogen zijn in ieder geval wel open gegaan en die 6 minuten zone waar de hartstichting het over heeft moet in ieder geval een paar minuten naar beneden. Dat zal te duur zijn en onhaalbaar dus tegen beter weten in en om de geldstroom op gang te houden wordt ons nog steeds de 6 minuten voorgehouden.