Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122434 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #80 Gepost op: 19 februari 2014, 10:17:14
Dorp Nijkerk?? Is wel een stad he  O0. Maar je verhaal klopt volledig, de post bij zelderseweg is alleen vaak ook niet bezet omdat ze de ambu's ergens anders nodig hebben. Bij reanimatie komt er ook vaak ambu vanuit a'foort en soms vanaf zeewolde (zit bij rotonde richting almere dacht ik snap niet dat deze niet vaker komt want die kan er sneller zijn dan vanuit barneveld) . Over het algemeen zijn we met brw Nijkerk wel binnen 2-3 min. weg bij FRB omdat er maar 3 man meegaan en er meestal overdag bezetting op kantoor is en/of er een aantal mensen erg dicht in de buurt wonen. Maar inderdaad is er vaak wel een auto in de buurt snap ook niet waarom ze niet gewoon meerijden (dacht altijd van wel) ook al komt FRB ook als de politie er 2 min eerder kan zijn is dit mooi meegenomen lijkt me toch..


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #81 Gepost op: 25 februari 2014, 12:13:43
Nou heb het uitgezocht en begrepen dat de wijkagenten iig op de hoogte worden gebracht en ook er heen gaan indien mogelijk. Weet alleen nog niet of dit ook voor noodhulp geldt..


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #82 Gepost op: 25 februari 2014, 12:21:00
Citaat van: wjr307 link=msg=1246269 date=1393326823
Nou heb het uitgezocht en begrepen dat de wijkagenten iig op de hoogte worden gebracht en ook er heen gaan indien mogelijk. Weet alleen nog niet of dit ook voor noodhulp geldt..
Als alleen de wijkagent en niet de noodhulp wordt ingelicht wordt het alleen maar gekker   98uiye


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #83 Gepost op: 25 februari 2014, 12:31:15
Lijkt me ook maar deze krijgen de meldingen iig mee en rukken uit indien ze beschikbaar zijn. Maar ik hoop  zaterdag 100% zeker te weten hoe de vork in de steel zit.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #84 Gepost op: 26 september 2014, 09:39:09
zojuist via de interne mailing een bericht gekregen dat de politie in VGGM vanaf nu ook officieel gaat optreden als first responder bij reanimaties (mits ze in de buurt zijn en het aannemelijk is dat ze snel(ler) ter plaatse zijn) en bij voorkeur met noodhulp voertuigen (vanwege AED)


Fire_oostzaan

  • Manschap A
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Reactie #85 Gepost op: 29 december 2014, 13:32:34
Regionaal commandant Elie van Strien van Amsterdam-Amstelland sprak in een topic van AT5 over steeds meer uitrukken voor reanimatie. De brandweer kan in vele gevallen sneller te plaatsen zijn en de eerste hulp bieden met de AED.
Ook de hartmassage en het ruimte maken voor het slachtoffer gaat gemakkelijker met de extra handjes van de brandweer.
Toch is het opmerkelijk dat andere regio's juist op deze uitrukken gaat bezuinigen. Helemaal gezien de verschillen in opkomsttijden van de brandweer en de ambulance.

Wat is jullie mening over dit onderwerp?

Hier onder nog de originele koppeling naar het artikel van AT5.
http://www.at5.nl/artikelen/138893/video-2014-bewogen-jaar-voor-amsterdamse-brandweer


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #86 Gepost op: 29 december 2014, 16:34:38
Ik steek er dubbel in. Amsterdam ( en andere grote steden) zijn gezegend met een deel beroepsbrandweer door de hele stad. Dat zorgt er voor dan men in een minuut op weg is en vrij snel overal kan zijn. De huizen zijn vaak ook dusdanig krap en er is veel sprake van hoogbouw waardoor extra tilhandjes altijd welkom zijn.


Als ik kijk naar de andere gebieden waar de brandweer eerst moet opkomen om uit te rukken denk ik dat het al snel minder effectief is. Hier in Flevoland valt meer dan 80% van de uitrukken al buiten de 8 minuten norm. Meestal is er in die tijd toch wel ambulance danwel politie aanwezig die de reanimatie opstart of effectief doorzet met gebruik van AED etc.

Dan heb je ook nog enkele FRB projecten. Als dat al bestaat is het een effectief middel om er enkele handjes bij te krijgen daar men vaak in piketvoertuigen rechtstreeks kan uitrukken. Moet je het gaan opzetten dan kan je je afvragen of het veel meerwaarde biedt ten opzichte van de politie die bijna overal ook meerijdt op een reanimatie.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #87 Gepost op: 29 december 2014, 16:38:57
Ik vraag me sowieso af hoe lang de brandweer nog dit soort uitrukken zal blijven doen, en dan denk ik dat we niet verbaast hoeven te zijn als de brandweer hier uiteindelijk mee gaat stoppen. In Utrecht is bv de brandweer toch ernstig bezig te overwegen dit soort zaken niet meer te gaan doen, ook omdat er projecten zijn zoals hartslagnu enz, waarbij de burger middels SMS wordt geallarmeerd. En de brandweer dan toch zijn handen daar van af gaat halen.


Fire_oostzaan

  • Manschap A
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Reactie #88 Gepost op: 29 december 2014, 17:06:24
Als ik alleen kijk naar onze post binnen de regio (vrzw) hebben wij bij de vrijwillige brandweer een gemiddelde opkomst tijd van rond de 4 a 5 min. Wij hebben dan ook laatst een opfris cursus met de ambulance dienst gedaan die onze inzet enorm op prijs stelt. Wij worden samen met de vrijwilligers van burger hart hulp gealarmeerd maar zijn vaak eerder ter plaatsen, en verzekerd van een AED. Desondanks bezuinigt de regio stap voor stap meer op deze dienst.

 


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #89 Gepost op: 29 december 2014, 17:09:21
Citaat van: Fire_oostzaan link=msg=1317943 date=1419869184
Als ik alleen kijk naar onze post binnen de regio (vrzw) hebben wij bij de vrijwillige brandweer een gemiddelde opkomst tijd van rond de 4 a 5 min.
Dan heb je nog 1 minuut over om binnen de belangrijkste 6 minuten ter plaatse te komen. (los van de tijd die er al tussen het ontstaan van de hartstilstand en het inschakelen van hulp zit)

Ik denk dat de regio dan beter kan investeren in mensen die meteen ter plaatse gaan in plaats van mensen die eerst op de post moeten opkomen. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.