Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122437 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #70 Gepost op: 17 februari 2014, 21:07:43
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1244874 date=1392667083
In N.O. gemeente Ede zie je vaker KMar als politie rijden.
Ofwel bij politie is onzeker of ze inzetbaar zijn , en door het grote gebied wat met weinig voertuigen bestreken moet worden of ze wel een toegevoegde waarde hebben omdat ze misschien zelfs een langere aanrijdtijd als de ambulancedienst.
Allemaal leuk en aardig, maar tegenwoordig met de samengevoegde meldkamers kan men met 1 blik op de schermen zien of er toevallig een surveillanceauto om de hoek staat. En anders is een snel telefoontje ook voldoende voor een goed antwoord.

Natuurlijk is het altijd onzeker of ze inzetbaar zijn en of ze in de buurt zijn, maar als je het niet verifieert weet je het ook niet. En het zal ook vaak zat voorkomen dat ze wel heel dicht bij zijn en doordat ze al rijden veruit als eerste ter plaatse kunnen zijn.

Mijn familie woont in gelderland-midden, op het platteland waarbij de aanrijdtijd van de FRB van de brandweer inclusief opkomsttijd minstens 10 minuten zal zijn. Hetzelfde geld over het algemeen voor de ambulance. Ik persoonlijk zou hopen dat men ook een gokje waagt op de politie in de hoop dat ze toevallig in de buurt zijn.

(nou is het voordeel gelukkig wel dat er een AED zo ongeveer naast de deur hangt, dus die halen ze zelf wel op)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #71 Gepost op: 18 februari 2014, 00:09:57
Citaat van: Red link=msg=1244879 date=1392667663
Allemaal leuk en aardig, maar tegenwoordig met de samengevoegde meldkamers kan men met 1 blik op de schermen zien of er toevallig een surveillanceauto om de hoek staat. En anders is een snel telefoontje ook voldoende voor een goed antwoord.

Natuurlijk is het altijd onzeker of ze inzetbaar zijn en of ze in de buurt zijn, maar als je het niet verifieert weet je het ook niet. En het zal ook vaak zat voorkomen dat ze wel heel dicht bij zijn en doordat ze al rijden veruit als eerste ter plaatse kunnen zijn.

Mijn familie woont in gelderland-midden, op het platteland waarbij de aanrijdtijd van de FRB van de brandweer inclusief opkomsttijd minstens 10 minuten zal zijn. Hetzelfde geld over het algemeen voor de ambulance. Ik persoonlijk zou hopen dat men ook een gokje waagt op de politie in de hoop dat ze toevallig in de buurt zijn.

(nou is het voordeel gelukkig wel dat er een AED zo ongeveer naast de deur hangt, dus die halen ze zelf wel op)

Tja..dan gok je toch op t verkeerde paard. In heel vggm rijd de brandweer als frb en de blauwe tak staat geheel buiten de gemaakte werkafspraken. Alleen op indicatie van de mka of 1e ambulance


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #72 Gepost op: 18 februari 2014, 08:42:51
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1244922 date=1392678597
Tja..dan gok je toch op t verkeerde paard. In heel vggm rijd de brandweer als frb en de blauwe tak staat geheel buiten de gemaakte werkafspraken. Alleen op indicatie van de mka of 1e ambulance
Je snapt niet wat ik bedoel. Ik gok niet op 1 paard, ik zet liever mijn geld op alle paarden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #73 Gepost op: 18 februari 2014, 20:18:42
Citaat van: Red link=msg=1244947 date=1392709371
Je snapt niet wat ik bedoel. Ik gok niet op 1 paard, ik zet liever mijn geld op alle paarden.

dat snap ik..alleen is de blauwe tak in deze geen paard om op te wedden  ;D (want die doen niet mee in het geheel)

De paarden waarop gewed kan worden is de ambulance en de FRB


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #74 Gepost op: 18 februari 2014, 20:23:19
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1245087 date=1392751122
dat snap ik..alleen is de blauwe tak in deze geen paard om op te wedden  ;D (want die doen niet mee in het geheel)
Daarom zeg ik ook, laat ze vooral wel mee doen. Die kleine kans dat er binnen enkele minuten rijden een auto rijd met twee "getrainde" ehboérs met een AED is een kans die je eigenlijk niet moet laten liggen. En aangezien het in andere regio's wel gewoon kan begrijp ik vrij weinig van de keuze van deze veiligheidsregio. Natuurlijk is privacy en recht op medische hulp zonder inmenging van de blauwe tak een heel groot goed, maar als je dood bent heb je daar vrij weinig meer aan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #75 Gepost op: 18 februari 2014, 20:38:40
Citaat van: -Joost- link=msg=1243886 date=1392287461
Er valt wat voor te zeggen, dit onderwerp is hier al een keer besproken. Binnen de gezondheidszorg spelen een aantal wetten en principes mee, zodra je dit naar de "straatzorg" vertaald kom je al snel in een grijs gebied. Gegevens doorspelen aan de politie en vervolgens een agent op een patiënt afsturen, past niet helemaal binnen die gedachte als je het als advocaat van de duivel bekijkt... ;)

Sorry maar wat een lulkoek, volgens mij heeft de politie maar twee taken in nederland en een daarvan is het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven!!!

En dan er bij de politie is paraat en de brw moet in de meeste plaatsen eerst nog opkomen dus vrijwilligers op laten komen tegenover eenheden die paraat zijn is in mijn ogen echt stom.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #76 Gepost op: 18 februari 2014, 20:58:21
Citaat van: Matth link=msg=1245098 date=1392752320
Sorry maar wat een lulkoek, volgens mij heeft de politie maar twee taken in nederland en een daarvan is het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven!!!

En dan er bij de politie is paraat en de brw moet in de meeste plaatsen eerst nog opkomen dus vrijwilligers op laten komen tegenover eenheden die paraat zijn is in mijn ogen echt stom.

Dat is geen lulkoek, dat is gewoon de Nederlandse wet. Als je goed leest zie je ook nog wat nuances staan...


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #77 Gepost op: 18 februari 2014, 23:44:14
Citaat van: Red link=msg=1245090 date=1392751399
Daarom zeg ik ook, laat ze vooral wel mee doen. Die kleine kans dat er binnen enkele minuten rijden een auto rijd met twee "getrainde" ehboérs met een AED is een kans die je eigenlijk niet moet laten liggen. En aangezien het in andere regio's wel gewoon kan begrijp ik vrij weinig van de keuze van deze veiligheidsregio. Natuurlijk is privacy en recht op medische hulp zonder inmenging van de blauwe tak een heel groot goed, maar als je dood bent heb je daar vrij weinig meer aan.

Gezien de spreiding van de blauwe tak in vggm is dit geen optie. Er zijn trouwens veel meer regio's waar de blauwe tak geen enkel invloed en/of nut heeft bij reanimaties.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #78 Gepost op: 19 februari 2014, 08:39:17
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1245152 date=1392763454
Gezien de spreiding van de blauwe tak in vggm is dit geen optie.
En wederom lees je mijn argumentatie niet. De kans is namelijk altijd aanwezig dat ze wel in de buurt rijden. Maar als je het niet verifieert weet je het niet. Ik beschouw het als een enorme gemiste kans als ze wel toevallig om de hoek rijden of een straat verderop staan bij een niet spoedeisende melding.

Standaard meesturen hoeft dan niet eens, maar als blijkt dat ze veruit als eerste ter plaatse kunnen zijn dan moet je die kans wat mij betreft gewoon pakken.

En je argument dat er veel meer regio's zijn? Ik denk maar enkelen. In veruit het merendeel rijd de blauwe tak wel mee. Misschien eens tijd voor een overzichtslijstje...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #79 Gepost op: 19 februari 2014, 09:29:15
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1245152 date=1392763454
Gezien de spreiding van de blauwe tak in vggm is dit geen optie. Er zijn trouwens veel meer regio's waar de blauwe tak geen enkel invloed en/of nut heeft bij reanimaties.

Ik neem even als voorbeeld de gemeente Nijkerk. Het dorp de stad Nijkerk heeft zo'n 27.600 inwoners (2012). De dichtbijzijnde ambulancepost zit zit op de Zelderseweg bij de McDonalds. Die post ligt weer enkele honderden meters vanaf het HV centrum in Barneveld af, maar is gebouwd omdat men anders de verplichte aanrijtijden niet kon halen en nu kennelijk net wel...

Toch is er overdag op bureau Nijkerk standaard bezetting aanwezig en ook in de nachtdienst rijdt er altijd een auto rond in Nijkerk tenzij deze druk is. De ambulance moet voor een reanimatie al 7 kilometer rijden voordat ze überhaupt in Nijkerk aanwezig zijn. Dat betekent dat je maar zo al 8 minuten verder bent voordat de ambulance in het dorp is terwijl de eerste 6 minuten zo cruciaal zijn. In de dorpen Hoevelaken en Nijkerkerveen komt vaak al een ambulance uit Amersfoort omdat de dekking niet voldoende is.

Wat is er mis met informeren waar de politie is op dat moment? Kunnen zij niet helpen met de reanimatie zelf dan kunnen ze wel eventuele familieleden of kennissen opvangen of extra handjes met het vervoeren van de patient vanaf de trap.

Citaat van: Pleegje_ link=msg=1245152 date=1392763454
Gezien de spreiding van de blauwe tak in vggm is dit geen optie. Er zijn trouwens veel meer regio's waar de blauwe tak geen enkel invloed en/of nut heeft bij reanimaties.
Ik ben een tijd terug overgestapt uit GLM naar Flevoland. Hier loopt een proef met de inzet van de brandweer bij een reanimatie in Almere. In de andere gebieden gaat er geen brandweer mee naar een reanimatie maar doen politie en ambulance het samen. Ik begreep destijds overigens dat de VGGM de enige regio is die geen politie mee stuurde richting reanimatie.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein