Ja maar je moet ook deze "vrijwilligers" tevreden houden want je hebt ze wel gewoon nodig.
Ik hoorde laatst al klagen van een vrijwillige brandweerman dat ze de laatste tijd weinig uitrukken meer hadden. Of dat klagen was om de vergoeding of de actie weet ik niet maar ze willen toch dat zo af en toe die pieper af gaat.
De brandweer is gewoon veel duurder dan de burgerhulpverlener maar misschien wordt dit gebruikt om de brandweerman te motiveren.
Want de brandweer is niet beter in reanimatie als de BurgerHulpverlener en hij is veel duurder. Het enige verschil is dat hij wel zeker opkomt bij een oproep.
Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar extra taken verzinnen om maar uit te kunnen rukken is wel het meest onzinnige dat ik in tijden heb gehoord. Bovendien: de brandweerlieden op straat hebben hier zelf weinig over te zeggen; dit soort besluiten worden op bestuurlijk niveau (door de burgemeesters) genomen met de achterliggende gedachte dat er sprake is van een aanzienlijke toegevoegde waarde. Dan hoeft van mij de discussie over die waarde inderdaad niet opnieuw gevoerd te worden, want daarover verschillen de meningen, maar het is echt absurd om te denken dat de brandweer mee uitrukt naar reanimaties "voor de meldingen".
Bovendien: als je bij de vrijwillige brandweer wil voor het geld kan ik je wel betere tijdsbestedingen geven. Ik maak al gauw een uurtje of 10 per week voor mijn vrijwillige post, naast de onbetaalde beschikbaarheid voor de piketploeg. Dat is nog eens een uurtje of +- 100 per week dat ik het dorp niet uit kan om de bezetting op peil te houden. Dan zou die ene uitruk in de 8 weken voor een reanimatie (22 euro, min belasting hou ik een tientje over) helpen? Alsjeblieft............