Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122123 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #630 Gepost op: 12 augustus 2016, 15:15:30
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1441983 date=1471007254
Volgens mij zijn de inwoners van Millingen helemaal geen doelgroep. De ambulancedienst moet in 80%(???) van de gevallen op tijd terplaatse zijn. De andere 20% mag men de norm overscheiden. Doordat Millingen een klein dorp is waar maar weinig incidenten plaats vinden heeft een standplaats daar voor de statistieken geen meerwaarde. Door ambuposten in grote steden als Nijmegen, Tiel en Culemburg worden er al veel inzetten op tijd bereikt, waardoor de 80% behaald wordt. De inwoners van Millingen worden daarmee gewoon geslachtoffert. Zij zijn niet nodig om de 80% te behalen, dus mogen zij het zelf maar uitzoeken.

Komt dat een beetje in de buurt van de waarheid?

Helemaal juist.

In Millingen halen ze de 50% van alle spoedambulancemelding niet eens (47% van alle spoedmelding in Millingen waren op tijd in Millingen in 2014). Een RAV kan goed presteren omdat ze zoals jij het beschrijft het mogen compenseren met ritjes in bijvoorbeeld in Nijmegen waar ze  wel op tijd zijn.

Citaat
Landelijke gebieden zijn de dupe van drukte in de grote steden, omdat de ambulances uit die landelijke gebieden naar de steden worden gehaald om daar inzetten te doen. Er is een te kort aan vervoers en behandelcapasiteit, daar kunnen we -zo lijkt het- niet meer omheen. We moeten in sommige gebieden al de brandweer inzetten om de burger van snelle (reanimatie) -zorg te voorzien, simpelweg gewoon omdat wij niet meer op tijd kunnen zijn en we onder maatschappelijke druk staan.

De oplossing met de brandweer geldt voor mij als prima oplossing, maar ik moet er toch niet aan denken dat wij op de ambulancepost een aanhanger beschikbaar hebben welke we mee kunnen nemen als er in de buurt van de ambulancepost een brand is. Dit laat de brandweer niet gebeuren, maar waarom gebeurd dit binnen de Nederlandse Ambulancezorg dan wel?

http://www.ambulanceblog.nl/voorbereid-op-dagelijkse-ambulancezorg/


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #631 Gepost op: 12 augustus 2016, 15:23:09
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1441983 date=1471007254
De ambulancedienst moet in 80%(???) van de gevallen op tijd terplaatse zijn.  

Citaat
Er is een door de politiek en door het beleid aanvaarde norm dat 95% van de spoedeisende inzetten in de ambulancezorg binnen 15 minuten ter plaatse moet zijn. Om hieraan te kunnen voldoen, zijn er twee noodzakelijke voorwaarden: zowel de spreiding van de standplaatsen als de beschikbare capaciteit moet voldoende zijn. In dit kader zijn er rekenkundige normen die worden gehanteerd in het Landelijk Referentiekader Spreiding en Beschikbaarheid ambulancezorg (Kommer & Zwakhals, 2008). In dit referentiekader is het uitgangspunt dat voor elke RAV-regio 97% van de inwoners binnen 12 minuten rijtijd moet kunnen worden bereikt (spreidingsnorm). Daarnaast is ervan uitgegaan dat er voldoende ambulances beschikbaar moeten zijn om in 95% van de meldingen voor spoedeisende ambulancezorg een ambulance beschikbaar te hebben.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #632 Gepost op: 27 november 2016, 18:06:44
samenvoeging topics
Citaat van: oma link=msg=1463277 date=1480248924
De ambulancedienst gebruikt de brandweer om goedkope vrijwilligers even wit te wassen.

Daarom heeft het mij ook altijd zo verbaasd dat bijna elke brandweerpost stond te trappelen om die FR-uitrukken te gaan doen. In mijn regio heb ik maar enkele bezwaren gehoord, en van die handvol waren er maar een of twee die hetzelfde procedurele argument gebruikten.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #633 Gepost op: 27 november 2016, 20:15:49
Waarom zou je als RAV vrijwilligers aantrekken, opleiden, trainen en inzetten?

Wat is er mis mee met het inzetten van vrijwilligers van de brandweer voor reanimaties? Daarnaast is wat jij zegt niet waar voor HM. RADHM heeft de vraag gesteld en de individuele brandweermensen konden daar ja of nee op antwoorden. Brandweerlieden hebben al uitrukvoertuigen, alarmontvangers, verzekeringen en dergelijke dus ideaal in te zetten voor het redden van dorpsgenoten.

Citaat van: oma link=msg=1463277 date=1480248924
Goed vrijwilligersmanagement is als de RAV net als de brandweer zelf vrijwilligers aantrekt en in gaat zetten bij grootschalige ongevallen.

De RAV zet ook vrijwilligers van de brandweer in voor reanimaties bij mensen thuis. Deze vrijwilligers hebben nooit gekozen voor deze vorm van hulpverlening. De RAV weet dat ze zelf geen vrijwilligers kun werven om te gaan reanimeren voor de ambulancedienst aangezien deze mensen dan ook moeten voldoen aan de Nederlandse wetgeving en onder toezicht van IGZ vallen.

De ambulancedienst gebruikt de brandweer om goedkope vrijwilligers even wit te wassen. De brandweervrijwilliger valt tijdens reanimaties in opdracht van de ambulancedienst namelijk onder de brandweerwet en de inspectie voor de brandweer.

Waarom heb jij je verbaast dan? Vind jij het gek dat een gedreven brandweerman/-vrouw zijn dorpsgenoten wil helpen? Misschien kijk je er een beetje te zakelijk naar.....!?


Citaat van: janvangent link=msg=1463297 date=1480266404
Daarom heeft het mij ook altijd zo verbaasd dat bijna elke brandweerpost stond te trappelen om die FR-uitrukken te gaan doen. In mijn regio heb ik maar enkele bezwaren gehoord, en van die handvol waren er maar een of twee die hetzelfde procedurele argument gebruikten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #634 Gepost op: 27 november 2016, 21:08:17
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1463323 date=1480274149
Waarom zou je als RAV vrijwilligers aantrekken, opleiden, trainen en inzetten?

Wat is er mis mee met het inzetten van vrijwilligers van de brandweer voor reanimaties? Daarnaast is wat jij zegt niet waar voor HM. RADHM heeft de vraag gesteld en de individuele brandweermensen konden daar ja of nee op antwoorden. Brandweerlieden hebben al uitrukvoertuigen, alarmontvangers, verzekeringen en dergelijke dus ideaal in te zetten voor het redden van dorpsgenoten.

Waarom zou je als politie vrijwilligers aantrekken, opleiden, trainen en inzetten?

Wat jij zegt is ook niet waar aangezien er veel brandweerkorpsen speciale first responder uitrukvoertuigen hebben aangeschaft, ze hebben speciale kleding voor de reanimaties door brandweerpersoneel aangeschaft, etc.

In 2016 is het in bezit hebben van een alarmontvanger van de brandweer uiteraard ook onzin. Burgerhulpverleners hebben geen alarmontvanger maar bezitten een smartphone.

Als de RAV vrijwilligers wil inzetten moeten ze het gewoon zelf doen. Ze moeten dan voldoen aan wetgeving en de vrijwilligers vallen onder toezicht van IGZ. Als je constructies bedenkt om IGZ buiten de deur te houden moet je je doodschamen als ambulancechef. Als brandweerchef mag je je ook doodschamen omdat je gewoon ambtenaar bent die zijn organisatie laat misbruiken door een marktpartij (RAV) om wetgeving en een toezichthouder namens de overheid (IGZ) het werk te belemmeren.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #635 Gepost op: 28 november 2016, 12:31:07
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1463323 date=1480274149
Waarom heb jij je verbaast dan?

Vooral vanwege het procedurele argument wat Oma hierboven nog even haarfijn uitlegt, maar ook omdat je valse verwachtingen schept bij je dorpsgenoten. Die bellen 112, vervolgens komen er drie of vier man voorrijden die er uit zien als ambulancepersoneel maar niets meer kunnen dan een AED aansluiten en borstcompressies toedienen. Volgens de wet heb je recht op een volwaardige ambulance. Wat je krijgt zijn goedbedoelende leken die een uurtje per jaar reanimatiecursus krijgen en een uurtje 'levensreddende handelingen'. Ik verwijt die brandweervrijwilligers niets, behalve dan dat ze meewerken aan deze constructie, maar dat het management van RBHM en andere regio's zo makkelijk over deze bezwaren heengestapt is vind ik onbegrijpelijk.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #636 Gepost op: 28 november 2016, 13:04:45
Citaat van: janvangent link=msg=1463421 date=1480332667
Vooral vanwege het procedurele argument wat Oma hierboven nog even haarfijn uitlegt, maar ook omdat je valse verwachtingen schept bij je dorpsgenoten. Die bellen 112, vervolgens komen er drie of vier man voorrijden die er uit zien als ambulancepersoneel maar niets meer kunnen dan een AED aansluiten en borstcompressies toedienen. Volgens de wet heb je recht op een volwaardige ambulance. Wat je krijgt zijn goedbedoelende leken die een uurtje per jaar reanimatiecursus krijgen en een uurtje 'levensreddende handelingen'. Ik verwijt die brandweervrijwilligers niets, behalve dan dat ze meewerken aan deze constructie, maar dat het management van RBHM en andere regio's zo makkelijk over deze bezwaren heengestapt is vind ik onbegrijpelijk.

Als het goed is komt die volwaardige ambulance er ook, alleen mag die ambulance er wettelijk gezien 15 minuten er over doen om ter plaatse te komen en zelfs dat hoeft maar in 95% van de gevallen in een hele veiligheidsregio.
Of wel de ambulance hoeft niet binnen de kritieke 6 minuten ter plaatse zijn en kan dat op zeer veel plaatsen in Nederland dus ook niet, maar wettelijk gezien voldoen ze, als ze binnen 15 minuten ter plaatse zijn, aan de normtijden.
Dan heb je wel die volwaardige ambulance voor de deur, alleen te laat om nog wat nuttigs te kunnen doen voor het slachtoffer.

Daarom zijn er in veel plaatsen initiatieven ontstaan als hartveilig wonen en de brandweer laten rijden op reanimatie waarbij het idee is dat de leken of brandweermensen de circulatie op gang brengen of houden tot dat die volwaardige ambulance voor de deur staat.


guest12562

  • Gast
Reactie #637 Gepost op: 28 november 2016, 13:25:19
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1463439 date=1480334685
Als het goed is komt die volwaardige ambulance er ook, alleen mag die ambulance er wettelijk gezien 15 minuten er over doen om ter plaatse te komen en zelfs dat hoeft maar in 95% van de gevallen in een hele veiligheidsregio.
Of wel de ambulance hoeft niet binnen de kritieke 6 minuten ter plaatse zijn en kan dat op zeer veel plaatsen in Nederland dus ook niet, maar wettelijk gezien voldoen ze, als ze binnen 15 minuten ter plaatse zijn, aan de normtijden.
Dan heb je wel die volwaardige ambulance voor de deur, alleen te laat om nog wat nuttigs te kunnen doen voor het slachtoffer.

Daarom zijn er in veel plaatsen initiatieven ontstaan als hartveilig wonen en de brandweer laten rijden op reanimatie waarbij het idee is dat de leken of brandweermensen de circulatie op gang brengen of houden tot dat die volwaardige ambulance voor de deur staat.

Misschien even het topic doorlezen, want de hartmassage op gang brengen dient dat zo snel mogelijk te gebeuren, namelijk binnen 3 a 4 minuten.
Noem mij een brandweerkorps dat binnen 3 a 4 minuten deze prestatie kan bewerkstelligen?
Zelfs een beroepskorps welke binnen 1 minuut in de auto dient te zitten haalt dit alleen in uitzonderlijke gevallen. Zij moeten naar het incident rijden, de persoon in de woning opzoeken, kleding ontdoen en AED aansluiten.
Vrijwel nooit te doen, daarom wordt hier regelmatig gepleit voor meer AED's in openbare ruimtes en plekken waar veel mensen bij elkaar komen.
Dat gebeurd niet en dan heb ik het niet eens over het onderhoud en het vervangen na aanschaf, zag daar laatst nog iets voorbij komen van de verzekeringen, schaamteloos.

Dus om terug te komen op de brandweer de aanschaf van de voertuigen, de kleding, opleidingen (bijscholen) en wat ik nog vergeet kost gewoon geld, geld wat de brandweer steeds minder heeft. Dat geld kunnen ze zelf heel goed in hun eigen toko investeren en hebben ze keihard nodig om ontwikkelingen bij te houden en vakbekwaam te blijven.
De brandweer laat zich dus voor het karretje spannen van de ambulance dienst welke een commercieel belang heeft gelinkt aan de verzekeringen, slim natuurlijk maar niet fair. Regel dat zelf beter en zadel andere diensten er niet mee op en jaag ze vooral niet op kosten.


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #638 Gepost op: 28 november 2016, 13:33:30
Misschien even het topic doorlezen, want de hartmassage op gang brengen dient dat zo snel mogelijk te gebeuren, namelijk binnen 3 a 4 minuten.
Noem mij een brandweerkorps dat binnen 3 a 4 minuten deze prestatie kan bewerkstelligen?
Zelfs een beroepskorps welke binnen 1 minuut in de auto dient te zitten haalt dit alleen in uitzonderlijke gevallen. Zij moeten naar het incident rijden, de persoon in de woning opzoeken, kleding ontdoen en AED aansluiten.
Vrijwel nooit te doen, daarom wordt hier regelmatig gepleit voor meer AED's in openbare ruimtes en plekken waar veel mensen bij elkaar komen.
Dat gebeurd niet en dan heb ik het niet eens over het onderhoud en het vervangen na aanschaf, zag daar laatst nog iets voorbij komen van de verzekeringen, schaamteloos.

Dus om terug te komen op de brandweer de aanschaf van de voertuigen, de kleding, opleidingen (bijscholen) en wat ik nog vergeet kost gewoon geld, geld wat de brandweer steeds minder heeft. Dat geld kunnen ze zelf heel goed in hun eigen toko investeren en hebben ze keihard nodig om ontwikkelingen bij te houden en vakbekwaam te blijven.
De brandweer laat zich dus voor het karretje spannen van de ambulance dienst welke een commercieel belang heeft gelinkt aan de verzekeringen, slim natuurlijk maar niet fair. Regel dat zelf beter en zadel andere diensten er niet mee op en jaag ze vooral niet op kosten.

Juist!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #639 Gepost op: 28 november 2016, 13:51:15
Citaat van: Breathe link=msg=1463449 date=1480335919
Misschien even het topic doorlezen, want de hartmassage op gang brengen dient dat zo snel mogelijk te gebeuren, namelijk binnen 3 a 4 minuten.
Noem mij een brandweerkorps dat binnen 3 a 4 minuten deze prestatie kan bewerkstelligen?
Zelfs een beroepskorps welke binnen 1 minuut in de auto dient te zitten haalt dit alleen in uitzonderlijke gevallen. Zij moeten naar het incident rijden, de persoon in de woning opzoeken, kleding ontdoen en AED aansluiten.
Vrijwel nooit te doen, daarom wordt hier regelmatig gepleit voor meer AED's in openbare ruimtes en plekken waar veel mensen bij elkaar komen.
Dat gebeurd niet en dan heb ik het niet eens over het onderhoud en het vervangen na aanschaf, zag daar laatst nog iets voorbij komen van de verzekeringen, schaamteloos.

Dus om terug te komen op de brandweer de aanschaf van de voertuigen, de kleding, opleidingen (bijscholen) en wat ik nog vergeet kost gewoon geld, geld wat de brandweer steeds minder heeft. Dat geld kunnen ze zelf heel goed in hun eigen toko investeren en hebben ze keihard nodig om ontwikkelingen bij te houden en vakbekwaam te blijven.
De brandweer laat zich dus voor het karretje spannen van de ambulance dienst welke een commercieel belang heeft gelinkt aan de verzekeringen, slim natuurlijk maar niet fair. Regel dat zelf beter en zadel andere diensten er niet mee op en jaag ze vooral niet op kosten.

Echte brandweermannen zullen het ook met mij eens zijn. Het valt natuurlijk niet uit te leggen als je je gaspakteams, duikteams, containers met stutmateriaal en gereedschap voor instortingen allemaal afschaft en besluit om te gaan investeren in ambulancekleding en uitrukvoertuigen voor reanimaties.

In een dieper verleden zullen veel echte brandweermannen ook wel eens hebben geklaagd over de brandweercommandant en zijn brandweerofficieren. Ik denk dat de brandweer en de burgers die op de brandweer moeten kunnen vertrouwen toen beter af waren.

Als je tegenwoordig even het CV bekijkt van brandweerdirecteuren en -officieren op linkedin ontdek je snel dat ze  ooit gymnastiekjuffrouw, verandermanager, logistiek planner of communicatiedeskundige waren en na 2 jaar bijscholing ineens de dienst uitmaken bij een veiligheidsregio/brandweerkorps.

Wat ook opvallend is dat de reorganisatie van de politie grote gevolgen heeft gehad voor de brandweer. Iedereen wist dat de politie de kneuzen binnen het hoger politiemanagement moest gaan lozen. De politie is ze kwijt en brandweer Nederland heeft ze gekregen.