Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122418 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Fire_oostzaan

  • Manschap A
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Reactie #90 Gepost op: 29 december 2014, 17:19:45
De opkomsttijd is de optelsom van de verwerkingstijd van de melding, de uitruktijd en de aanrijdtijd. Wil dus zeggen dat wij rond de 5 minuten ter plaatsen zijn, (let wel bij reanimatie, gemiddeld zitten wij op 7 minuten). Er wordt dan ook niet uitgerukt met een ts6 maar met 2 tot 3 man met de personen en materialen wagen.
Maar buiten dat als de ambulance dienst aangeeft deze hulp graag te ontvangen..


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #91 Gepost op: 29 december 2014, 17:40:36
Citaat van: Peter71 link=msg=1317934 date=1419867537
In Utrecht is bv de brandweer toch ernstig bezig te overwegen dit soort zaken niet meer te gaan doen, ook omdat er projecten zijn zoals hartslagnu enz, waarbij de burger middels SMS wordt geallarmeerd. En de brandweer dan toch zijn handen daar van af gaat halen.

Dat is opzich logisch. Alleen die hartslag nu groep rukt niet uit voor kinderreanimaties, traumatische reanimaties of midden in de nacht. Daarnaast heb je bepaalde buitengebieden waar helemaal geen AED in de buurt hangt. Als dat maar ver genoeg vanaf de ambulancepost (of politiebureau) is heeft de FRB nog wel degelijk een grote meerwaarde omdat ze gewoon als eerste zijn. Tijd blijft wel belangrijk. Hier in de buurt rijden de vrijwillige FRB's gewoon met 2 minuten de kazerne uit. Zo zou 't horen.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #92 Gepost op: 29 december 2014, 18:19:51
Citaat van: Peter71 link=msg=1317934 date=1419867537
Ik vraag me sowieso af hoe lang de brandweer nog dit soort uitrukken zal blijven doen, en dan denk ik dat we niet verbaast hoeven te zijn als de brandweer hier uiteindelijk mee gaat stoppen. In Utrecht is bv de brandweer toch ernstig bezig te overwegen dit soort zaken niet meer te gaan doen, ook omdat er projecten zijn zoals hartslagnu enz, waarbij de burger middels SMS wordt geallarmeerd. En de brandweer dan toch zijn handen daar van af gaat halen.

Hollands Midden gaat juist de BFR uitbreiden. Voorstel is door het Algemeen Bestuur van de veiligheidsregio aangenomen.

Ad 3. Uitbreiding van de taak Brandweer First Responders
Op dit moment wordt door 13 kazernes (met name binnen de gemeenten Kaag en Braassem en Krimpenerwaard) de First Responder–taak uitgevoerd. Dit is in gebieden waar de ambulance bij een reanimatie niet tijdig aanwezig kan zijn. Uit onderzoek van Regionale Ambulance Dienst (RAD) is gebleken dat deze Brandweer First Responders (BFR) een levensreddende rol vervullen bij reanimaties (ongeveer 40 keer per jaar) door hun snelle opkomsttijd (6-8 minuten). Op welke kazerne de BFR-taak wordt uitgevoerd is historisch gegroeid.
Uit het onderzoek van RAD is gebleken dat, ondanks de eigen maatregelen van de RAD zoals de directe inzet ambulances (DIA), in het verzorgingsgebied van nog eens 14 brandweerkazernes, de BFR-taak een levensreddende aanvulling is op de reguliere ambulancezorg. Op basis van historische gegevens zal ongeveer 200 keer per jaar een beroep worden gedaan op de 27 BFR- teams van de Brandweer Hollands Midden. Een BFR-team rukt uit met 3-4 personen (komende uit de bestaande formatie van de betreffende kazerne). Over de samenstelling en werkzaamheden van dit team zijn duidelijke afspraken gemaakt met de RAV.
Het vervullen van de BFR-taak kent een grote overeenkomst met de hulpverleningstaak van de brandweer, maar valt hier wettelijk niet onder. Het bestuur zal daarom expliciet moeten instemmen met de uitbreiding van deze taak door de brandweer.
Gelet op de daadwerkelijke levensreddende betekenis en de motivatie van vrijwilligers om deze taak te vervullen binnen hun eigen gemeenschap, wordt voorgesteld om de BFR-taak uit te breiden naar 14 kazernes (totaal 27). Het gaat dan om de volgende kazernes (met omliggende gebieden):
1. Hillegom
2. Lisse
3. Noordwijkerhout
4. Waddinxveen
5. Nieuwerkerk aan den IJssel
6. Zevenhuizen
7. Boskoop
8. Hazerswoude
9. Benthuizen
10. Koudekerk aan de Rijn
11. Aarlanderveen
12. Driebruggen
13. Nieuwerbrug
14. Bodegraven
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #93 Gepost op: 29 december 2014, 18:23:05
Serieus? Noemt de brandweer Hollands-Midden dit nou echt BFR Terwijl de rest van Nederland allemaal de naam FRB gebruikt?  :'(
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


sam2301

  • Gast
Reactie #94 Gepost op: 29 december 2014, 18:35:46
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1317982 date=1419873785
Serieus? Noemt de brandweer Hollands-Midden dit nou echt BFR Terwijl de rest van Nederland allemaal de naam FRB gebruikt?  :'(

BFR of FRB,  you get the point haha  ::)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #95 Gepost op: 29 december 2014, 20:11:32
Tijd voor de Nationale Brandweer. Kunnen we dit ook eens gelijk trekken ;)
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #96 Gepost op: 29 december 2014, 20:21:05
Citaat van: DiNozzo link=msg=1318036 date=1419880292
Tijd voor de Nationale Brandweer. Kunnen we dit ook eens gelijk trekken ;)

Zit je daar op te wachten, regionale brandweer geeft al bergen weerstand ... met de bijbehorende puinhoop, hoewel als je de media geloven mag lukt dat bij de blauwe tak ook prima :-)

On topic, ik denk dat het inzetten van de brandweer als AED responders wat betreft succes erg afhankelijk is van het soort korps, de lokatie en het burgeraed netwerk.

Bij een beroepskorps als Amsterdam zou het een toegevoegde waarde kunnen hebben, je hebt er (naar mijn gevoel) veel afhijsingen en dan is het prettig als er een ladderwagen ook als Responder voor de AED kan rijden (hou me ten goede ik weet niet of het zo werkt maar kan me er iets bijvoorstellen)

In het buiten gebied zou het ook kunnen werken denk ik maar dan met iets van piket wagens die worden gealarmeerd EN voorzien zijn van een AED, de vrijwilligers als geconsigneerde de functie laten vervullen en je zou winst kunnen boeken.

In plaatsten zoals mijn woonplaats heeft het weinig meer waarde denk ik, we beschikken over een goed burger AED netwerk (hoewel dat gister aardig tegen viel) en als de brandweer hier zou moeten "bij springen" zou er tijd verloren gaan, wel kan ik me voorstellen dat de vrijwilligers vanuit huis toegevoegd zouden worden aan het burgeraed project en dan ook vanuit huis reageren net als de lekenhv-ers.

Om dus zomaar te stellen dat het niet of juist wel werkt lijkt me wat lastig, het is mijns inziens erg plaatselijk gebonden.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #97 Gepost op: 29 december 2014, 20:48:45
Citaat van: DiNozzo link=msg=1318036 date=1419880292
Tijd voor de Nationale Brandweer. Kunnen we dit ook eens gelijk trekken ;)
aub niet, gezien de gang van zaken bij politie  :-\ :-X. Regionalisering wil al slecht lukken  98uiye
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #98 Gepost op: 29 december 2014, 21:26:11
Citaat van: DiNozzo link=msg=1318036 date=1419880292
Tijd voor de Nationale Brandweer. Kunnen we dit ook eens gelijk trekken ;)
Nou, zullen we eerst eens proberen de regio's van de grond te krijgen. En als dat echt goed van de grond zijn we een aantal jaartjes verder. 1 nationale brandweer zijn we echt niet aan toe.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #99 Gepost op: 29 december 2014, 22:08:50
De meerwaarde bij een bij een brandweeruitruk is dat die een AED heeft. Maar waarom met 3 of 4 man een AED halen?? Meerwaarde krijg je door nog sneller ter plaatse te zijn dus vanaf huis direct naar het slachtoffer en 1 brandweerman naar de kazerne om de AED te halen. Mocht de hoogwerker nodig zijn moet die maar appartement opgeroepen moeten worden want die is natuurlijk niet altijd nodig. Maar brandweermensen die bv bij hartslagnu zijn aangesloten krijgen die oproep ook al.