Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122305 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #510 Gepost op: 5 december 2015, 22:58:36
Dat er geen winst meer te behalen zou zijn ben ik niet met je eens Jelte, als ik het commentaar van Rene vd Helm over de app van Oma goed begrijp dan heeft Oma wel een punt dat er dus terdege systemen zijn waarmee die winst behaald kan worden en niet alleen tav een reanimatie.

Daartoe moeten de hulpdiensten en hartstichting wel de bereidheid moeten hebben om die systemen te bekijken en te testen alsook bij de partijen die daar al gebruik van maken eens een licht op te steken. Daarnaast is het ook van belang om als hulpdienst je goede en slechte punten te onderkennen met andere woorden datgene doen waar je goed in bent.

Voor de hulpdiensten is dat zorg dragen dat je middels de beschikbare techniek de hulpvraag zsm beantwoord maar, de techniek die daartoe gebruikt wordt (het ontwikkelen van een alarmeringsysteem, of het installeren van een reeds bestaand systeem) aan de techneuten overlaten.
Ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat de hulpdiensten en de hartstichting (naar goed nederlands gebruik) hun eigen wiel opnieuw willen blijven uitvinden. In mijn vak heb ik gelukkig geleerd om kennis daar te zoeken waar het aanwezig is, voor mijn auto bij de garage, voor mijn gezondheid bij de huisarts... en verder, voor brand bij de brandweer. Laat men dat nu ook eens proberen om die kennis te vinden bij andere (buitenlandse) diensten.
Als je in je eigen wereld blijft steken dan krijg je last van tunnel visie en ga je andere voordelen over het hoofd zien wat is er mis om leken HV-ers ook in te zetten bij de eerste zorg voor andere slachtoffers dan alleen iemand met hartfalen, voorop gesteld dat de leken zich dan ook bewust zijn van hun beperkingen en niet zelf de doctor gaan uithangen
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #511 Gepost op: 5 december 2015, 23:28:18
Citaat van: Oma link=msg=1389856 date=1449306766
Ik kan er ook niet met mijn pet bij. Ik vind het ook onjuist om het te negeren omdat een ervaren ambulanceverpleegkundige het post.

Ik wil weten hoe het zover heeft kunnen komen dat een bevelvoerder van de brandweer zich op deze wijze is gaan gedragen. Ik denk dat het komt door managers die niets anders doen dan de nadruk op deze taak te leggen, het aanwakkeren binnen de brandweer dat de reanimatieprocedure volgens strakke regels moet gaan verlopen, het steeds verder verleggen van de grens door reanimatie te beschouwen als brandweerinzet omdat ze vaak als eerste ter plaatse zijn waardoor het gevoel kan ontstaan dat de brandweer de reanimatie doet en de ambulancedienst pas komt als de brandweer klaar is of op moment dat de bevelvoerder denkt dat het goed verloopt.

Bij de brandweer zal ook meespelen dat een keertje "succes" het gevoel versterkt dat er bewijs is dat deze strakke inzetwijze succesvol is dus smaakt naar meer. Het komt er op neer dat men steeds meer in een belevingswereld raakt waarin men denkt dat het redden van iemand een hartstilstand net zo simpel is als succesvol een containerbrandje blussen.
 sterker nog, deze week bij AT5 en in het Parool, ''brandweer redt mensen door reanimatie''
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #512 Gepost op: 6 december 2015, 07:21:44
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1389989 date=1449354498
 sterker nog, deze week bij AT5 en in het Parool, ''brandweer redt mensen door reanimatie''

Flikken ze op grote schaal, volksverlakkerij.

Citaat
Waarna sommige mensen zich hardop afvroegen of al 'die poppenkast' nou echt nodig geweest was.

Het antwoord, volgens Corné Hagenaars, clustercommandant van de brandweer Midden en West Brabant, is een volmondig 'ja', gestaafd door cijfers.

http://www.bndestem.nl/regio/breda/brandweer-in-west-brabant-arriveert-vaak-eerder-dan-ambulance-bij-reanimatie-1.5268365

Citaat
De eerste zes minuten na een hartfalen zijn van groot belang. Het is nog niet duidelijk welke keuze er wordt gemaakt als er tijdens de reanimatie een brandmelding komt.

http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/129889/lelystad-brandweer-rukt-ook-uit-voor-hartstilstanden

In de polder heeft de brandweer nog geen idee wat ze precies belangrijker vinden, woningbrand blussen of opa thuis in zijn bed gaan reanimeren.

Citaat
'' Van de 10.000 reanimaties per jaar is  succes gestegen, van 9 procent in 1995 naar 23 procent nu, zegt Koster.

deel daarvan dankt zijn leven aan  brandweer

aantal slachtoffers ligt vele malen hoger dan  aantal verkeersdoden, in  laatste geval doen we er alles aan om  cijfers terug te dringen.''

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4200595/2015/12/03/Brandweerhulp-haalt-talloze-levens-terug-na-hartstilstand.dhtml

* Levensverwachting van mensen met HIV is in 2015 vergelijkbaar met mensen zonder HIV, in 1995 lagen de kaarten iets anders op tafel. Het is niet te danken aan de brandweer. Bij reanimaties is de stijging in de afgelopen 20 jaar vooral terug te voeren op de AED en de vooruitgang in de geneeskunde. Koster liegt niet over de brandweer; in zijn wetenschappelijke publicatie heeft hij geschreven; We report a marginal survival benefit from the use of a dispatched AED.

* Nederland heeft relatief weinig verkeersdoden. Het is te danken aan ontzettend veel preventie. Voor de zwaarste categorie ongevalspatienten doen we helemaal niet. De ambulance mag er 15 minuten over doen voor ze ter plaatse zijn, het MMT heeft nog iets meer tijd nodig. Het aantal verkeersdoden in Nederland kan fors dalen als we sneller bij het slachtoffer zijn (burgerhulpverlener, EHBO, brandweer, politie, ambulance). Een tourniquet voor iedere politieman is volgens de korpsleiding te duur.

Er is Nederland nooit een moment geweest dat we dachten het aantal verkeersslachtoffers te kunnen beperken door meer repressie zonder enige vorm van preventie. Bij reanimatie doen we dat wel.

Je moet beginnen met mensen te vertellen dat ze een hartstilstand kunnen voorkomen door minder en beter te vreten, stoppen met roken en vaker te bewegen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #513 Gepost op: 6 december 2015, 07:38:18
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389978 date=1449352716
Dat er geen winst meer te behalen zou zijn ben ik niet met je eens Jelte, als ik het commentaar van Rene vd Helm over de app van Oma goed begrijp dan heeft Oma wel een punt dat er dus terdege systemen zijn waarmee die winst behaald kan worden en niet alleen tav een reanimatie.

Daartoe moeten de hulpdiensten en hartstichting wel de bereidheid moeten hebben om die systemen te bekijken en te testen alsook bij de partijen die daar al gebruik van maken eens een licht op te steken. Daarnaast is het ook van belang om als hulpdienst je goede en slechte punten te onderkennen met andere woorden datgene doen waar je goed in bent.

Voor de hulpdiensten is dat zorg dragen dat je middels de beschikbare techniek de hulpvraag zsm beantwoord maar, de techniek die daartoe gebruikt wordt (het ontwikkelen van een alarmeringsysteem, of het installeren van een reeds bestaand systeem) aan de techneuten overlaten.
Ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat de hulpdiensten en de hartstichting (naar goed nederlands gebruik) hun eigen wiel opnieuw willen blijven uitvinden. In mijn vak heb ik gelukkig geleerd om kennis daar te zoeken waar het aanwezig is, voor mijn auto bij de garage, voor mijn gezondheid bij de huisarts... en verder, voor brand bij de brandweer. Laat men dat nu ook eens proberen om die kennis te vinden bij andere (buitenlandse) diensten.
Als je in je eigen wereld blijft steken dan krijg je last van tunnel visie en ga je andere voordelen over het hoofd zien wat is er mis om leken HV-ers ook in te zetten bij de eerste zorg voor andere slachtoffers dan alleen iemand met hartfalen, voorop gesteld dat de leken zich dan ook bewust zijn van hun beperkingen en niet zelf de doctor gaan uithangen

Ik denk dat het zelfs verstandig is om gebruik te maken van gratis alarmeringssystemen met meer mogelijkheden. Nederland heeft niet het beste CV op gebied van software ontwikkelen (computersysteem nationale politie, OV chipkaart, p2000 openbaar terwijl het nooit de bedoeling was en niet mogelijk is om het wel af te schermen, etc). Wat doet je denken dat een stichting opgericht door een aantal RAV-en een beter alarmeringssysteem zal kunnen ontwikkelen dan bijvoorbeeld de GoodsSAM app.

De tweede kamer heeft besloten er een miljoen euro extra in te pompen om het systeem te verbeteren. De GoodSAM app is op een zolderkamertje in elkaar geflanst door twee studenten en een neurochirurg.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #514 Gepost op: 6 december 2015, 08:45:30


helm

  • Gast
Reactie #515 Gepost op: 6 december 2015, 10:06:13
Citaat van: Oma link=msg=1390047 date=1449383898
Ik denk dat het zelfs verstandig is om gebruik te maken van gratis alarmeringssystemen met meer mogelijkheden. Nederland heeft niet het beste CV op gebied van software ontwikkelen (computersysteem nationale politie, OV chipkaart, p2000 openbaar terwijl het nooit de bedoeling was en niet mogelijk is om het wel af te schermen, etc). Wat doet je denken dat een stichting opgericht door een aantal RAV-en een beter alarmeringssysteem zal kunnen ontwikkelen dan bijvoorbeeld de GoodsSAM app.

De tweede kamer heeft besloten er een miljoen euro extra in te pompen om het systeem te verbeteren. De GoodSAM app is op een zolderkamertje in elkaar geflanst door twee studenten en een neurochirurg.

Ik heb hier mijn bevindingen van de GoodSAM app geschreven:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=38149.msg1390065#msg1390065


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #516 Gepost op: 6 december 2015, 10:33:14
Ah. Over die beademingsballon heb ik geen mening.

Wij in HM weten heel goed wat we wel en niet kunnen, waarom we deze kleding dragen en dat maar weinig van onze inzetten een succesvol einde kennen.

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389927 date=1449326794
Je mensen vertellen dat het gebruik van een beademingsballon een voorbehouden handeling.
Verkeerde verwachtingen wekken door je te kleden in kleding gelijkend op die van een andere hulpdienst.

Maar ik meen dat ik dat in verschillende reacties voldoende uit een heb gezet.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #517 Gepost op: 6 december 2015, 11:49:35
Citaat van: jelte link=msg=1390081 date=1449398513
Het is belangrijk om hulpverleners in de buurt te hebben.
Bij reanimaties is het ook belangrijk een AED in de buurt te hebben. Deze zijn nog erg duur en te duur om in elke straat er één te hangen. Het is nu wachten tot er studenten geneeskunde en technologie de koppen bij elkaar steken en een project opzetten voor een betaalbare AED voor iedere hoek van de straat.
Even wachten, de ambulancedrone is er bijna  ::)
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #518 Gepost op: 6 december 2015, 12:11:10
Over de GoodSAM app kunnen we hier verder: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1390065 Laten we dit topic houden over niet-medische hulpverleners bij een reanimatie.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #519 Gepost op: 6 december 2015, 12:20:07
Citaat van: Oma link=msg=1390047 date=1449383898
Wat doet je denken dat een stichting opgericht door een aantal RAV-en een beter alarmeringssysteem zal kunnen ontwikkelen dan bijvoorbeeld de GoodsSAM app.

De tweede kamer heeft besloten er een miljoen euro extra in te pompen om het systeem te verbeteren. De GoodSAM app is op een zolderkamertje in elkaar geflanst door twee studenten en een neurochirurg.

Ik denk juist net als jij het tegenover gestelde, alleen moeten de bewuste diensten en stichtingen daar wel voor open staan en derhalve niet steeds zelf een nieuw wiel uit willen vinden. Zie het als de reserveband in je auto, eerst hadden we een "normaal" reservewiel, toen kwam de thuis brenger en nu hebben we niks meer, die kant zie ik het ook op gaan als de "gevestigde organisaties" hun eigen wielen uit willen blijven vinden. Goede technieken worden over het hoofd gezien of misschien beoordeeld als "te breed" daar zou mijns inziens op meer gebieden dan alleen een fucking reanimatie voordeel te halen zijn voor welk slachtoffer van welke impact dan ook.

Gelukkig zie je dergelijke dingen zo af en toe wel gebeuren door "handige en doortastende" passanten.
Een chauffeur met een laadkraan die een te water geraakte auto boven water haalt (voor er een hulpdienst is) of een bestuurder van een gewone auto die een verkreukelde auto met slachtoffers middels de sleepkabel borgt aan zijn eigen auto om te voorkomend dat het wrak verder weg zakt. Die toevallig passerende EHBO-er die een bloeding stelpt....
Als hulpdienst zou je dergelijke figuren moeten toe juichen en handig "misbruiken" waarom ga je wachten op een brandweer HV voertuig met kraan als handige henkie een straat verder staat met een vrachtauto met zo'n zelfde kraan....

Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1390091 date=1449399954
Dan zie ik toch liever dat de overheid zoiets oppakt.

Laat de overheid en de hulpdiensten dat gewoon oppakken maar dan moeten ze niet ziende blind zijn, jan boerenknecht is geen concurrent maar misschien wel een handige rakker, die het verschil kan maken tussen jouw succes of een in rouw gedompelde familie.
En dan zal het velen een wortel zijn wie er komt aan huppelen om de eerste hulp te verlenen als die persoon de tijd maar kan overbruggen tot die profs er zijn.
Blijft dat de leken hun grenzen moeten kennen en respecteren
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend