GRIP 1 Brand (ontploffing bij vervaardiging vuurwerk in woning) Kolbleikolk - Zwolle 29-12-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Brand (ontploffing bij vervaardiging vuurwerk in woning) Kolbleikolk - Zwolle 29-12-2014  (gelezen 9034 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Rutger Pruis @RutgerPruis
Incident Kolbleidijk Zwolle betreft vuurwerkongeval. Bewoner gewond naar het ziekenhuis. EOD gaat verkenning doen #GRIP1 #Zwolle
2:30 AM - 30 Dec 2014 Schellerlanden, Zwolle, Nederland
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
pascal.p @_pascal_p_
incidenten/pers fotograaf. http://www.vechtdalcentraal.nl
oudleusen · pp-fotografie.nl


Eod ter plaatse bij woningbrand aan de kolbleikolk in #Zwolle.
Gevaarlijke stoffen / vuurwerk gevonden.



2:36 AM - 30 Dec 2014

Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende
Samen sterk in de hulpverlening!


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Vuurwerkongeval veroorzaakt woningbrand Kolbleikolk in Zwolle; bewoner gewond

Maandagavond is een man gewond geraakt na een vuurwerkongeval in een woning aan de Kolbleikolk in Zwolle. De brandweer ontving om vijf voor half twaalf in de avond de melding van het incident in de woning. Bij aankomst van de brandweer liep de bewoner met brandwonden voor het huis. De man is door het ambulancepersoneel behandeld en overgebracht naar het ziekenhuis. De brandweer is de woning binnengegaan een heeft de brand op de eerste verdieping geblust. Uit voorzorg zijn de naastgelegen woningen ontruimd.

In de woning trof de politie een onbekende hoeveelheid gevaarlijke stoffen aan. Om welke stoffen het gaat precies gaat, is niet bekend. De politie heeft de omgeving ruim afgezet en schaalde in overleg met de brandweer en de geneeskundige dienst op naar GRIP 1. De EOD (explosieven opruimingsdienst defensie) is ter plaatse gekomen en gaat onderzoek doen naar welke gevaarlijke stoffen zich bevinden in de woning. De bewoners van de twee naastgelegen woningen konden niet terugkeren naar hun woning en hebben de nacht doorgebracht bij familie.

Hoe het vuurwerkongeval kon gebeuren is niet bekend. De politie start een onderzoek naar de oorzaak van het ongeval en welke gevaarlijke zich in de woning bevinden.

Klik hier voor meer foto's: http://112hattem.org/2014/12/vuurwerkongeval-veroorzaakt-woningbrand-kolbleikolk-in-zwolle-bewoner-gewond/







JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Volgens VRIJ zijn gevaarlijke stoffen niet de oorzaak.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Ik las het ook. De info die ik gekregen heb ik afkomstig van de voorlichter/ OvD-P ter plaatse.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1318169 date=1419925654
Ik las het ook. De info die ik gekregen heb ik afkomstig van de voorlichter/ OvD-P ter plaatse.
Resultaten voortschreidend onderzoek? Ik las het als nieuw inzicht/info.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
VR IJsselland ‏@VRIJsselland
Update woningbrand Zwolle: geen explosieve stoffen aangetroffen. Teruggeschaald naar GRIP 0.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Politie Zwolle ‏@POL_Zwolle  26 minuten geleden
Zwolle - Man thuis ernstig gewond bij vervaardiging vuurwerk: Een 56-jarige bewoner van de Kolbleikolk is maan... http://tinyurl.com/nnenj5r

Man thuis ernstig gewond bij vervaardiging vuurwerk


Laatste update: 30-12-2014 | 10:24
Zwolle - Een 56-jarige bewoner van de Kolbleikolk is maandagavond 29 december ernstig gewond geraakt bij vervaardiging van vuurwerk in zijn woning, waarbij een ontploffing en brand ontstond. Hij werd met ernstige verwondingen aan zijn gezicht en handen naar aanvankelijk de Isalaklinieken en later naar een Groninger ziekenhuis gebracht.

De brandweer bluste de brand en op haar advies werd, na aantreffen van chemicaliën en onderdelen / grondstoffen voor de vervaardiging van vuurwerk, besloten de beide naastgelegen woningen uit veiligheidsoverwegingen te ontruimen. De straat werd afgezet en de hulpdiensten: brandweer, ambulancevervoer en politie waren voorbereid op eventuele calamiteiten

Omdat onduidelijk was in welke mate sprake was van gevaarzetting voor de omgeving (door de aanwezigheid van aangetroffen middelen en stoffen in het huis) werd de expertise van de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) ingeschakeld. Er bleek geen sprake te zijn van de aanwezigheid van explosieve stoffen –sec-, maar de combinatie van stoffen en de foute behandeling daarvan heeft vermoedelijk tot een explosie en brand geleid.

Naar het ontstaan van het incident en tegen het slachtoffer wordt een nader onderzoek ingesteld.
(2014244396)
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!