Wat doet je denken dat een stichting opgericht door een aantal RAV-en een beter alarmeringssysteem zal kunnen ontwikkelen dan bijvoorbeeld de GoodsSAM app.
De tweede kamer heeft besloten er een miljoen euro extra in te pompen om het systeem te verbeteren. De GoodSAM app is op een zolderkamertje in elkaar geflanst door twee studenten en een neurochirurg.
Ik denk juist net als jij het tegenover gestelde, alleen moeten de bewuste diensten en stichtingen daar wel voor open staan en derhalve niet steeds zelf een nieuw wiel uit willen vinden. Zie het als de reserveband in je auto, eerst hadden we een "normaal" reservewiel, toen kwam de thuis brenger en nu hebben we niks meer, die kant zie ik het ook op gaan als de "gevestigde organisaties" hun eigen wielen uit willen blijven vinden. Goede technieken worden over het hoofd gezien of misschien beoordeeld als "te breed" daar zou mijns inziens op meer gebieden dan alleen een fucking reanimatie voordeel te halen zijn voor welk slachtoffer van welke impact dan ook.
Gelukkig zie je dergelijke dingen zo af en toe wel gebeuren door "handige en doortastende" passanten.
Een chauffeur met een laadkraan die een te water geraakte auto boven water haalt (voor er een hulpdienst is) of een bestuurder van een gewone auto die een verkreukelde auto met slachtoffers middels de sleepkabel borgt aan zijn eigen auto om te voorkomend dat het wrak verder weg zakt. Die toevallig passerende EHBO-er die een bloeding stelpt....
Als hulpdienst zou je dergelijke figuren moeten toe juichen en handig "misbruiken" waarom ga je wachten op een brandweer HV voertuig met kraan als handige henkie een straat verder staat met een vrachtauto met zo'n zelfde kraan....
Dan zie ik toch liever dat de overheid zoiets oppakt.
Laat de overheid en de hulpdiensten dat gewoon oppakken maar dan moeten ze niet ziende blind zijn, jan boerenknecht is geen concurrent maar misschien wel een handige rakker, die het verschil kan maken tussen jouw succes of een in rouw gedompelde familie.
En dan zal het velen een wortel zijn wie er komt aan huppelen om de eerste hulp te verlenen als die persoon de tijd maar kan overbruggen tot die profs er zijn.
Blijft dat de leken hun grenzen moeten kennen en respecteren